Jump to content

Jording av propell på VP seildrev.

leif harald olse

Recommended Posts

Hei alle sammen.    Jeg har fått tæring på propellen min. Jeg har en Bavaria 30 Cruiser seilebåt , med en Volvo Penta,D 20, 18 hk med seildrev ombord. Alt 2005 mod. Når jeg pusset propellen nå,18,4-23, så så jeg  mye tæring og målte med multi meter til min overaskelse at propellen ikke har kontakt med anoden. Fikk ingen pip på mellom anoden og propell.Alt annet på drevet har "pip" kontakt med anoden.... D skal vel være kontakt mellom propell og anode også.....????? Hjelp.....

Jeg er ingen ekspert på Seildrvet til VP, men en propell er gjerne festet med en mutter eller bolt av metall. Denne er skrudd på en aksel, også av metall, og det er skiver eller annet av metall der mutteren sitter fast.

Akselen har gjerne lagre og annet av metall som sitter slik at drevet aksel og propell har elektrisk forbindelse. 

Dermed vil en anode på drevet/akslingen kunne bidra til å motvirke elektronstrøm fra metallet i propellen vil jeg tro.

Selv om det er gummi i hylsen til propellen... 

alfaalfa skrev for 1 time siden:

Jeg er ingen ekspert på Seildrvet til VP, men en propell er gjerne festet med en mutter eller bolt av metall. Denne er skrudd på en aksel, også av metall, og det er skiver eller annet av metall der mutteren sitter fast.

PÅ seildrev kan mutteren og akslingen bare være i kontakt med en stålhylse som er inni den faststøpte gummihylsen. Mens propellhuset bare har kontakt med yttersiden av gummihylsen.  Derfor to anoder som vist på bildet over.

J-Å skrev 14 minutter siden:

PÅ seildrev kan mutteren og akslingen bare være i kontakt med en stålhylse som er inni den faststøpte gummihylsen. Mens propellhuset bare har kontakt med yttersiden av gummihylsen.  Derfor to anoder som vist på bildet over.

JA så sannelig - det så jo litt slik ut fra bildet, men ble ikke helt overbevist. Men sjekket VP og som de sier så er propellen isolert slik at den ikke skal føre til korrosjon på drevet. Og så er det anoder på propell og på drevet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...