Jump to content

Mercury 25 2t mulig defekt cdi


Krabbi

Recommended Posts

Heisann! 

Jeg har en eldre Mercury 25,totakter, som bare går på en sylinder (tosylindra motor) kompresjon er fin på begge, og det er fin gnist på begge plugger. Jeg har vært inne i sylindrene med inspeksjonskamera også, og det ser greit ut. 

Derfor mistenker jeg at det er noe som feiler cdi-en. Den som står på, er merket med : 855713-A1

Jeg har sjekka ebay og alibaba, og googla alt jeg kan, men jeg finner ingen med det nummeret. Det er masse 855713-A3 og også A4, men ingen A1. 

Er det noen som har peiling på dette? 

 

Jeg har ikke spurt hos forhandler, fordi jeg regner med at originale vil koste langt mer enn jeg vil koste på. 

 

Det er litt kjipt å kaste også, for motoren er skikkelig fin, og lite brukt. 

 

 

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
index skrev 2 minutter siden:

Ville du hatt fin gnist med defekt CDI altså? Det høres litt rart ut. 

Tenker at den kanskje tenner på feil tidspunkt på den ene sylinderen da... Siden kompresjon er ok. Det er jo en enkel totakter med forgasser, så når den går på en sylinder, så er nok drivstoffsystemet ok, og da er det vel tenningen som står igjen som en årsak? 

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

Jo, jeg ser den. Eneste feil jeg kan se for meg på drivstoffsiden må være en knekt reedventil. 

 

Jeg har hatt en del skruing på min 30 hk i det siste. Den gikk også bare på en, men hostet og røyk noe forferdelig når den ble varm. Et av problemene var defekt menbran i bensinpumpa, slik at veivhuset til den ene sylinderen ble fylt med bensin. Så feil kan dukke opp på de rareste steder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 3 minutter siden:

Jo, jeg ser den. Eneste feil jeg kan se for meg på drivstoffsiden må være en knekt reedventil. 

 

Jeg har hatt en del skruing på min 30 hk i det siste. Den gikk også bare på en, men hostet og røyk noe forferdelig når den ble varm. Et av problemene var defekt menbran i bensinpumpa, slik at veivhuset til den ene sylinderen ble fylt med bensin. Så feil kan dukke opp på de rareste steder...

Joa, men reeds'n sitter jo mellom gasser'n og veivhuset. Da skulle problemet vært likt på begge sylindrene vel? 

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Krabbi skrev 29 minutter siden:

Tenker at den kanskje tenner på feil tidspunkt på den ene sylinderen da... 

Sjekk at magnetene i svinghjulet er i orden. Det er 2 magneter og en trigger. Mulig at den tenner feil ved feil på magnet.

Ellers ville jeg lest av pluggene om de får bensin.

Bruk gjerne startgass som verktøy i feilsøkingen.

Merkelig at du har gnist, bensin og komp og likevel ikke forbrenning.

Kina cdi er bob bob.

Link to post
index skrev 35 minutter siden:

Har den ikke et sett for hver sylinder?

Det må jeg se litt mer på 

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Karl Norge skrev 13 minutter siden:

Sjekk at magnetene i svinghjulet er i orden. Det er 2 magneter og en trigger. Mulig at den tenner feil ved feil på magnet.

Ellers ville jeg lest av pluggene om de får bensin.

Bruk gjerne startgass som verktøy i feilsøkingen.

Merkelig at du har gnist, bensin og komp og likevel ikke forbrenning.

Kina cdi er bob bob.

Hvordan sjekker jeg om magnetene er ok da? 

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Krabbi skrev for 2 timer siden:

Hvordan sjekker jeg om magnetene er ok da? 

Det et visuelt, at de er hele og ikke skadet, like store og ikke løse. 2 stk.

Du kan også måle spenning fra trigger og inn til cdi.

Sjekk også at det ikke er skade på ledningene.

Noen bytter til uoriginale deler og da blir måleverdiene ulik boka, og forvirrende i feilsøkingen.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post

https://holesbaymarine.co.uk/catalog/media/F53DEL3GOJSW4Y3INVQXE2LOMUXW2ZLENFQS6YTNMUXUOQKZIRBVQQSRI5HE6RCDJ5FFUSCGJ5CUWVCTG5DUCNCBFZYGIZQ
Står litt her, du må bytte alt hvis du går for ny cdi. Men litt forvirrende hva de mener under switch box A3 marked A1

Tolker nesten som at tidlig utgave bruker samme driver til begge pluggene, er det gnist på begge samtidig? Eller separat, hvis det er det kan du bytte om på ledningene inn på cdi og ut på cdi og se om den går på motsatt syl. Hvis den har felles driver og fortsatt går på samme syl. ved bytte, er det mest sannsynlig tull med signal fra den ene magneten.

 

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Krabbi skrev for 21 timer siden:

Det er masse 855713-A3 og også A4, men ingen A1. 

Er det noen som har peiling på dette? 

Ebay selger en type cdi som dekker mange modeller:

Switch Box CDI Ignition Pack for 1979-1997 Mercury Mariner 6HP to 35HP Outboard.

bmwmaxi skrev for 16 timer siden:

 kan du bytte om på ledningene inn på cdi og ut på cdi og se om den går på motsatt syl. Hvis den har felles driver og fortsatt går på samme syl. ved bytte, er det mest sannsynlig tull med signal fra den ene magneten.

Er kun en utgang til hver av sylinder, på de jeg har vært bort i. Coil ledning må på rett coil.

 

index skrev for 14 timer siden:

Mulig det kan være veivakseltetning som er gåen også. Så den ikke får undertrykk i det ene veivhuset.

Da blir det vel ikke dratt fram bensin, slik at pluggen er tørr.

Link to post
Karl Norge skrev 6 minutter siden:

Da blir det vel ikke dratt fram bensin, slik at pluggen er tørr.

 

Det stemmer. Men etter det jeg kan se har det ikke blitt sagt noe om pluggenes utseende/tilstand her. Det hadde vært til stor hjelp. Om f.eks den nederste pluggen er renere enn den øverste, så betyr det at motoren trekker inn vann via defekt nedre veivakseltetning. Hvis den er skikkelig slitt, drar motoren heller ikke inn bensin/luftblanding. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...