Morten:) Startet 19.April.2023 Del på Facebook Startet 19.April.2023 Kan noen forklare meg hvorfor dette er så viktig? Bytter ut den ene aktuatoren og fra før av er de ikke montert i henhold til monteringsanvisning (gjort av VP verksted). Morten Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.April.2023 Del på Facebook Svart 19.April.2023 Beklager at jeg bare kan gjette: men over vannlinjen kan tyde på at man ser for seg at hylsen på girwire kan fylles med sjøvann. Det stemmer også med at for at dette sjøvannet ikke skal renne inn i aktuatoren skal den store armen på aktuatoren ikke dra med seg sjøvann i manöverdonet og dermed skal denne monters slik at armen peker nedover med 5 grader og ikke får med seg vann langs armen inn i maniken. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 19.April.2023 Del på Facebook Svart 19.April.2023 Kanskje hvis det er mulighet for regnvann eller kondens der aaktuatoren står så vil dettte også knne komme på vaier som da fryser til og skaper problemer om det kommer inn i vaierstrømpa istedenfor å renne ut. Men det gjør det også litt mer tungvint å smøre opp da tyngdekraften ofte kan være hjelpsom til slikt. Angåedne over vannlinja så kan det jo hende at girvaiere normalt ikke tar inn sjøvann, men at de kan gjøre det i spesielle tilfeller fra feks drev og at man da vil sikre seg mot at vaierstrømpa blir en hevert som fyller båten med vann. Ender den opp over vannflata så blir det ingen hevert og bare deler av vaieren blir ødelagt istedenfor hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 19.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2023 Ser poenget med at girvaiere kommer over vannlinjen men vaiere er festet på punkt c fig. 2 så det er ikke mulig for vann å finne veien inn i aktuatoren via vaiere Tenkte kanskje det hadde noe med smøring å mekanikken inni men klarer ikke helt å se poenget.. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 19.April.2023 Del på Facebook Svart 19.April.2023 Jeg stusset litt på det samme da jeg skiftet min aktuator for 2-3 år siden. Den opprinnelige aktuatoren var ikke montert på skrå - men jeg valgte naturligvis å følge anvisningen ved montering av den nye. Ren gjetting fra min side, men det kan kanskje ha med drenering av eventuelt vann/fuktighet å gjøre?? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 21.April.2023 Del på Facebook Svart 21.April.2023 Nå vet ikke jeg om denne aktuatoren er elektromekanisk eller hydraulisk. Dersom den er hydraulisk er dette selvfølgelig for at det ikke skal samle seg gass (luft) i sylinderen, med de ulemper det kan medføre. Om den derimot er elektromekanisk så handler det vel om å ha kontroll på potensielt kondensvann. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 22.April.2023 Del på Facebook Svart 22.April.2023 Hellingen har med fukt i EVC. Høyde over vannlinjen er bare en påminnelse på noe som gjelder alle shift plater Volvo penta eller mercruiser+++ står/ligger alltid på toppen av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 22.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2023 At fukt og kondensdannelse kan finne veien inn til elektronikken gir jo mening i forhold til vinkel ja👍 Får montere de i henhold til monteringsanvisning Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.April.2023 Del på Facebook Svart 22.April.2023 Pass også på at svingene på flexkabelen ikke blir for krappe. Min til gearet knakk i en sving ned mot geararmen grunnet slitasje etter 1300 timer i fjor. Skummel opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.