Jump to content

Stoppe rust på jernkjøl


Schjell

Recommended Posts

Hei,

Har kjøpt en ti år gammel Hanse med jernkjøl. Min første seilbåt. Etter grovspyling ved opptak no så ser eg at eg må stoppe en del rust langs kjølen.

Udramatiske greier, men kva er beste måten å stoppe rusten? Tenkte å pusse og bruke Ovatrol, men er usikker på om bunnsmørninga får god heft på denne.

 

Det som skaper litt usikkerhet er at det ser ut som jernkjølen er kanskje er epoxybelagt frå fabrikk før smørning, så det er litt områder under som eg antar at eg ikkje får stoppa med mindre en sandblåser heile kjølen en gang i fjerne framtida.

 

Alle tips mottas med takk!

PXL_20230418_080950041.jpg

PXL_20230418_080931580.jpg

Link to post
5nacks skrev for 2 timer siden:

Slipe rent med stålbørste. Tørke og så umiddelbart smøre på epoksyprimer. 

 

Stemmer for denne. Ellers så holder vel uansett kjølen et par hundre år før rusten blir farlig, men det er jo greit at ting ser pent ut også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for tips! Då vart det vinkelsliperen med stålbørste som tok alt eg kunne komme til, noko ligg under planken. Tok tre lag med primer, var varmt idag og tenker å sette to anoder på kjølen etter at eg har hatt på bunnstoff (International Micron 350).

Satse på at det blir sånn tålelig ålreit.

Link to post
Schjell skrev for 14 timer siden:

Då vart det vinkelsliperen med stålbørste som tok alt eg kunne komme til, noko ligg under planken. Tok tre lag med primer, var varmt idag og tenker å sette to anoder på kjølen etter at eg har hatt på bunnstoff 

Tror ikke jeg ville gjort det på den måten. Med stålbørste på vinkelsliper polerer du bare overflaten på rusta, du fjerner ikke rust. Av bildet ditt ser vi at det er korrodert tildels dype groper i jernet (stålet?). Med stålbørste kommer du ikke inn i bunn av disse porene. 

 

Det første jeg ville gjort var å slipe i kantene av epoxyen eller polyesteren som ligger utenpå jernet der det har sprekt opp. Slip vekk til du kommer inn til blankt jern der du har binding mellom jernet og resinet. Hvis ikke vil du ha en spalte mellom jern og resin, noe som vil gi deg spaltkorrosjon. Det er nok det som har skjedd der jernet er synlig, og derfor du har såpass dype groper i jernet. Ellers oppfører jern/stål seg slik at det korroderer veldig forutsigbart og jevnt, ikke i dype pittings. 

 

Deretter ville jeg slipt alt synlig jern på kjølen med vinkelsliper med slipeskive. Om du ikke sliper jernet så mye ned at du får vekk alle porer, så i alle fall så mye at du får et vesentlig areal med blankt jern, og særlig i overgangen mot resinbelegg. Dersom det står igjen rust i porer kan du banke den med en luftdreven rustpikker før du igjen sliper over kjapt med slipeskiva. Med en gang nå mens jernet er blankt og rent smører du på et lag med tokomponent epoxyprimer. Når denne har fått herdetiden sin går du på med et lag til. Hvor mange lag du skal ha på, hvilket merke som er best, og hva du bør ha utenpå er det stålbåtfolket som vet best, f.eks. @Hulda

 

Det beste hadde vært sandblåsing f.eks. ned til kvalitet SA 2,5 med påfølgnde umiddelbar grunning, slipe inn til rent jern er det nest beste. Porene og oppsprekt resin er utfordringen din. 

 

Lagt til:

Og en ting til. Du sier du skal montere anoder etter at du har smurt på bunnstoff. Jeg ville nå sveist på anodefester mens jernet er bart. Er det forresten jern i disse "jernkjølene"? Ser liksom for meg at det hadde vært mer naturlig å lage dem av støpestål. Men nå har ikke jeg greie på seilbåter da. Har bare sett at de har en sånn lang pinne midt på båten :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Jernkjøler er vel vanlig støpegods av rimeligste utgave. Spiller ingen rolle. Jeg ville brukt vinkelsliper med rondell av grovt smergel. Vask med avfetting som Aceton. Primer 2-k, International, Jotun og Hempel er de produktene jeg kjenner som gode. Bruk mye maling, les bruksanvisningen. Kjølen på bildet viser bruk av epoxysparkel. 

 

Ellers som Komodo. Har ikke tid til mer. Seiler fra Donsö til Varberg nå. Kos dere på land i godvætet.

 

NB! Biltema primer er ikke kvalitet i forhold til de over.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
16 minutes ago, Komodo said:

Støpegods, ja. Men støpejern eller støpestål? Tipper støpestål. Poenget er at er kjølen av støpejern er det ikke fullt så lett å sveise på anodefester. De kan få en tendens til å ramle av...

Jeg boret hull og gjenget opp på forrige båten. Det virket bra nok i massevis.

Link to post
1 hour ago, Komodo said:

Da merket du kanskje om det var jern eller stål i kjølen?

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva forskjellen er? Kjølen ble vel støpt om det har noe med det å gjøre. Det gikk uansett fint å både bore og gjenge. Gjengene var like fine år etter år, anodene ble spist opp og rusten ble redusert betraktelig. 

Link to post
5nacks skrev 15 minutter siden:

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva forskjellen er?

Det betyr sikkert ingenting i bruk, men jeg var litt nysgjerrig derfor spurte jeg. 

 

Både boring og gjenging er helt uproblematisk i begge materialene, men sveising er en utfordring (men ikke umulig) dersom det er støpejern. Du merker forskjellen når du borer og gjenger på at støpejern gir helt korte bruddspon, og nesten så det støver av grafitt. Støpejern inneholder fritt etter hukommelsen 2,5-4% karbon, og er dermed veldig mye sprøere enn stål som typisk ligger mellom 0,1 og 0,2%. Støpestål er i prinsippet det samme som alt annet stål i handelen med unntak av at det ikke er smidd eller kaldbearbeidet.

Link to post
12 minutes ago, Komodo said:

Det betyr sikkert ingenting i bruk, men jeg var litt nysgjerrig derfor spurte jeg. 

 

Både boring og gjenging er helt uproblematisk i begge materialene, men sveising er en utfordring (men ikke umulig) dersom det er støpejern. Du merker forskjellen når du borer og gjenger på at støpejern gir helt korte bruddspon, og nesten så det støver av grafitt. Støpejern inneholder fritt etter hukommelsen 2,5-4% karbon, og er dermed veldig mye sprøere enn stål som typisk ligger mellom 0,1 og 0,2%. Støpestål er i prinsippet det samme som alt annet stål i handelen med unntak av at det ikke er smidd eller kaldbearbeidet.

Aha, nysgjerrig ble jeg også nå ? kan dessverre ikke garantere, men tror det var støpejern basert på beskrivelsen din av sponet støpejern avgir. 

Link to post

Om to år så har vi fasiten, men vedlagt er et par bilder. 

Fekk vekk rusten i porene med å ta meg tid med den børsten, men der er uansett nok rust igjen under dei områda som treblokkene dekker..

Siden der er ingen heilt flate områder på kjølen der eg ville feste anodene så valgte eg å kun ha elektrisk kontakt gjennom bolt (mao slipte ikkje vekk bunnstoff/primer der anodene sitter).

Var greit å borre og gjenge (M8) - om det går skeis og gjengane ruster vekk så må eg berre gjenge opp større hol neste gang:smiley:

Brukte under tvil syrefaste bolter, men har studert en del båter på land og det ser ut som det er vanlig - var litt frista til å bruke bolter i vanlig svart stål..

received_123338867391857.jpeg

PXL_20230418_154758499.MP.jpg

PXL_20230419_120412839.jpg

PXL_20230418_105629004.jpg

Link to post

Du skulle fulgt fristelsen. Undrer meg at man bruker rustfrie bolter som kommer i galvanisk konflikt både mot anode og der anoden er festet. Skruer av karbostål vil uansett være beskyttet av anoden. Gikk det veldig lett å drille og gjenge, så er kjølen av støpejern. Ha ikke våkenetter vedr. skruer. Jeg tar bare ikke poenget.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...