Gabi Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Ser ut som du skulle hatt deg en sånn en? VARIFIX 1/2 tommers spesialpipe 17 mm https://eshop.wuerth-industrie.com/Produktkategorier/VARIFIX-1-2-tommers-spesialpipe-17-mm/15436019050201.cyid/1543.cgid/no/NO/EUR/ Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Da er jeg i gang med rensing av kjølerne på VP D6 med strak aksling. Utstyret jeg bruker er dette: Har lagd koblinger med 45 mm utvendig diameter som passer innvendig i kjølevannslangene på eksosbend og sjøvannspumpe. Koblingene har også nipler for std 1/2 toms hageslange. Bruker en 12V inlinepumpe fra Biltema for å sirkulere syreblandingen. Prosessen starter med å plukke ut sinkanodene og skru pluggene tilbake på plass. Kobler så til hageslange for retur på slangen som er koblet til sjøvannspumpa Vannslangen fra brygga kobles til slangen som går inn på eksosbendet mens returvannet går over bord. Kjører så ferskvann gjennom systemet sånn ca en kaffekopps tid. Vannet og senere syreblandingen går hele tiden motsatt vei gjennom systemet enn sjøvannet vanligvis gjør. Deretter kjører jeg gjennom varmt vann fra utedusj-slangen ved badeplattformen for å øke temperaturen i kjølerne. Syreblandingen blir da mer effektiv. Kobler så opp 12V pumpe som stikkes ned i en 10 liters dunk og stikker returslangen ned i dunken. Blander ut 100 gram sitronsyrepulver fra apoteket i ca 5 liter varmt vann og tømmer ned i dunken. Kobler støm på pumpa og lar det sirkulere. I starten får det sirkulere en time eller to, deretter kobler jeg til pumpa kanskje 10 minutter hver time. Holder på minst et døgn. Ved avslutning av prosessen flyttes returslangen slik at brukt vann går over bord. Fyller dunken med vann fra brygga og pumper gjennom slik at syra blandes ut. Sjøvvannslangene kobles til på riktig sted og nye sinkanoder monteres. Motoren startes slik at sjøvannet vil vaske ut og nøytralisere evenuelle syrerester. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Andora Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Dette er nesten akkurat som jeg også gjør det, jeg har en vvb til tank som varmer hele tiden, jeg kjører noen timer hver vei, men viktig å begynne motsrøms som du gjør👍vi har noen store alfa laval platekjølere på jobb, der kjører vi cip i 2 timer hver vei å måler pH etterhvert, prøver å holde den på rundt 2. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Popeye70 skrev On 19.4.2023 at 17.07: Vi har trenert dette alt for lenge, så nå må vi få renset varmeveksleren på vår Volvo Penta MD2040 D (altså ikke A, B eller C), men vi har et problem og noen spørsmål: Hvert 4 år når det er tid for å skifte frostveske på motoren tapper jeg av nok frostveske og fyller på system rens og kjører noen turer turer med det. Tapper ut og skyller med ferskvann og har på ny frostveske. Sjøvanns siden tar jeg når det er tid for å skifte impelleren ut med den og kopler på slangen fra filteret og slangen fra eksosmanifold og kjører sirkulasjon på 60 grader. Og inn med ny impeller. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jens_P Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Roger jo skrev 6 minutter siden: kjører sirkulasjon på 60 grader Er det fordeler med å bruke varm væske? Raskere rensing, bedre rensing eller begge deler? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Roger jo Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Jens_P skrev 1 minutt siden: Er det fordeler med å bruke varm væske? Raskere rensing, bedre rensing eller begge deler? System rens virker best med sirkulasjon ved ca. 60 grader, fortalte de som laget systemrens Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jens_P Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Brigg Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Andora skrev for 2 timer siden: måler pH etterhvert, prøver å holde den på rundt 2. Ph på 2 er vel ganske friskt? Jeg testet min blanding med en teststrimmel etter en times tid og da er ph på 4. Men det kommer uansett mye dritt i dunken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 (redigert) PH på 2 er surt, men det er ikke bare PH-verdien som bestemmer hvor effektiv syren er. Det er også forskjell på sterke og svake syrer. Eksempler på svake syrer er sitronsyre, eddiksyre og fosforsyre. Eksempler på sterke syrer er saltsyre og svovelsyre. Mer om det her for de som er interessert: https://no.wikipedia.org/wiki/Syre Lagt til: Generelt har jeg forstått det slik at organiske syrer er svake syrer, mens uorganiske syrer, eller kanskje mer korrekt mineralsyrer, er sterke syrer. Organiske syrer får vi når en alkohol reagerer med oksygen. Mineralsyrer produseres fra mineraler i bergarter. Men nå er jeg på veldig tynn is, en kjemiker kan sikkert si mer om dette. Poenget er uansett at man vanskelig klarer å gjøre skade på motoren med en svak syre, mens de sterke mineralsyrene kan tære på metallene i motoren. Pakninger er jeg mindre redd for, da de fleste syntetiske materialer tåler syre godt. Men jeg har også sett ved syrevasking at f.eks. nylonringen i en Nylock-mutter har blitt løst opp. Da med beisepasta for rustfri sveising. Denne inneholder fritt etter hukommelsen bla salpetersyre og flussyre, begge mineralsyrer. Interessant tema som jeg dessverre kan alt for lite om. Redigert 22.April.2023 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Vi bruker syre fra alfa laval, de sier"prøv å holde pH på rundt 2". Var på kurs me de for 2 uker siden. Hva pH blir på sitronsyre og etc har jeg ikke peiling på. Er kjølerene veldig skitten må vi tilsette mere syre etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Ja, det er klart. For syra løser opp bla. kalkforindelser, og kalk er basisk og nøytraliserer syra. Andora skrev 22 minutter siden: Vi bruker syre fra alfa laval, Vet du hva slags syre Alfa Laval bruker i blandingen sin? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Det kommer Ann på hva du skal løse opp, saltavleiringer, blåskjell, humus osv, men vi bruker decalant lll. Før brukte vi alfa kaus og alfa foss. Decalant ble utviklet for offshore trengte noe som ikke var merket som farlig gods sa de på kurset. Decalant lll har virket så fint at vi bare bruker den, nå har vi ikke åpnet en kjøler på 4 år, kjører bare cip ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 Andora skrev 9 minutter siden: decalant lll Denne inneholder fermentert myse (hva nå det skal være godt for), fruktsyre (kanskje sitronsyre?) og vann. Og som det framkommer er den ikke etsende for metallene i en motor eller varmeveksler. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.alfalaval.com/globalassets/documents/service/360-service-portfolio/maintenance/cleaning-services/cleaning-chemicals/alpacon_descalant_eps00002en.pdf Tipper syra til @Brigg gjør akkurat den samme jobben. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 I følge google inneholder Decalant Citric acid monohydrate. Som vel er sitronsyre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Popeye70 Svart 22.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 (redigert) En liten oppdatering: Var nede i båten i dag for å få av pluggen, men får den ikke av. Problemet er ikke lenger å få skikkelig grep på pluggen, men derimot at den sitter dønn fast. Har prøvd å kakke på selve pluggen for å se om den "snapper løs" uten hell. Jeg klarte å lirke en fastnøkkel inn på pluggen fra en vinkel uten veldig mye tilgjengelig plass, men selv om jeg kakker med hammer på fastnøkkelen for å prøve å løsne pluggen så går det ikke. Den sitter dønn fast. Neste forsøk blir å tre et rør på fastnøkkelen for å få lenger kraftarm. Jeg har fått tak i tappeplugg som skal brukes som erstatning for pluggen med firkanthode som står på MD2040D. Fordi denne tappepluggen er endel mindre enn originalen så må man ha et adapter. Det skal jeg jakte på til uken. Den firkantede orignalpluggen ser ut som dette (bildet er fra MD2030, men det er samme pluggen): På sprengskisse ser vi de to nye delene som nr. 22 og 23: Her er den nye pluggen (1) med adapter (2). (Bildet er fra https://www.seilbaaten.com/2008/03/montere-tappekran-for-kjlevann-kjlevann.html:) De to nye delene har følgende varenummer hos Volvo Penta: 1: Nummer "861824 Drain Cock" 2: Nummer "3850290 Adaptor" Så snart vi får av dagens bolt blir det bytte, og så blir det forhåpentligvis mye enklere å tappe kjølevæske heretter. Redigert 22.April.2023 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gabi Svart 23.April.2023 Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 (redigert) Har en Lombardini generator. For etpar år siden skulle jeg bytte zinken på denne. Bolten satt dønn fast. Fikk greit feste men både kakket og banket og dro til så hardt jeg turte uten at den løsnet. Gav blaffen. Sprayet masse 666 rustløser på den. Tenkte å prøve igjen i år, gruet meg. Satte på verktøy og dro til og den løsnet veldig greit. Så om du kan vente litt så spray gjerne på 666 nå og prøv igjen senere!😁 Redigert 23.April.2023 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.