Jump to content

Vårens «vakreste» eventyr: Rense varmeveksleren


Popeye70

Recommended Posts

Da er jeg i gang med rensing av kjølerne på VP D6 med strak aksling. Utstyret jeg bruker er dette:

6DFE364B-EB25-484D-9F83-5C10471530D9.jpeg.11ae4d70b7389d22a6a9ca385e355277.jpeg


Har lagd koblinger med 45 mm utvendig diameter som passer innvendig i kjølevannslangene på eksosbend og sjøvannspumpe. Koblingene har også nipler for std 1/2 toms hageslange. Bruker en 12V inlinepumpe fra Biltema for å sirkulere syreblandingen. 
 

Prosessen starter med å plukke ut sinkanodene og skru pluggene tilbake på plass. Kobler så til hageslange for retur på slangen som er koblet til sjøvannspumpa Vannslangen fra brygga kobles til slangen som går inn på eksosbendet mens returvannet går over bord.  Kjører så ferskvann gjennom systemet sånn ca en kaffekopps tid. Vannet og senere syreblandingen går hele tiden motsatt vei gjennom systemet enn sjøvannet vanligvis gjør. 
 

Deretter kjører jeg gjennom varmt vann fra utedusj-slangen ved badeplattformen for å øke temperaturen i kjølerne. Syreblandingen blir da mer effektiv. Kobler så opp 12V pumpe som stikkes ned i en 10 liters dunk og stikker returslangen ned i dunken.
 

32D5785B-F9FD-4332-BEEE-4C7CA621A27C.jpeg.fe2f957251dbf43af4ff8606bb204433.jpeg

 

Blander ut 100 gram sitronsyrepulver fra apoteket i ca 5 liter varmt vann og tømmer ned i dunken. Kobler støm på pumpa og lar det sirkulere. I starten får det sirkulere en time eller to, deretter kobler jeg til pumpa kanskje 10 minutter hver time. Holder på minst et døgn. 

 

Ved avslutning av prosessen flyttes returslangen slik at brukt vann går over bord. Fyller dunken med vann fra brygga og pumper gjennom slik at syra blandes ut. Sjøvvannslangene kobles til på riktig sted og nye sinkanoder monteres. Motoren startes slik at sjøvannet vil vaske ut og nøytralisere evenuelle syrerester. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Popeye70 skrev On 19.4.2023 at 17.07:

Vi har trenert dette alt for lenge, så nå må vi få renset varmeveksleren på vår Volvo Penta MD2040 D (altså ikke A, B eller C), men vi har et problem og noen spørsmål:

Hvert 4 år når det er tid for å skifte frostveske på motoren tapper jeg av nok frostveske 

og fyller på system rens og kjører noen turer turer med det. Tapper ut og skyller med ferskvann

og har på ny frostveske.

Sjøvanns siden tar jeg når det er tid for å skifte  impelleren ut med den og kopler på slangen  fra filteret  og slangen fra eksosmanifold  og kjører sirkulasjon på 60 grader.   

Og inn med ny impeller.

657108044_Tensekjlere..jpg.78050c043a372f1e4e66083eea1c4f40.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Andora skrev for 2 timer siden:

måler pH etterhvert, prøver å holde den på rundt 2.


Ph på 2 er vel ganske friskt?
 

Jeg testet min blanding med en teststrimmel etter en times tid og da er ph på 4. Men det kommer uansett mye dritt i dunken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

PH på 2 er surt, men det er ikke bare PH-verdien som bestemmer hvor effektiv syren er. Det er også forskjell på sterke og svake syrer. Eksempler på svake syrer er sitronsyre, eddiksyre og fosforsyre. Eksempler på sterke syrer er saltsyre og svovelsyre.

 

Mer om det her for de som er interessert:

https://no.wikipedia.org/wiki/Syre 

 

Lagt til:

Generelt har jeg forstått det slik at organiske syrer er svake syrer, mens uorganiske syrer, eller kanskje mer korrekt mineralsyrer, er sterke syrer. Organiske syrer får vi når en alkohol reagerer med oksygen. Mineralsyrer produseres fra mineraler i bergarter. 

Men nå er jeg på veldig tynn is, en kjemiker kan sikkert si mer om dette.

 

Poenget er uansett at man vanskelig klarer å gjøre skade på motoren med en svak syre, mens de sterke mineralsyrene kan tære på metallene i motoren. Pakninger er jeg mindre redd for, da de fleste syntetiske materialer tåler syre godt. Men jeg har også sett ved syrevasking at f.eks. nylonringen i en Nylock-mutter har blitt løst opp. Da med beisepasta for rustfri sveising. Denne inneholder fritt etter hukommelsen bla salpetersyre og flussyre, begge mineralsyrer. Interessant tema som jeg dessverre kan alt for lite om. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Det kommer Ann på hva du skal løse opp, saltavleiringer, blåskjell, humus osv, men vi bruker decalant lll. Før brukte vi alfa kaus og alfa foss. Decalant ble utviklet for offshore trengte noe som ikke var merket som farlig gods sa de på kurset. Decalant lll har virket så fint at vi bare bruker den, nå har vi ikke åpnet en kjøler på 4 år, kjører bare cip ved behov. 

Link to post
Andora skrev 9 minutter siden:

decalant lll

Denne inneholder fermentert myse (hva nå det skal være godt for), fruktsyre (kanskje sitronsyre?) og vann. Og som det framkommer er den ikke etsende for metallene i en motor eller varmeveksler. 

 

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.alfalaval.com/globalassets/documents/service/360-service-portfolio/maintenance/cleaning-services/cleaning-chemicals/alpacon_descalant_eps00002en.pdf

 

 

Tipper syra til @Brigg gjør akkurat den samme jobben.

Link to post

En liten oppdatering: Var nede i båten i dag for å få av pluggen, men får den ikke av. Problemet er ikke lenger å få skikkelig grep på pluggen, men derimot at den sitter dønn fast.

 

Har prøvd å kakke på selve pluggen for å se om den "snapper løs" uten hell. Jeg klarte å lirke en fastnøkkel inn på pluggen fra en vinkel uten veldig mye tilgjengelig plass, men selv om jeg kakker med hammer på fastnøkkelen for å prøve å løsne pluggen så går det ikke. Den sitter dønn fast. Neste forsøk blir å tre et rør på fastnøkkelen for å få lenger kraftarm.

 

Jeg har fått tak i tappeplugg som skal brukes som erstatning for pluggen med firkanthode som står på MD2040D. Fordi denne tappepluggen er endel mindre enn originalen så må man ha et adapter. Det skal jeg jakte på til uken.

 

Den firkantede orignalpluggen ser ut som dette (bildet er fra MD2030, men det er samme pluggen):
 

image.png.7d637b5f0ea2be2684f2bf4e5988bde4.png

 

På sprengskisse ser vi de to nye delene som nr. 22 og 23:

 

image.png.5ff3e73143581d0716f4df32fa8eb55c.png

 

Her er den nye pluggen (1) med adapter (2). (Bildet er fra https://www.seilbaaten.com/2008/03/montere-tappekran-for-kjlevann-kjlevann.html:)

 

image.png.e62462efbe3666d28c5ad66dd2b55ec4.png

 

De to nye delene har følgende varenummer hos Volvo Penta:

 

1: Nummer "861824 Drain Cock"
2: Nummer "3850290 Adaptor"

 

Så snart vi får av dagens bolt blir det bytte, og så blir det forhåpentligvis mye enklere å tappe kjølevæske heretter.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Har en Lombardini generator. For etpar år siden skulle jeg bytte zinken på denne. Bolten satt dønn fast. Fikk greit feste men både kakket og banket og dro til så hardt jeg turte uten at den løsnet. 

 

Gav blaffen. Sprayet masse 666 rustløser på den. Tenkte å prøve igjen i år, gruet meg. Satte på verktøy og dro til og den løsnet veldig greit. 

 

Så om du kan vente litt så spray gjerne på 666 nå og prøv igjen senere!😁

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...