Jump to content

Mye regnvann i kjølen på Agder båt

El barco de Sol

Recommended Posts

I tillegg ville jeg ha:

Skiftet girolje

Skiftet motorolje

Skylt svinghjulshus og motorrom ellers med ferskvann

Rengjort og smurt opp startmotor

Jeg glemte den siste på min da jeg hadde en tilsvarende opplevelse, og da tok det en ukes tid før startmotoren ikke ville slå inn lenger. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minutt siden:

I tillegg ville jeg ha:

Skiftet girolje

Skiftet motorolje

Skylt svinghjulshus og motorrom ellers med ferskvann

Rengjort og smurt opp startmotor

Jeg glemte den siste på min da jeg hadde en tilsvarende opplevelse, og da tok det en ukes tid før startmotoren ikke ville slå inn lenger. 

Dette er regnvann som jeg tror kom inn i desember. Kunne ikke se til båten grunnet en fot

Lykken1 skrev 2 minutter siden:

Dette er regnvann som jeg tror kom inn i desember. Kunne ikke se til båten grunnet en fot

OK! Det hjelper. Da ville jeg ha nøyd meg med å sjekke at det ikke er kommet vann i oljen. Samt pumpe ut vannet, selvsagt;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Lykken1 skrev 50 minutter siden:

Det snur jo saken på hodet. Burde du ha fått med i første innlegg. Da dreier det seg jo kun om evt. konservering og vedlikehold. Er det kun i motorrommet du har fått vann, eller fram i lugaren også?

Kommentar fra moderator: Tittelen er oppdatert.

Komodo skrev 2 minutter siden:

Det snur jo saken på hodet. Burde du ha fått med i første innlegg. Da dreier det seg jo kun om evt. konservering og vedlikehold. Er det kun i motorrommet du har fått vann, eller fram i lugaren også?

Kun i motorrom

Kun i motorrom og kun ferskvann, da ville jeg ikke vært veldig bekymret. Det ser ikke ut som om vannet står høyt nok til at du kan ha fått vann på starter, og i alle fall ikke dynamo. Sjekk opp om det kan være noe elektrisk som har stått under vann, det er i så fall ødelagt. Vann i motorolje og gearolje tviler jeg på at du har fått, men det er jo uansett grei årlig service å bytte begge deler. Ellers blir det vel å tørke opp og sjekke om det er noe som bør males og flikkes på. F.eks. reimskiva foran på motoren. Er den rusten bør du ta av reima og pusse vekk rust. Reima kan også ha begynt å morkne, men jeg tviler vel egentlig på det. Sjekk hvor høyt vannet står foran på motoren også. Vil tro det ligger et stykke under veivakseltetning.

Komodo skrev 30 minutter siden:

Sjekk opp om det kan være noe elektrisk som har stått under vann, det er i så fall ødelagt

Jeg er litt usikker på om dette er presist eller alltid riktig. Dersom det ikke har vært salt eller strøm, er det vel mye elektrisk som kan tørke opp?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 19 minutter siden:

Jeg er litt usikker på om dette er presist eller alltid riktig. Dersom det ikke har vært salt eller strøm, er det vel mye elektrisk som kan tørke opp?

Det stemmer. Rent vann gjør skjelden noe særlig skade om man får tørket det fort. 

Steihy skrev 1 time siden:

Jo, det er sant. For eksempel vil ikke en uisolert, bar kobberledning ta skade av å være nedsenket i rent, destillert vann. Bukta på en isolert ledning vil også tåle å være under vann. Men kommer det vann inn mellom ledningens kordeller og isolasjon er den gåen. Man må vel bare undersøke litt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...