leif harald olse Startet 19.April.2023 Link til dette innlegget Startet 19.April.2023 Hei alle sammen. Jeg har fått tæring på propellen min. Jeg har en Bavaria 30 Cruiser seilebåt , med en Volvo Penta,D 20, 18 hk med seildrev ombord. Alt 2005 mod. Når jeg pusset propellen nå,18,4-23, så så jeg mye tæring og målte med multi meter til min overaskelse at propellen ikke har kontakt med anoden. Fikk ingen pip på mellom anoden og propell.Alt annet på drevet har "pip" kontakt med anoden.... D skal vel være kontakt mellom propell og anode også.....????? Hjelp..... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Er det ikke en egen anode på selve propellen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Bilde/type propell hadde vært grei info. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Propellen er vel isolert fra drevet med gummikobling, på samme måte som på vanlig Penta-drev? Anoden er for å beskytte drevet, ikke propellen. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Jeg er ingen ekspert på Seildrvet til VP, men en propell er gjerne festet med en mutter eller bolt av metall. Denne er skrudd på en aksel, også av metall, og det er skiver eller annet av metall der mutteren sitter fast. Akselen har gjerne lagre og annet av metall som sitter slik at drevet aksel og propell har elektrisk forbindelse. Dermed vil en anode på drevet/akslingen kunne bidra til å motvirke elektronstrøm fra metallet i propellen vil jeg tro. Selv om det er gummi i hylsen til propellen... Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 På Flex Fold propell er der en anode på enden av propellen òg der er det tæring hvert år Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 alfaalfa skrev for 1 time siden: Jeg er ingen ekspert på Seildrvet til VP, men en propell er gjerne festet med en mutter eller bolt av metall. Denne er skrudd på en aksel, også av metall, og det er skiver eller annet av metall der mutteren sitter fast. PÅ seildrev kan mutteren og akslingen bare være i kontakt med en stålhylse som er inni den faststøpte gummihylsen. Mens propellhuset bare har kontakt med yttersiden av gummihylsen. Derfor to anoder som vist på bildet over. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 J-Å skrev 14 minutter siden: PÅ seildrev kan mutteren og akslingen bare være i kontakt med en stålhylse som er inni den faststøpte gummihylsen. Mens propellhuset bare har kontakt med yttersiden av gummihylsen. Derfor to anoder som vist på bildet over. JA så sannelig - det så jo litt slik ut fra bildet, men ble ikke helt overbevist. Men sjekket VP og som de sier så er propellen isolert slik at den ikke skal føre til korrosjon på drevet. Og så er det anoder på propell og på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.