Jump to content

Hvorfor skal VP EVC giraktuator helles nedover

Morten:)

Recommended Posts

Beklager at jeg bare kan gjette: men over vannlinjen kan tyde på at man ser for seg at hylsen på girwire kan fylles med sjøvann.

Det stemmer også med at for at dette sjøvannet ikke skal renne inn i aktuatoren skal den store armen på aktuatoren ikke dra med seg sjøvann i manöverdonet og dermed skal denne monters slik at armen peker nedover med 5 grader og ikke får med seg vann langs armen inn i maniken.

Kanskje hvis det er mulighet for regnvann eller kondens der aaktuatoren står så vil dettte også knne komme på vaier som da fryser til og skaper problemer om det kommer inn i vaierstrømpa istedenfor å renne ut. Men det gjør det også litt mer tungvint å smøre opp da tyngdekraften ofte kan være hjelpsom til slikt.

Angåedne over vannlinja så kan det jo hende at girvaiere normalt ikke tar inn sjøvann, men at de kan gjøre det i spesielle tilfeller fra feks drev og at man da vil sikre seg mot at vaierstrømpa blir en hevert som fyller båten med vann. Ender den opp over vannflata så blir det ingen hevert og bare deler av vaieren blir ødelagt istedenfor hele båten.

Jeg stusset litt på det samme da jeg skiftet min aktuator for 2-3 år siden.

Den opprinnelige aktuatoren var ikke montert på skrå - men jeg valgte naturligvis å følge anvisningen ved montering av den nye.

Ren gjetting fra min side, men det kan kanskje ha med drenering av eventuelt vann/fuktighet å gjøre??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...