Jump to content

Hva i huleste er det Redningsselskapet styrer med?

bellen

Recommended Posts

Det var voldsomt. I Sverige er hele organisasjonen basert på frivillighet. Jeg har aldri hørt noen klage på dem. Så det er vel ikke frivilligheten som er problemet, men eventuell kompetanse hos de frivillige. I etasjen under meg bor Håkan. Noen tiår som sjøkaptein og var frivillig på redningskrysser i Strömstad. Han er født sjømann.

Hulda skrev 2 minutter siden:

Det var voldsomt. I Sverige er hele organisasjonen basert på frivillighet. Jeg har aldri hørt noen klage på dem. Så det er vel ikke frivilligheten som er problemet, men eventuell kompetanse hos de frivillige. I etasjen under meg bor Håkan. Noen tiår som sjøkaptein og var frivillig på redningskrysser i Strömstad. Han er født sjømann.

De har kansje litt høyere krav til hva de tar inn, her i landet så har jo RS frivillige som aldri har satt sine bein i en båt før og i tilegg blir sjøsyke. 

Men den episoden med ulykka, det var da jeg virkelig skjønte at den avdelinga bare burde legges ned. 3 venner i 30åra kommer til å slite resten av livet med det de opplevde den dagen, siden amatørene på RS ikke kjenner båten sin og i tilegg er redde for litt kaldt vann 

lang-sommerferie skrev 1 minutt siden:

De har kansje litt høyere krav til hva de tar inn, her i landet så har jo RS frivillige som aldri har satt sine bein i en båt før og i tilegg blir sjøsyke. 

Og det kan du dokumentere?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Og det kan du dokumentere?

Dokumentere og dokumentere, men jeg var på flere turer/"treninger" med han, den tiden jeg var frivillig i 2015/2016

Men hvis du vil ha navn og telefon nr, så du kan sende en sms å spørre om han blir sjøsyk og om han noen gang hadde hatt beina på noe annet enn danskeferja før han blei medlem på RS, så kan det ordnes 

Redigert av lang-sommerferie (see edit history)
1 minute ago, lang-sommerferie said:

Dokumentere og dokumentere, men jeg var på flere turer/"treninger" med han, den tiden jeg var frivillig i 2015/2016

Kan garantere at det er andre krav i dag, enn i 2016. Det er også nye prosedyrer å forholde seg til, og det har med forsikring å gjøre. F.eks. har ikke frivillig mannskap lov å svømme lengre vekk fra båten enn en båtshake rekker. For å beholde utsjekk må man seile min. 80 timer i året. Man må gjennom kurs og utsjekk på sjøredningskolen, så jeg vil påstå at standarden er gått opp. Du kan like det eller ikke, men synes du er vel krass i kritikken. Dog skjønner jeg at du sliter litt etter din opplevelse. Hilsen tidligere frivillig 2014 - 2021, siste årene som båtfører.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

De kalte det trening, men jeg vil kalle det turer og ja, han blei sjøsyk på INNSIDEN av Jomfruland, så vi måtte avbryte turen/"treninga" pga han. 

Det var siste gangen jeg var med som frivillig. Da sa jeg hva jeg mente om kravene til mannskapene. Jeg som 7 eller 8 generasjons yrkesfisker, ombord med en landkrabbe blir sjøsyk siden han kun har tatt danskeferja og vært med på 50turer/treninger med RS.

Vi er ikke sterkere enn det svakeste ledd, blei det sagt. 

Amfea skrev 24 minutter siden:

Kan garantere at det er andre krav i dag, enn i 2016. Det er også nye prosedyrer å forholde seg til, og det har med forsikring å gjøre. F.eks. har ikke frivillig mannskap lov å svømme lengre vekk fra båten enn en båtshake rekker. For å beholde utsjekk må man seile min. 80 timer i året. Man må gjennom kurs og utsjekk på sjøredningskolen, så jeg vil påstå at standarden er gått opp. Du kan like det eller ikke, men synes du er vel krass i kritikken. Dog skjønner jeg at du sliter litt etter din opplevelse. Hilsen tidligere frivillig 2014 - 2021, siste årene som båtfører.

Jeg sender deg en pm med kart og litt mer detaljer om hva som skjedde på ulykkes stedet hvis du vil, så får du gjøre deg opp en mening selv om innsatsen til de frivillige, du kan jo også gå inn å lese rapporten som blei skrevet den dagen og se om det stemmer med historien du får av meg. Hvis ikke du vil lese det, så skjønner jeg det godt, derfor må du si ifra hvis jeg skal sende deg en pm

Dette er detaljer og opplevelser som ikke passer seg i offentligheten, der sjarte sjeler eller pårørende kan lese om hva som skjedde de første minuttene etter en dødsulykke i minuttene før og etter at RS, brannvesenet og seaking'n kom, så derfor blir det ikke lagt ut i tråden her. 

Men en ting skal sies, brannvesenet, de har jeg faenma fått respekt for. Makan til profesjonelle folk skal man leite lenge etter. Han ene av de trua jo med å slå ned en politimann, hvis ikke han ga seg med utgravinga/avhøret akuratt nå, det fikk vente til sjokket hadde lagt seg og kriseteamet hadde fått gjort jobben sin

lang-sommerferie skrev 21 minutter siden:

Jeg som 7 eller 8 generasjons yrkesfisker, ombord . . .

Hehh? Du blir nok ikke mer kvalifisert av det enn andre uten slike aner, ro deg ned! Min farfar far skipper på seilfartøy, skulle jeg bli mer kvalifisert enn andre til å føre båt av det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden:
19 fot skrev On 21.4.2023 at 16.54:

Men alle firmaer som bruker callsenter burde velge noen som har peiling på det de skal drive med da de tross alt i praksis fungerer som en del av firmaets ansikt utad selv omm lønna går via et firma med annet navn.

Når et problem skal løses så liker jeg mye bedre å få prate med en som har peiling og fikser det lett på 5 minutter enn å høre på ventemusikk, snakke med en som ikke har peiling, men som skal sette meg over til en kollega, som igjen betyr ventemusikk osv, og så får man ikke utført noe som helst, men bruker fort en time likevel fordi det er umulig å komme i kontakt med noen som har peiling. Det må da også koste mer å ha callsentertjenester i en time enn 5 minutters innsats fra noen som har peiling. Og siste er også mye bedre for å sikre seg kunde i fremtiden.

Angående dette med å bare droppe å gjøre noe så er det godt mulig det vil fungere dårlig. Hvis det er registrert i systemene at trådstarter er medlem så er han snart registrert som medlem som ikke betaler regningene sine og dermed kan det bli purring med purregebyr og deretter inkasso osv og mange problemer i andre sammenhenger siden. Eneste forskjellen fra et vanlig medlemskap er vel at hvis han trenger hjelp så får han det ikke fordi han ikke har betalt enda.

Jeg har selv til tider hatt ganske mye styr med kanalpakker (tv) og slikt som er blitt feilregistrert og det kommer regninger og jeg forklarer hva som er avtalt og betaler det jeg skal og det kommer purringer og er masse styr før det tilslutt ordner seg etter mange timers innsats.

Og hvis summen trekkes via vipps så kkan det hende de bare trekker pengene helt automatisk uten at trådstarter må godkjenne noe der. Har selv sagt opp et avisabonnement for ca 2 uker siden ved å logge meg inn. Betingelsene er at man fortsetter som abonnent ut perioden man har betalt for. Men bekreftelsen jeg fikk var at det blir en periode til som starter 3 dager senere. Sendte en mail samme da<g og forklarte situasjonen og bad dem stoppe abonnementet og endre btaling fra vipps til noe anet som jeg selv må godkjenen (og kan stoppe). Det står fortsatt vipps som betalingsmiddel og de trakk på nyutt for en ny måned og jeg har sendt en ny mail for å be dem stoppe dette. Har jo allerede fått bekreftet på mail at det er stoppet til den tiden jeg ønsket, men det stemmer ikke med at aboonnementet fortsatt går og de trekker meg for penger o ikke returnerer dem.

Vis hele sitatet  

Callsenter som har peiling på alle emner tror jeg knapt finnes og blir lite benyttet. Kostnaden for dette hadde nok vært for høy, i forhold til hva man får igjen.

Kostnad for å ha callsenter med spisskompetanse, som ligger i Norge har en høy kostnad. Dette ser vi tydelig i in jobb. Vi har eget callsenter i Norge, mens konkurrentene vår har leid inn et svensk firma. Vi satser på at ved å ha en norsk stemme å snakke med lønner seg, i form av at kundetilfredshet.

Jeg har forståelse for at kan være irriterende og få disse telefonene. Det samme synes jeg,som er frivillig og bruker 3-400t/år av min fritid på dette.(Ja, vi får også telefoner)

Jeg forventer ikke at enhver callsenter-ansatt skal ha et kunnskapsnivå på 100% innenfor både Rikstv, Redninsselskapet, Dagbladet, Norsk Gallup og Telenor.

Men jeg forventer at om en person settes til å ta imot telefoner fra folk som ringer nummeret til feks Rikstv så bør vedkommende ha peiling på produktene deres og klare å håndtere bestillingssystemet deres hvis vedkommende jobber som selger eller kundeservice.

Når man leter frem telefonnummeret til et firma og ringer dette så er det ikke for å ha noen å skravle med, men for å få løst et konkret problem, og helst uten å bruke flere timer på å få korrigert noe småtteri.

Hvordan jobber de ansatte på callsenter egentlig?

Hvis det er sånn at Rikke tar imot telefoner til Rikstv, Terje tar imot telefoner til Telenor osv så kan de ha en viss kunnskap om firmaet de svarer for, men da kunne jobben like godt vært gjort at ansatte i de aktuelle selskapene. Skal man ha noe gevisnt så må det være i at man kan flytte ressursene dit det er press sånn at alle svarer på henvendelser til alle firmaer, men da mister man jo muligheten til å få benyttet kunnskapen og telefonene får et nyttenivå på høyde med skravling og ventetiden vil bli enda lengre og tilbudet enda dårligere når de bruker ekstremt mye tid på å svare på ting de ikke har peiling på.

Et callsenter kunne sikkert klart å trykke på grønn knapp på telefonen og prate med kundene våre som ringer til jobben. Men sannsynligheten for at kundene hadde fått vettuge svar er ganske minimal.

De beste firmaene å handle hos er dem hvor man aldri trenger å kontakte kundeservice. Disse trenger ikke bruke nevneverdig summer på kundeservice.

De verste firmaene å handle hos er dem som konstant roter det til pga selgere med mer salgsprovisjon enn vett og hvor man ved forsøk på å nå kundeservice ender opp med å få kontakt med et callsenter som ikke har peiling. Disse må nok bruke mye penger på kundeservice da også callsenteransatte skal ha lønn, selv om de ikke kalrer å løse noe særlig av arbeidsoppgavene de blir satt til.

En ting jeg har merket er at det finnes seriøse og useriøse firmaer. Om man finner en hjemmeside uten mailadresse så er det lite sannsynlig at de er seriøse. Og samme om mailene fra dem kommer fra noreply@.......

Det har hendt jeg har vurdert å bli kunde et sted og har kontaktet kundeservice, bare for å se om det er mulig å få kontakt (er det ikke mulig så er det sannsynligvis et vrient firma, som jeg ikke vil bruke).

Lars H. skrev 58 minutter siden:

Hehh? Du blir nok ikke mer kvalifisert av det enn andre uten slike aner, ro deg ned! Min farfar far skipper på seilfartøy, skulle jeg bli mer kvalifisert enn andre til å føre båt av det?

Hvis du har blitt lært opp på sjøen av de tideligere generasjonene, så blir du automatisk mer kvalifisert :) 

Jeg vil si at 30år med egen båter i flere forskjellige kategorier og flere tusen timer på vannet med både pappa og bestefar, i tilegg jobba som båtstøper og vet hva båten er laget av, hvor mye den skal tåle og hva den virkelig er god for, har også jobba på båtopplag og kjørt flere hundre forskjellige båt som har hatt fartsområde fra 5 til 90knop, jeg ser i allefall på meg selv som en båtmann med sjøvett, ikke bare en mann i båt. For meg er ikke ett liv uten båt, verdt å leve. Jeg lever for båt. for meg er havet og båt noe man holder på med hver eneste dag enten det er taxibåt, fiske, prøvekjøring av opplagsbåter eller noe man skrur/støper på på jobb, i tilegg til privat båtene som er hobby. Derfor tipper jeg at jeg er mer kvalifisert enn han som kun har tatt danskeferja og vært med på RS 50 turer og blir sjøsyk i en 42fots båt i 70cm bølger, for han er dette bare en hobby man gjør 1 kveld/natt i uka

Men dette er absolutt ikke en diskusjon om hva jeg kan, men hva jeg mener om opptakskravene for og bli frivillig i RS og hvordan enkelte er det åpenbare svake leddet som kan sette liv i fare. 80timer seiling i året sto det over her, det har vært normal arbeidsuke for meg i perioder og hvorfor jeg har mista all respekt for RS. Jeg har erfaringer fra og ha vært frivillig og jeg har erfaringer fra "andre siden" ved ett ulykkessted og sett meg egene øyne hvordan de frivillige fryser til, skriver "andre siden" siden vi var pårørende og jeg endte opp med en helt jævli PTSD diagnose etter opplevelsen med RS. Takk faen for at brannvesenet kom, ellers hadde jeg nok ikke vært her nå. 

Så syns faktisk ikke det er så rart jeg har fått såpass sterke meninger om RS frivillige 

lang-sommerferie skrev for 2 timer siden:

Dette er den absolutt værste episoden, som viste hvorfor vi virkelig ikke trenger frivillige amatører. 

Når en av mine absolutt beste kamerater var i båtulykke, så kom rs, de kunne ikke kjøre inn på grunna (1.5-2m dyp) siden de hadde vannjet og da kunne man kjøre stein inn i impelleren/vannjet'n, da måtte jeg kjøre inn på grunna med min båt med drev og propeller, ikke kunne de folka med overlevelsesdrakt hoppe i vannet når vi fant ulykkesofferet, siden det var for kaldt i vannet og de ikke kunne risikere noe, så måtte broren hans måtte hoppe i vannet og dra han til land. Jeg sliter med alvorlig ptsd snart 4år seinere, etter de 10minuttene til halvtimen det der sto på, har flashback's opp til flere ganger hver jævla dag og det kommer jeg sikkert til og ha resten av livet, hodet mitt tålte virkelig ikke det jeg opplevde der den dagen, hva vi som kamerater og pårørende måtte foreta oss, imens RS bare sto og så på, men de så bra ut i avisene og på tv med blålys og 2-3mann med overlevelsesdrakter på dekk. Hadde de vært proffe, hadde de tatt kontroll over situasjonen fort som faen ikke virra rundt som noen hodeløse høner, så sendt oss avgårde fort som faen siden de burde skjønt hva som venta, hadde de gjort det sånn, så hadde kansje ikke livskvaliteten og psyken min blitt delt opp i før og etter den ulykka der. De som virkelig kjenner meg, sier jeg forandra meg som person den dagen der. 

Så var det en episode der det var en som hadde fått tau i propellen , RS turte ikke kjøre bort for å hjelpe de siden det sjøa sååå jævli, så da måtte de sende kystvakta som tilfeldigvis var i området. Jeg og en annen kamerat gjore akuratt den samme jobben i samme området en halvtime-time før eller etter, husker ikke helt siden det er noen år siden nå. Han kjørte ett bøye tau i propellen. Vi var aleine i hver vår 29-30fots båt, fikk kasta tau imellom båtene, stramma opp tauene og fått kontroll på båten hans, så fikk han kappa bøyetauet på 20mm, før jeg taua han og bøya avgårde til tryggere farvann. 

Så er det en episode der RS kjørte inn til byen, henta 2 politifolk, kjørte til brygga der jeg var, for så å vise politiet hvem de hadde møtt uten landtertne, sånn så politiet fikk tatt promille prøve av en gubbe på 60år som hadde tatt 3 glass vin til maten og blåste 0.8

Så er det en episode der jeg vet om en kar som gikk tom for bensin midt på natta, sovna i båten, blei funnet av rs, han forklarte at hytta lå 300m den veien, men RS taua han 2nm en annen vei der det sto 3 politi og venta

Når man ikke kan stole på RS frivillige i sånne situasjoner og de i tilegg har tatt på seg jobben som politi, da mister jeg all respekt. Før var det litt stas når RS kom, tryggheten selv, selv om man satt godt planta nedi en 50foter som var fortøyd, så følte man seg litt ekstra trygg når man så de kom kjørende, nå føles det bare forbannelse når de kommer kjørende. Så legg ned de frivillige eller kall de noe annet enn RS og bytt farge på båtene, sånn at man kan gjenoppbygge respekten de gamle yrkesgutta bygde opp, de som var beinharde, kjørte ut uansett vær og gjorde alt i sin makt for å redde deg og dine. Hvor mange av dagens frivillige, er villige til å ofre seg selv for å redde en familie på 4 ? Hos gamlegutta var det en selvfølge, de viste at hver gang de dro ut, så kunne det være siste gangen 

Den dagen jeg står i båten med vann til livet, så ringer jeg heller venner enn RS, for de har i allefall bevist hvor alvorlig de tar enkelte situasjoner og hva de er kapable til uansett vær 

Helt jævli.Råkjipt med kompisen, og at du måtte oppleve det der er langt i fra greit. Du og dere gjorde det dere måtte i en jævli situasjon for en kompis. Det er det ikke alle som klarer. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 2 minutter siden:

Helt jævli. Kondolerer med kompisen, og at du måtte oppleve det der er langt i fra greit. Du og dere gjorde det dere måtte i en jævli situasjon for en kompis. Det er det ikke alle som klarer.  

Jeg trur nok de fleste klarer ufattelig mye mer enn de trur, når de først står i situasjonen, da kobler innstinktene inn og man vet hva man må gjøre og det går på autopilot de minuttene der står på, så får man heller ta ettervirkningene når de kommer. 

lang-sommerferie skrev 39 minutter siden:

Hvis du har blitt lært opp på sjøen av de tideligere generasjonene, så blir du automatisk mer kvalifisert :) 

Men 6 til 7 generasjoner tilbake? Husker du noe særlig av hva din tipp, tipp, tipp, tipp . . .. lærte deg? Jeg husker knapt hva min far lærte meg.

Men nå får det være nok. Du overgår nok meg og alle andre, inkludert de som ofrer fritid for å hjelpe andre ved å bemanne de små RS båtene og sikkert også de fast ansatte på de større RS båtene.

Ha en fortsatt god helg. Jeg  vil bare takke RS for de to gangene jeg har fått assistanse fra dem, - gratis.

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Jeg  vil bare takke RS for de to gangene jeg har fått assistanse fra dem, - gratis.

Får du gratis assistanse fra RS? 

For min del har jeg vært medlem i RS en årrekke, men aldri benyttet muligheten til assistanse. Har allikevel fortsatt å være medlem, da jeg innser at jeg plutselig og uforutsett kan få behov for assistanse. Men om jeg så skulle få assistanse så er den langt fra gratis. Etter å ha betalt for å være medlem i mange år, og de siste årene for to båter, så blir en enkelt assistanse dyr. Threre is no such thing as a free luch.

Lars H. skrev 33 minutter siden:

Men 6 til 7 generasjoner tilbake? Husker du noe særlig av hva din tipp, tipp, tipp, tipp . . .. lærte deg? Jeg husker knapt hva min far lærte meg.

Men nå får det være nok. Du overgår nok meg og alle andre, inkludert de som ofrer fritid for å hjelpe andre ved å bemanne de små RS båtene og sikkert også de fast ansatte på de større RS båtene.

Ha en fortsatt god helg. Jeg  vil bare takke RS for de to gangene jeg har fått assistanse fra dem, - gratis.

De tideligere generasjonene ligger å gynger i blodårene :) 

man må skille på frivillig og ansatt i rs, de som jobber der er beinharde sjømenn med sikkert 1000+ timer på sjøen i året via jobb også har jo mange av de båt som hobby også, de frivillige er der som hobby og kravet er 80timer i året. Det er vel mindre enn du kjører på ett par uker iløpet av sommeren og har gjort det i en årrekke, så jeg tipper du også er mye mer kompetent enn mange av de frivillige. Tipper også du hadde holdt hodet kaldere pga erfaring enn mange av disse hobby folka som ser på RS som tidsfordriv akuratt som andre er på fotballbanen eller kaster med fiskestanga og når de først kommer opp en skikkelig bad situasjon så er de som alle oss andre sivile og blir tatt på senga å fryser til. de som har RS som yrke, har stått i sånne situasjoner flere ganger og vet hva de kan forvente og planlegge utifra der, de vet hva som kreves av de, de vet hva som må til, de er noen uredde og beinharde sjøfolk det virkelig står respekt av. Derfor mener jeg de frivillige må skilles ut fra rs, få ett nytt navn og nye farger. Da kan man fortsatt føle en viss trygghet og respekt når RS kommer sigende også kan hobby folket få kalle seg turisthjelpen eller noe annet og bistå RS ved behov. 

Komodo skrev 4 minutter siden:

Oppfattet du mitt innlegg som at det var noe jeg ikke skjønte?

Du virket forvirret over at noen sa at det var ‘gratis’ å få hjelp av RS. Det er gratis å få hjelp, men man har den årlige avgiften å betale. Men hvis du skjønte dette så oppfatter jeg innlegget ditt som unødvendig hvor du kun pirker på selvfølgeligheter.

Code0 skrev Just now:

Men hvis du skjønte dette så oppfatter jeg innlegget ditt som unødvendig hvor du kun pirker på selvfølgeligheter.

Jeg tror egentlig du skjønte poenget mitt, og det var å påpeke at det ikke er gratis å få hjelp av RS. Men man må gjerne lure seg selv til å tro at man mottar gratis hjelp. 

lang-sommerferie skrev 9 minutter siden:

Ring politiet/brannvesen/ambulanse, så er det de som setter igang redningsaksjonen og da er utrykkninga til RS gratis :) 

Det stemmer nok om det er en SOS situasjon. Motorbåt tom for drivstoff / tette filtre som trenger et slep får vel ikke avrop fra blålys-etatene?

Code0 skrev 13 minutter siden:

Det stemmer nok om det er en SOS situasjon. Motorbåt tom for drivstoff / tette filtre som trenger et slep får vel ikke avrop fra blålys-etatene?

For meg, som har så mange venner med båt så ringer jeg heller en venn eller tre, så går det maks 10-15 minutter så henger jeg på slep. Med yrkesbåt skal RS ha 4000 i timen. I en nødsituasjon, så ringer jeg ett 11x nr 

lang-sommerferie skrev 4 minutter siden:

For meg, som har så mange venner med båt

Kanskje en ide å lage en poll om hvem som har flest venner (med båt?)

Lars H. skrev Just now:

Kanskje en ide å lage en poll om hvem som har flest venner (med båt?)

Kansje man bare skal dra ned buksa å måle kuk med engang og bli ferdig med det, siden det alltid skal sammenlignes og innlegg skal disikeres til minste detalj og prøves å gjøre narr av. 

Men ring RS du, så får jeg som har mista respekten for RS, ringe til de jeg virkelig stoler på, andre øyboere og venner som har båten klar på brygga eller som kansje sitter i båten til/fra jobb/butikk/fiske evt er på tur bare :) litt raskere responstid på noen som sitter 100m fra brygga, enn de hobby folka som sitter hjemme å spiser middag, skal spise ferdig, kjøre 5-10min til RS, så bruke 5-10min på å skifte klær, planlegge rute og hva som må gjøres, så løpe til båten før de skal bruke 5min på å gå over båten, før de kjører avgårde. Ofte har jeg allerede ett tau å henge i, før RS hobby i det heletatt får kjørt fra brygga. Øyboere passer godt på hverandre, ingen reagerer raskere enn en god venn eller nabo 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...