Jump to content

Vårens «vakreste» eventyr: Rense varmeveksleren


Popeye70

Recommended Posts

Vi har trenert dette alt for lenge, så nå må vi få renset varmeveksleren på vår Volvo Penta MD2040 D (altså ikke A, B eller C), men vi har et problem og noen spørsmål:

 

1. Vi får ikke opp tappeskruen for kjølevæske. Den er firkantet(!) 17x17mm, ikke sekskantet, og vi får ikke skikkelig tak på skruen pga trang plass og dårlig vinkel for redskaper. Ettersom den er firkanter passer ikke pipenøkkel (som ville gitt best vinkel og moment). Hverken skiftenøkkel, fastnøkkel eller rørtang funker, det eneste vi gjør er å runde av hjørnene på pluggen. Er det noen som har forslag til hvordan vi får løs denne? 

 

2. Kan vi evt tappe kjølevæske på andre måter? Pumpe ut via tynn slange gjennom påfyllingen til kjølevæsken? Ta av en av slangene til veksleren og drenere den veien?

 

3. Når vi drar ut selve vekslerenheten fra huset og bryter forseglingen mellom indre og ytre kjølekrets, vil vi ikke da blande litt saltvann inn i den interne kjølekretsen selv om inntaket er lukket? Hvis ja, hvordan får vi flushet det ut på en grei måte? Bare fylle-sirkulere-tappe-fylle-sirkulere-tappe repeterende?

 

4. Kan vi erstatte firkantpluggen med en sekskantet plugg m/nippel, som det visstnok er på MD2040 A og B?

 

5. Hva er beste metode for å rense vekslerenheten? Er det 24h i et bad med systemrens? Mekanisk (hvordan komme til inni de tynne rørene)? Annet?

 

Her er et bilde av den problematiske pluggen, som visstnok kun ble levert på noen (ikke alle) MD2040 D:

 

72BBB352-6040-45AA-9B4B-60D9DEC76208.jpeg.5e033b4ee7f0b4e1ffb88b7c49f05cc3.jpeg

 

Alle konstruktive innspill mottas med takk!

Redigert av Popeye70
Presisering… (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Har du vurdert å heller sirkulere systemrens eller tilsvarende gjennom sjøvannsystemet? Da unngår du alle problemene knyttet til avtapping av kjøleveske, demontering av kjøler etc. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du har sikkert prøvd å sprute litt rustløser (5-56 WD40 etc) på flere ganger over tid. 
 

Det jeg ser for meg er at det kan bli vanskelig å få dette tett igjen med en ny skrue, dersom det sitter klønete til. Kan være greit å ha en plan for dette.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Om du får tak i en reduseringstapp fral 1/2" - 3/4"  så passer female 1/2" rett på. Jeg fikk en leddnøkkel med 12 kantprofil på 11mm til å passe på male delen av denne. 

Kjøpte begge deler på Jula. Har ikke funnet piper med samme profil, da det hadde vært knall og kunne bruke skralle. Men var plass til en liten kraftarm hos meg, så fikk løsnet pluggen til slutt.

 

reduser.PNG

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Hakkannen skrev 33 minutter siden:

Disse selges løst hos blant annet Biltema og fungerer til firkantede hoder. Måler du diagonalen fra hjørne til motsatt hjørne finner du ut hvilken pipe du trenger.

 

Takk for tipset. Vi ville ikke bruke en av de nøklene fordi vi var redde for at de bare ville runde av hjørnene på pluggen enda mer. Men hvis de uansett holder så er vel det en grei løsning.

 

Trenger forøvrig ikke måle for å finne rett størrelse. For å finne diagonalen i et kvadrat regner man lengde ganger kvadratroten av 2. Ettersom sidene er 17mm blir svaret i dette tilfellet 24mm (17x1,4142). Jeg er usikker på om jeg har så store piper, men de kan som du sier kjøpes løst om behovet er der.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Brigg skrev 43 minutter siden:

Har du vurdert å heller sirkulere systemrens eller tilsvarende gjennom sjøvannsystemet? Da unngår du alle problemene knyttet til avtapping av kjøleveske, demontering av kjøler etc. 

 

Har vurdert å sirkulere systemrens, ja. Da må vi ta av inntaksslangen (som ikke er noe problem), men utløpet går rett ned i eksosmanifolden, og der er det dårlig med plass for å feste på en midlertidig slangestuss. Men det kan være en løsning om vi får tak i slanger og sånt i rett dimensjon.

 

Er det i så fall så enkelt som å sirkulere systemrensen via en bøtte, med både innsug og utløp i bøtta? Vil ikke det gi veldig varme i eksosmanifold og eksosslange, hvis kjølevannet (systemrensen) ikke går gjennom eksosmanifolden og eksosslangen for å kjøle ned mens man sirkulerer? Eller kan man sirkulere manuelt med en håndpumpe, uten å starte motoren? Dette er ukjent område for meg, kjenner jeg...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg har laget meg slanger slik at jeg sirkulerer vha en 12V innlinepumpe som stikkes ned i en 10 liter dunk. Pumper syreblanding gjennom sjøvannsystemet og tilbake til dunken uten at motoren går. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Popeye70 skrev 1 time siden:

Vi ville ikke bruke en av de nøklene fordi vi var redde for at de bare ville runde av hjørnene på pluggen enda mer. Men hvis de uansett holder så er vel det en grei løsning.

Risikoen for avrunding av hjørnene er selvsagt til stede, men får du tredd pipa helt inn får du i alle fall fordelt kreftene litt😊 Brukte slike piper på oljepluggene til enkelte veteranbiler jeg skrudde på før i tiden, enkelte satt litt fast etter (for) mange år uten oljeskift, men de løsnet til slutt, uten avrundete hjørner.

Link to post

På VP KAD32 hvor jeg hadde tatt av oljekjøler og ladeluftkjøer så brukte jeg tynne koster ment brukt til metallsugerør som feks kan kjøpes på Kitc'n. "Flaskekost" i miniatyr. Satte denne på drillen, mens kjølerne sto i systemrens/sitronsyre/"syre" og det løsnet mye møkk da. Hvis sugerørkosten har litt liten diameter så kan den bare bøyes lit som en S.

 

Før jeg kom på ideen med sugerørkosten så bruket jeg en 10 mm2 (mener jeg det var) fåtrådet ledning (stive kordeller) hvor jeg avmantlet fire/fem cm og brette kordellene bakeover og satte ledningen på drillen. Sugerørkosten er noe enklere å bruke.

 

En fordel med å plukke systemet fra hverandre er at du vil kunne finne andre overraskelser i kjøleren. Jeg fant deler av impeller og jeg tror syra skal være ganske kraftig for å løse opp den :-)

 

Lykke til.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev for 2 timer siden:

tynne koster ment brukt til metallsugerør som feks kan kjøpes på Kitc'n. "Flaskekost" i miniatyr. Satte denne på drillen

Eller pusse-utstyr til våpen. Gjelder å finne rett kaliber. Fjern skaftet på pussestokken og sett den i batteri-drill.

Børster finnes i både messing og nylon.

https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/rengjoringsborster-2000050874

https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/rengjoringsborster-2000036637

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Brigg skrev for 14 timer siden:

Jeg har laget meg slanger slik at jeg sirkulerer vha en 12V innlinepumpe som stikkes ned i en 10 liter dunk. Pumper syreblanding gjennom sjøvannsystemet og tilbake til dunken uten at motoren går.

Gjør det samme. Bruker koblingsur til pumpa så den går 15 minutter 4 ganger i døgnet.

Viktig at bøtta står høyere enn motoren så kjøler ikke renner tom når pumpa ikke går.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Popeye70 skrev for 17 timer siden:

Hverken skiftenøkkel, fastnøkkel eller rørtang funker, det eneste vi gjør er å runde av hjørnene på pluggen. Er det noen som har forslag til hvordan vi får løs denne?

Det er vanskelig å gi et godt råd uten å ha sett plasseringen i virkeligheten, men alltid lett å løse problemer fra sofakroken :wink:

Men hvis du kommer til, så får du garantert av den pluggen med rørtang. Men obs, ikke vannpumpetang, men ei god rørtang altså! Vet mange blander de to tengene. Med rørtang får du så godt grep i en firkantplugg at du kan trekke så hardt at du vrir av hele pluggen i godset. Da er ikke runding av hjørner problemet, men at pluggen sitter så hardt at den ryker. Det eneste som hjelper da er varme. Du skal da varme i godset rundt pluggen, ikke selve pluggen. 

Link to post
Brigg skrev for 16 timer siden:

Jeg har laget meg slanger slik at jeg sirkulerer vha en 12V innlinepumpe som stikkes ned i en 10 liter dunk. Pumper syreblanding gjennom sjøvannsystemet og tilbake til dunken uten at motoren går. 

Husker at @nimba hadde en beskrivelse av et slikt system i tråden sin om oppussingen av sin Nimbus. Hva slags syre bruker du?

Link to post
Komodo skrev 21 minutter siden:

Det er vanskelig å gi et godt råd uten å ha sett plasseringen i virkeligheten, men alltid lett å løse problemer fra sofakroken :wink:


Vi er da alle sofa-eksperter! :giggle:
 

Det er nesten umulig å komme til pluggen fra siden for å bruke fastnøkkel, skiftenøkkel eller tilsvarende fordi det er oljefilter og diverse andre rør og deler i veien. Man må holde verktøyet såpass skrått utover at man ikke får skikkelig tak på pluggen og dermed runder av hjørnene på pluggen.

 

Den eneste måten å komme til på en fornuftig måte er med en pipenøkkel-variant med forlenger, så man får skaftet langt nok ut og vekk fra hindringene til å rotere det rundt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Komodo skrev 55 minutter siden:

Hva slags syre bruker du?


Forrige gang brukte jeg systemrens. Har faktisk rensing av kjølerene på programmet for helga som kommer, og prøver denne gang sitronsyre. Har fått tak i boks med 100 gram på apoteket som forhåpentlig vis blir passende mengde til en Volvo D6. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...