Jump to content

Sjøvannsfilter VP41A


krl

Recommended Posts

Holder fortsatt på med gjennomgang (og rep) av båten. Holder på med motoren hvor det er mye smårusk.

Sjøvannsfilteret lekker mye vann, og jeg finner ut at det mangler noen ved montering av rørene mot filterhuset. Dette er typen med rør og ikke slangestusser. På rørene inn mot huset er det kun 1 tettering på hvert rør, og som klemmes fast med en dobbel brakett. Dette blir svært slarkete og mener det må være noe mellomlegg/plast-ring, slik det er på enden mot oljekjøleren og røret inn på impeller-huset.

Har noen samme type som kan forklare hva jeg mangler?

Har fått en tegning over filteret, men denne stemmer ikke helt...

Link to post
Share on other sites

Stemmer dett bilde fra delekatalogen med det du har ???

vp 41a

Dette er det samme bilde som jeg har, men det stemmer ikke helt med det jeg har på motoren.

Hos meg er klaven under filterhuset dobbel, og røret fra impellerhus til filter kun har 1 flens.

Filterhuset er heller ikke konisk. Denne klaven er så slarkete at det nesten er nødt til å være noe mere der. Prøvde med en plast-ring fra enden imot oljekjøler, og dette virket rett. Får vel prøve med slike ringer og se.... Merkelig at ikke VP har dette på filmen sin.

 

Oppdaget også en manglende skrue bak på siden av intercoolerhuset, som heller ikke var på filmen hos VP. Skal være en 8-mm skrue oppe og nede rett foran flensen. Denne skruen forårsaker jo en god del lekkasje og går rett imot veivhusfilteret, og er dermed ikke lett å oppdage. Blir spennende å prøve igjen til våren mht. effekt.

Link to post
Share on other sites

Grunnet til at det avbildete filteret har enkel klave er vel fordi det andre røret holdes fast ved at filteret er montert på motoren over sjøvannpumpa.

Utgaven som er beregnet på frittstående montasje har dobbelt klave som holder begge rør-stussene.

Som du ser på tegningen er det kun en "o-ring" pr rør. Har du forsøkt å bytte denne?

 

Noen som har en bra link til illustrerte Volvo delelister?

Link to post
Share on other sites

Oppdaget også en manglende skrue bak på siden av intercoolerhuset, som heller ikke var på filmen hos VP. Skal være en 8-mm skrue oppe og nede rett foran flensen. Denne skruen forårsaker jo en god del lekkasje og går rett imot veivhusfilteret, og er dermed ikke lett å oppdage. Blir spennende å prøve igjen til våren mht. effekt.

I tillegg så er jo dette like i nærheten at luftfilterinntaket. Ikke særlig heldig med sjøvann som blir dratt inn her. Vet faktisk om en KAD 43 som havarerte pga. sjøvannslekkasje i nærheten av luftinntaket.

 

Pass også på at rørene til sjøvannspumpa og sjøvannsfilteret er godt klamret fast i festene på motoren et stykke nedenfor sjøvannspumpen. Bruk rustfrie klammerband med gummibeskyttelse rundt. Med god klamring av rørene så unngår du vibrasjoner, og belastninger på rørfestene på filteret og pumpa.

Link to post
Share on other sites

I tillegg så er jo dette like i nærheten at luftfilterinntaket. Ikke særlig heldig med sjøvann som blir dratt inn her. Vet faktisk om en KAD 43 som havarerte pga. sjøvannslekkasje i nærheten av luftinntaket.

Dette skruen er i selve huset, og forårsaker redusert turbo-trykk. Når det i tillegg var en liten lekkasje i flensen mot manifold, regner jeg med et betydelig effekt-tap.

Denne skruen har vist for vane å gjenge seg ut, så dette er vel en ting en bør etterse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...