Jump to content

Kjøre Princess V42 fra Bergen til Kristiansund


SteinarBA

Recommended Posts

Hei,

 

skal gå sjøveien fra Bergen til Kristiansund med en Princess V42 til helgen.

Det er meldt bra vær og lite vind så forholdene er fine. Har noen anbefalte ruter og stopp på turen nordover?

Tenker å bruke Fredag og lørdag oppover :)

 

Takker for alle tips og svar!

 

Link to post
Share on other sites

Følge leden hurtigbåtene bruker, er et godt utgangspunkt. 

Fra Bergen har du 3 rutevalg for den første delen av turen. Men jeg tenker det foretrukne alternativet er nord byfjorden, gjennom Alverstraumen, forbi Feste, via Skjerjehamn, via Korssundet, forbi Askvoll, Florø, Kalvåg, Måløy.

Nord for Stadt er andre bedre kjent enn meg. Kanskje @sap_2000 eller @Bjørn Løvjomås har en grei rute på lur?

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Trond123 said:

Følge leden hurtigbåtene bruker, er et godt utgangspunkt. 

Fra Bergen har du 3 rutevalg for den første delen av turen. Men jeg tenker det foretrukne alternativet er nord byfjorden, gjennom Alverstraumen, forbi Feste, via Skjerjehamn, via Korssundet, forbi Askvoll, Florø, Kalvåg, Måløy.

Nord for Stadt er andre bedre kjent enn meg. Kanskje @sap_2000 eller @Bjørn Løvjomås har en grei rute på lur?

 

Det er meldt Nordøst 5-10 på fredag og lørdag, så for å slippe litt motsjø kan det lønne seg å gå inn rundt Kvamsøya og ta Rovdefjorden etter stadt og opp til ålesund. Alternativet er rett frem etter Stadt via Fosnavåg til Ålesund.

 

Det samme etter Lepsøyrevet. Er det rolig og behagelig nok er det bare å sikte rett på Bud, om ikke så blir det roligere å gå inn rundt Otrøya og/ eller Aukra og Gossa, så ut til Bud.

 

Men følg med på Været. Fra Lørdag kveld er det meldt økning til NE opp mot 20 m/sek og du har nok lyst til å komme deg forbi Hustadvika før den tid. Denne endringen kan komme tidligere, så følg med.

 

Etter Hustadvika er det bare å fortsette rett til Kr Sund, ett via  Ellingsvågen og Sveggsundet, eller inn rundt Averøya om dere er lei av humping etter hustadvika.

 

Grattis med ny flott båt og god tur :flag_bp:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk så mye for gode tips! Det blir nok å gå mest mulig innom uansett, mer å se på enn det er uti havet :)

Prøve å komme seg avgårde tidlig fredag slik at man kan knekke turen i 2 og være hjemme tidlig lørdag uten stress eller å tenke på været!

 

Takk så mye :) 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

 

Det er meldt Nordøst 5-10 på fredag og lørdag, så for å slippe litt motsjø kan det lønne seg å gå inn rundt Kvamsøya og ta Rovdefjorden etter stadt og opp til ålesund. Alternativet er rett frem etter Stadt via Fosnavåg til Ålesund.

 

Det samme etter Lepsøyrevet. Er det rolig og behagelig nok er det bare å sikte rett på Bud, om ikke så blir det roligere å gå inn rundt Otrøya og/ eller Aukra og Gossa, så ut til Bud.

 

Men følg med på Været. Fra Lørdag kveld er det meldt økning til NE opp mot 20 m/sek og du har nok lyst til å komme deg forbi Hustadvika før den tid. Denne endringen kan komme tidligere, så følg med.

 

Etter Hustadvika er det bare å fortsette rett til Kr Sund, ett via  Ellingsvågen og Sveggsundet, eller inn rundt Averøya om dere er lei av humping etter hustadvika.

 

Grattis med ny flott båt og god tur :flag_bp:

Som sunnmøring med en del fartstid fra Romsdal og Nordmøre, både til vanns og til lands, må jeg bøye meg i hatten for din enestående lokalkunnskap, @sap_2000

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei !

 

Glemte selvsagt å svare på dette, turen gikk strålende! Hadde masse fine bilder fra turen, men greide å ødelegge mobilen min i Mai uten å ha iCloud så alt av bilder ble tapt :(

 

Været var helt fantastisk strålende med sol hele veien, vindstille stort sett, maks 1 meter sjø over stadt.

 

-Gikk fra Bergen opp via Alverstraumen - Feste - Skjerjehamn - Korssundet - Askvoll, Florø, Kalvåg, Måløy. Der ble det bunkret diesel. Gikk så videre nordover innom stort sett over alt. Mellom Aukra og Molde, rundt nesset på Bud- over Hustadvika og inn under storseisundbrua og forbi Eide mot Frei som Bianca ligger i dag . Hun har nå også AIS. Skulle hatt det den gangen også :)

 

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:7869161/zoom:16

 

 

Turen smalt jeg unna på 11 timer, så gikk fra Bergen ca 09 og var fremme på Flatset småbåtlag i Frei ca kl 2000 samme dagen.

 

700 Liter diesel, masse god stemning , mye bra minner og en uforglemmelig tur!

 

Takk så mye for tips :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...