Jump to content

Hva i huleste er det Redningsselskapet styrer med?

bellen

Recommended Posts

Jeg har fått hjelp av RS fire ganger og har ikke betalt et øre utover den årlige totalmedlemsavgiften.

Med snekka da jeg fikk tau i propellen utenfor Lindøya og da roret låste seg utenfor Skjælholmene. Med nybåten i Stavern da jeg nok en gang fikk tau i propellen, og ikke minst da jeg gikk på grunn for to år siden. Ved sistnevnte tilfelle kalte jeg opp kystradioen på VHF-en, ved de tre andre tilfellene ringte jeg bare servicetelfonen deres.

Da jeg gikk på grunn for to år siden kom de og trakk båten av grunn ved flo dagen etter, og bukserte den til hjemmehavna og inn i båsen. Ingen regning da heller, så jeg har vel vært innafor reglene for totalmedlemskapet.

Men jeg er enig i at alt maset om penger til ditt og datt, og mye av det politiske tullet de holder på med, virker i negativ retning. 

lang-sommerferie skrev 23 minutter siden:

ingen reagerer raskere enn en god venn eller nabo 

Det er også min erfaring. Ikke det at jeg har vært så mye i prekær nød, men har fått motorstopp med jolla et par ganger, der vinden har blåst feil vei (gummijolle i mye vind = tilnærmet umulig å ro effektivt). Da er det greiere å ringe nærmeste kamerat, akkurat som han ville ha gjort med meg om han var i samme situasjon.

Samtidig er jeg glad RS er der, da jeg vet de (også de frivillige) har reddet mange fra den visse død. I tilfelle ingen kamerater er tilgjengelige (har forstått at småbarnsfedre har visse forpliktelser, blant annet å dra på lange båt- og fjellturer med arvingene, langt vekk fra hjemmet) eller det skulle oppstå et problem med moderskipet (som er for stort og uhamselig til vanlig kamerathjelp) vil jeg kontaktet RS med en eneste gang, bedre å bry dem enn å la ting gå for langt.

Her lokalt (Ryfylkebassenget) kjenner jeg godt et par av de som er frivillige, disse har begge flere timer i uka om bord og har virkelig dedikert seg for "jobben" (begge har brukt fritiden sin på å lære enda mer, blant annet ta D5L). Som han ene sier; "Det har blitt en livsstil, nesten en del av meg som person å være med RS." Så det er veldig trist å høre historien din om hvordan RS sviktet der de ikke skulle svikte. Håper virkelig ikke dette er normalen rundt forbi, det er det i alle fall ikke her lokalt, så vidt jeg vet.

Ellers synes jeg som flere andre at RS kunne holdt seg for gode til å blande kortene sine slik de nå holder på. Redningsvestpåbud, frivillig tvangsregistrering, politisk lobbyisme (for å dra den litt langt), organisasjonen begynner jo å nærme seg NAF i å tulle til ryktet sitt nå. NAF meldte jeg meg ut av siden disse blandet kortene så til de grader, i økende grad forfektet anti-bilisme, i praksis kjempet minimalt for medlemmene sine, drev med lobbyvirksomhet til egen organisasjons fordel (ikke nødvendigvis medlemmenes fordel), osv. RS er faretruende nær med sine opplegg, utenom hva de egentlig skal holde på med. Kanskje organisasjonen burde ha delt seg, med en egen organisasjon for redning, den andre mer i politisk retning? Inntil videre er eg fremdeles medlem, i alle fall så lenge jeg har seilbåten jeg har nå. Så får jeg heller revurdere om det er verdt det om jeg skulle nedskalere til mer hamselig størrelse etter hvert. 

Redigert av Hakkannen
Avsnitt er en god ting, som av og til glemmes i farten (see edit history)

Jeg betaler for fullt medlemskap hos RS, og er fornøyd med det. Har kun hatt behov for assistanse én gang på 20+ år, men jeg vet at mitt medlemsskap hjelper andre.

Det som irriterer meg med RS (og flere andre) er den skamløse tiggingen etter mer penger. Det er stadig vekk en krise som må finansieres, eller et spørsmål om å gi ekstra hver måned. Det, pluss «frivillige gaver» hvor man må lese med lupe for å oppdage at det er snakk om en frivillig gave man kan la være å betale.

i tillegg så ble jeg vervet ved en RS-stand til å gi litt ekstra hver måned. «Det koster bare X i måneden» ble jeg fortalt. Etter signering ble det presisert at månedsprisen man betalte var høyere, men etter skatt var det lavere hvis man trakk gaven fra på skatten. Det er en så bevisst villedning at jeg sa opp avtalen så raskt jeg kunne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

hanto1 skrev On 21.4.2023 at 13.51:

Er flere år siden jeg melte meg ut. Pengemas og jobbing for flest mulig restriksjoner på sjøen gjorde at jeg sa takk for  meg.

Vurderte å melde meg inn, men så kom debatten om vestpåbud eller ikke hvor RS ble med som rådgivere og gikk inn for vestpåbud (som gir økt vestsalg) og dermed gikk inn for dårligere sikkerhet og mer plage og de kan til og med ha vært med på å vippe flertallet siden det ble knappest mulig flertall for vestpåbud.

Før vestpåbudet hadde jeg isoporvesten liggende rett fremfor kneet mitt og hvis båten plutselig begynner å lekke såå kunne jeg ta den på på sekunder, og jeg vet den virker. For at isoporvesten ikke skal virke må den hakkes i småbiter og da ser man at noe er galt. Når jeg var utaskjærs i endel vind og bølger passet det å ha isoporvesten på, for da var det bare godt med litt ekstra isolasjon.

Så kom vestpåbudet og siden mesteparten av båtturene mine er i fint vært så ble isoporvesten for varm å ha på all den tiden det ikke trengs vest for annet enn påbudet. Kjøpte da inn oppblåsbar vest som gnager i nakken fordi den er endel tyngre, men å ha på en altfor varm vest er verre, så man må velge det minste av to onder. Om den oppblåsbare virker eler ikek vet man som regel ikke, en liten fiskekrok er nok til at den er satt ut av funksjon, men også uten at man nødvendigvis oppdager skaden. et samme gjelder slitasje som gir hull. Og tekniske feil på utløsermekanismen, inkludert  tidligre utløsing av denne og deretter sammenpakking (jeg ar selv kjørt mye båt med oppblåsbar vest som ikke virker da det var tilnærmet umulig å få tak i ny patron, mens vesten måtte være på pga vestpåbudet, så den var på for syns skyld). Passer på å a den av når jeg skal ut på dekk om jeg fes har glemt fenderne da det ville vært dumt om den utløses med alt det styret det medfører (og båten er ikke i fart), så tar jeg den på igjen når jeg er trygt ombord og skal sette båten i gir og lovens lange arm kan reagere. Vesten tar jo uansett omtrent kvelertak på meg når den blåses opp, og når jeg vippes bakover så er det vanskeligere å svømme forover med god oversikt og man må svømme baklengs til man dunker hodet i de skarpe kantene under badetrappa.

Vesten har også løst seg ut i bagasjerommet på bilen min.

Noen som ville gått med samme T-skjorta hele sommeren (mange timer hver dag) uten vask? Antakelig ikke. Men med vesten så må man jo i praksis det og så må man etterhvert putte den i vaskemaskinen (med gammel patron og utløser) og vaske og tørke den og satse på at den holdt en vask til. Så må det trykktestes og pakkes sammen og håpe den ikke slites ut til den gangen det evt  er bruk for den. Det blir enormt mye mr slitasje på vesten når den skal brukes hele tiden enn da den bare lå klar til bruk lett tilgjengelig. Sikkerheten min er blitt ganske mye dårligere etter vestpåbudet kom og vanene dermed måtte forandres til det verre.

19 fot skrev 24 minutter siden:

Vurderte å melde meg inn, men så kom debatten om vestpåbud eller ikke hvor RS ble med som rådgivere og gikk inn for vestpåbud (som gir økt vestsalg) og dermed gikk inn for dårligere sikkerhet og mer plage og de kan til og med ha vært med på å vippe flertallet siden det ble knappest mulig flertall for vestpåbud.

Før vestpåbudet hadde jeg isoporvesten liggende rett fremfor kneet mitt og hvis båten plutselig begynner å lekke såå kunne jeg ta den på på sekunder, og jeg vet den virker. For at isoporvesten ikke skal virke må den hakkes i småbiter og da ser man at noe er galt. Når jeg var utaskjærs i endel vind og bølger passet det å ha isoporvesten på, for da var det bare godt med litt ekstra isolasjon.

Så kom vestpåbudet og siden mesteparten av båtturene mine er i fint vært så ble isoporvesten for varm å ha på all den tiden det ikke trengs vest for annet enn påbudet. Kjøpte da inn oppblåsbar vest som gnager i nakken fordi den er endel tyngre, men å ha på en altfor varm vest er verre, så man må velge det minste av to onder. Om den oppblåsbare virker eler ikek vet man som regel ikke, en liten fiskekrok er nok til at den er satt ut av funksjon, men også uten at man nødvendigvis oppdager skaden. et samme gjelder slitasje som gir hull. Og tekniske feil på utløsermekanismen, inkludert  tidligre utløsing av denne og deretter sammenpakking (jeg ar selv kjørt mye båt med oppblåsbar vest som ikke virker da det var tilnærmet umulig å få tak i ny patron, mens vesten måtte være på pga vestpåbudet, så den var på for syns skyld). Passer på å a den av når jeg skal ut på dekk om jeg fes har glemt fenderne da det ville vært dumt om den utløses med alt det styret det medfører (og båten er ikke i fart), så tar jeg den på igjen når jeg er trygt ombord og skal sette båten i gir og lovens lange arm kan reagere. Vesten tar jo uansett omtrent kvelertak på meg når den blåses opp, og når jeg vippes bakover så er det vanskeligere å svømme forover med god oversikt og man må svømme baklengs til man dunker hodet i de skarpe kantene under badetrappa.

Noen som ville gått med samme T-skjorta hele sommeren (mange timer hver dag) uten vask? Antakelig ikke. Men med vesten så må man jo i praksis det og så må man etterhvert putte den i vaskemaskinen (med gammel patron og utløser) og vaske og tørke den og satse på at den holdt en vask til. Så må det trykktestes og pakkes sammen og håpe den ikke slites ut til den gangen det evt  er bruk for den. Det blir enormt mye mr slitasje på vesten når den skal brukes hele tiden enn da den bare lå klar til bruk lett tilgjengelig. Sikkerheten min er blitt ganske mye dårligere etter vestpåbudet kom og vanene dermed måtte forandres til det verre.

For oss som er så mye på vannet at vi får gnagsår i nakken av de oppblåsbare vestene, så er flytejakker en revolusjon. Baltic og regatta har gode som ser dervis sivile ut, men det er lite som slår Fladen sine jakker. Flytebukse og jakke er sinnsykt digg, lett og gjøre noe med hvis det blir for varmt også. Men de Fladen pro dressene er skikkelig digg å gå med, når man først får gått den inn 

Ja de styrer på..

Det er artig lesing å sjå på regnskapene/årsrapporten deres

Driftsinntekter 855mill

De bruker blant annet 150mill på å skaffe midler inn. (det er nok callsentre og annonsering ellers)

Medlemsinntektene er 115mill  (tallene er fritt fra hukommelse, noe fra regnskap 2021 noe fra rapport 2020) men "våre penger" netto, er en ubetydelig del i driften..

Omløpsmidler (likvide midler) 840mill

De har et resultat før skatt 2021  (betaler ikke skatt!)  på 206 mill..

Så snakkes det å legge ned skøyter pga økonomi? eller er det slik at de øker aktiviteten? Det virker som det går inflasjon i å ha mest mulig kronasje for disse organisasjonene.. Røde kors har vel ca 4 mrd nå, men de også tigger og maser om mer.. til å sette på bok?

Nå vet jeg ikke hvordan det er pr i dag, men til tross for servitutter som sa: «Redningsselskapets formål er å redde liv, berge verdier og verne kystmiljøet i norske farvann og å drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for de som ferdes på sjøen.” så har/hadde de aktivitet både i Middelshavet og Mjøsa  (kanskje sagt litt på spøk slik at surpruppene her ikke ødelegger tastaturet sitt)

For all del, de gjør jækla mye bra! jeg har sjøl blitt slept inn, men da på kommando fra HRS, og de ville sendt andre resusser uansett om ikke, her, helikopter. Og staten betalte. Det gikk verken av medlemsberginger, eller av forsikringen min. Så det er nok sånn for oss alle her, at vi ville blitt berga uansett, enten av storebror, eller forsikring, eller begge deler.  Om ikke redningsselskapet var der ville der sikkert være en annen aktør, som også ville være  kommersiell.

Redigert av dude (see edit history)
Popeye70 skrev for 1 time siden:

Jeg betaler for fullt medlemskap hos RS, og er fornøyd med det. Har kun hatt behov for assistanse én gang på 20+ år, men jeg vet at mitt medlemsskap hjelper andre.

Tja, RS får også betalt av deg fra skatteseddelen for den delen som ikke handler om å kjøre ut  10 liter med diesel til en fortøyd båt i trygg havn.  Jeg mener at en av grunnene til den arrogante holdningen ledelsen i RS viser mot båtfolk skyldes en tilnærmet monopol situasjon, og at de flyter litt på den tryggheten de gav folk i gamle dager.  I 2023 tror jeg det er mer sannsynlig å få hjelp fra andre enn RS om man havner i trøbbel.  Brannvesen, politi, røde kors,andre båter, yrkesfartøy etc etc. Vi er mange på sjøen, og kommunikasjon gir idag helt andre muligheter.  

Min mening er at man ikke bør mate RS med mer penger når de aldri kan få nok uansett.  Det de trenger er konkurranse fra andre som kan påta seg oppdrag mot betaling. Alle andre deler av samfunnet har havnet i en konkurranse situasjon, og for oss som forbrukere, så er det feks. bra med mer enn ett telefonselskap.  Kanskje kan kystvakt, politi, brann, RS i større grad dele på de oppgavene som RS idag utfører. 

For min del så støtter jeg derfor forsikrings selskapet mitt som dekker sjøassistanse for inntil 90000 kroner dersom jeg feks. trenger ett dieselfilter eller litt mer diesel levert  på en holme.  Foreløpig har det aldri skjedd, men for meg er det ikke så viktig at det står RS på båten som kommer. Den kan for meg like godt være en taxi båt eller fra ett båt verksted. 

Men igjen må jeg si at jeg ikke har noe negativt å si om frivillige og sjøfolk i RS.  Dette handler mer om en organisasjon som har blitt for topp tung, og som prøver å vokse inn i alle slags områder der de kan finne nye inntekter for å vokse videre. For min del har det derfor blitt viktig å tenke motsatt av det du gjør.  RS må bremses, ikke støttes.  De kronene jeg tok tilbake fra RS brukes idag på andre veldedige områder der de gjør mer nytte for seg. 

Jeg har brukt dem en del ganger og stort sett fåt kjempeservice. Men jeg er er også av dem som ergrer meg stort hver gang de går inn for nye reguleringer av båtlivet. Men har vært medlem i alle år.

En gang jeg fikk motorstopp og ble tauet inn ville de absolutt ha meg inn til Engelsviken som var nærmeste havn. Jeg insisterte på å bli slept til hjemmehavna i Hankøsundet, og slik ble det etter en del harde diskusjoner. Jeg forstod ikke problemet, for de skulle jo den veien likevel hjem til Skjærhalden, altså ingen omvei. Etterpå fikk jeg ekstraregning på slepet fra der jeg ble plukket opp og helt hjem. Jeg protesterte selvfølgelig i ettertid og fikk fradrag for avstanden inn til Engelsviken.

Vel i havn etter slepet tok vi bilen til Engelsviken for å spise på fiskerestauranten. Og hvem tror dere hadde tatt omveien nordover igjen og satt der og mesket seg  . . . ?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg er i live pga en dyktig kone og redningsselskapet. Hadde en av disse feilet hadde jeg ligget på kirkegården nå.  3 RS båter var involvert, en ambulanse og akuttavdelingen på Drammen sykehus. Ring en venn hjelper ikke alltid i slike situasjoner.

Er medlem men har sagt i fra at jeg ikke vil bli oppringt for kjøp av kalender eller ekstratjenester.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
10 hours ago, lang-sommerferie said:

(...)

Overraskende mye ille her.

Vedrørende frivillig innsats - frivillig innsats er en svært viktig ressurs i det norske samfunnet, og det siste de frivillige trenger er surmaget kritikk av innsatsen de legger ned.  Allikevel, man bør vel kunne ha visse minimumsforventninger til frivillige i en SAR-tjeneste.

Jeg hadde forøvrig en litt ubehagelig opplevelse i Sverige med mannskap fra Sjöräddningssällskapet som ikke tok de helt optimale avgjørelsene ... men der må jeg vel også ta selvkritikk for ikke å ha lest situasjonen godt nok, jeg burde ha tatt litt mer kontroll og ikke bare antatt at de visste best.  Det var den éne gangen ankeret ikke tok tak, og plutselig streiket motoren også pga dieseldyr.  Jeg drev relativt raskt sidelengs mot babord mot klipper og berg, heldigvis var det en relativt beskyttet bukt så det var ikke så veldig dramatisk.  Det var grunt - men mens jeg drev sidelengs berørte jeg ikke grunnen.

Redningsskøyta turte ikke komme nært fordi det var grunt, de la seg et par hundre meter bort.  Jeg padlet bort i gummijolla og plukket opp en mann og slepetau.  Mannen satte seg på den ene siden av jolla slik at det ble vanskelig å ro tilbake.  Mannen ville feste tauet midtskips på styrbord side, så da så jeg for meg at jeg skulle slepes sidelengs ut, samme vei som jeg kom inn.  Jeg mente at det ble bedre å feste slepetauet i masta, så da ble det slik.  Men den store tabben var å godta slepet i det hele tatt slik konfigurasjonen var - for å dra meg sidelengs vekk fra berget måtte jo redningsskøyta ha vært omtrent vinkelrett på styrbord side - men redningsskøyta lå ikke der, der mente de det var for grunt - den lå ca kl ett i forhold til min båt.  Med stor kjøl innebærer det at båten blir trekt mest fremover og ikke så mye sidelengs.  Det innebærer igjen at båten min ville ha skrapt bortover berget i stedet for å bli trukket vekk fra berget.  Mannen fra redningstjenesten skulle stå forran med båtshake og prøve å dytte oss vekk fra berget, men det var jo relativt fånyttes med såpass tung båt.  Heldigvis fikk jeg omsider start på motoren og kunne dytte båten vekk fra berget med både truster, ror og motorkraft (full bakk, siden de trakk meg i feil retning!).  Det idéelle hadde jo vært å slepe båten sakte i samme retning som jeg blåste inn, der jeg visste at det var dypt nok til ikke å treffe noe, i stedet ble jeg slept raskt over grunne med masse stener, det sa *dunk* *dunk* *dunk* i det jeg ble slept ut på dypere vann.

10 hours ago, lang-sommerferie said:

Så er det en episode der jeg vet om en kar som gikk tom for bensin midt på natta, sovna i båten, blei funnet av rs, han forklarte at hytta lå 300m den veien, men RS taua han 2nm en annen vei der det sto 3 politi og venta

I alle dager ... det er underlig, og det er en rekke prinsipielle spørsmål her.

Dersom RS har mistanke om promille, er det da OK at de kontakter politiet om det?  På den ene siden så bør vel alle melde fra om potensiell kriminalitet, men RS som redningsressurs kan miste troverdighet dersom de til stadighet "tyster" til politiet - i ytterste konsekvens går liv tapt, fordi folk som virkelig er i nød lar vær å kontakte RS i frykt for å bli politianmeldt.

Er det forøvrig kriminelt å gå tom for bensin midt på natta for så å sovne i båten?  Det eneste jeg kan tenke meg er at det er stor risiko for å bomme på lanterneføring.  Så lenge man ikke er til fare for andre eller alvorlig fare for seg selv så er det såvidt jeg kan skjønne ikke noen forbud mot å sove i drivende båt, og heller ikke noe påbud om å bruke alle tilgjengelige hjelpemidler for å be om umiddelbar assistanse i en slik situasjon.

Har redningstjenesten i det hele tatt rett til å slepe en båt (inkludert å slepe den i feil retning) dersom mannskapet motsetter seg assistanse?  Jeg tviler på dét?  Likesom tilfellet over, så mener jeg at jeg hadde vært i min fulle rett dersom jeg hadde lagt ned veto mot å få båten min trekt fremover over grunt vann.

Det å slepe noen 2 nm i feil retning medfører jo både drivstoffkostnader og tidskostnader ifbm tilbaketuren ... og i tillegg risikerer man faktura for slepet fra RS?

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

lang-sommerferie skrev for 7 timer siden:
19 fot skrev for 8 timer siden:

Noen som ville gått med samme T-skjorta hele sommeren (mange timer hver dag) uten vask? Antakelig ikke. Men med vesten så må man jo i praksis det og så må man etterhvert putte den i vaskemaskinen (med gammel patron og utløser) og vaske og tørke den og satse på at den holdt en vask til. Så må det trykktestes og pakkes sammen og håpe den ikke slites ut til den gangen det evt  er bruk for den. Det blir enormt mye mr slitasje på vesten når den skal brukes hele tiden enn da den bare lå klar til bruk lett tilgjengelig. Sikkerheten min er blitt ganske mye dårligere etter vestpåbudet kom og vanene dermed måtte forandres til det verre

Vis hele sitatet  

D

For oss som er så mye på vannet at vi får gnagsår i nakken av de oppblåsbare vestene, så er flytejakker en revolusjon. Baltic og regatta har gode som ser dervis sivile ut, men det er lite som slår Fladen sine jakker. Flytebukse og jakke er sinnsykt digg, lett og gjøre noe med hvis det blir for varmt også. Men de Fladen pro dressene er skikkelig digg å gå med, når man først får gått den inn 

Flytejakke kan sikkert være greit når et er jakkevær. Men mange av båtturene mine er med T-skjorte og shorts, og likevel i varmeste laget, og da ser jeg for meg at ei jakke lett blir minst like plagsom som isoporvesten. Og med badetemperatur i vannet på en tur i 5 knop nær land mens jeg er edru og kan svømme så kan jeg ikke se det helt store behovet for å ha vesten på sånn reint sikkerhetsmessig og dens eneste funksjon blir å unngå bøter. Men flytevester og deler til disse har hittil kostet meg godt over tusenlappen og jeg lurer på hvordan det hadde stått til med bøter om jeg hadde droppet vest. Litt usikker på hvilke tilfeller de hadde gitt bot og hvilke de hadde droppet det.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Seilars skrev for 5 timer siden:

I 2023 tror jeg det er mer sannsynlig å få hjelp fra andre enn RS om man havner i trøbbel.  Brannvesen, politi, røde kors,andre båter, yrkesfartøy etc etc. Vi er mange på sjøen, og kommunikasjon gir idag helt andre muligheter.  

Jeg har selv hjulpet mange med slep. Ifjor var det 4 eller 5 ganger jeg slepte andre med båtene mine (alle tilfeller var folk jeg ikke kjente). I år har jeg ikke slept noen med båtene mine, men så har det jo vært litt få båter utpå de turene jeg har tatt i påsken (men så har jeg dratt opp 4 biler hittil i år).

Selv har jeg gardert meg ganske godt mot fremdriftsstopp. Har årer og åregafler i begge båtene mine, selv om det ikke er neon typiske robåter. I største får jeg en toppfart på 2-3 km/t (målt med bil-gps) når jeg tester toppfarta på flatt vann. Ser at det kan bli vrient å holde igjen i bølger, så jeg satte på en motor til så jeg har to uavhengige motorer med separat drivstofftilførsel.

Det har forøvrig aldri vært noe driftsstans med båtmotorene mine bortsett fra at en ny Mercury har stoppet endel ganger (men har start igjen etter å ha dratt i snora).

Men de Fladen pro dressene er skikkelig digg å gå med, når man først får gått den inn 

Det kan lok stemme bra at jakkene blir mer behagelige når de  er hatt inn. Merker hvertfall på den mest velbrukte oppblåsbare vesten at den er blitt mindre ubehagelig etterhvert som den er blitt mer velbrukt og tynnslitt. Sprekker opp innvendig nateriale og ser det nærmer seg å bære slitt hull i ytterligere. Men den holdt nå tett da jeg sjekket for et år siden. Men det varer vel neppe evig. Og hvis man sjekker dette årlig så vil det statistisk sett gå en halv sesong fra det går hull og til dette blir oppdaget. Og så går det kanskje enda noen sesonger før den blir pensjonert fra sin rolle som "unngå bot vest". For det blir vel litt feil å kalle den flytevest om den ikke har nevneverdig oppdrift igjen.

NilsPils skrev for 5 timer siden:

gang jeg fikk motorstopp og ble tauet inn ville de absolutt ha meg inn til Engelsviken som var nærmeste havn. Jeg insisterte på å bli slept til hjemmehavna i Hankøsundet, og slik ble det etter en del harde diskusjoner. Jeg forstod ikke problemet, for de skulle jo den veien likevel hjem til Skjærhalden, altså ingen omvei. Etterpå fikk jeg ekstraregning på slepet fra der jeg ble plukket opp og helt hjem. Jeg protesterte selvfølgelig i ettertid og fikk fradrag for avstanden inn til Engelsviken.

Vel i havn etter slepet tok vi bilen til Engelsviken for å spise på fiskerestauranten. Og hvem tror dere hadde tatt omveien nordover igjen og satt der og mesket seg  . . . ?

Det kan jo også ha noe med beredskapen å gjøre at de tauer til nærmeste havn. Dessuten tar det lenger tid å slepe enn å kjøre i plan, selv om de altså skal samme vei.

En jeg tauet fortalte om slep med rs som gikk i en voldsom fart så han var usikker på om festet på båten hans ville holde. De hadde det visst litt travelt i forhold til ny jobb som dukket opp såvidt jeg husker.

Man har jo også en del episoder her i sør der RS kommer dårlig ut. Spesielt i Mandal da dem vraket en seilbåt , pluss havnet selv opp på stranda.

En annen gang kjørte dem rett på land ved Hille.

Gjorde også en særdeles dårlig jobb med en fiskebåt ved Flekkerøy. Her var det andre som både slepte og reddet båten.

Den så langt beste / værste var da en fisker lå og drev i dålig og fikk beskjed om at dem skulle ha lunsj først da han ba om assistanse.

Dem gjør selvsagt mye bra også, men dem tåler ikke kritikk, noe dem tidvis fortjener.

Det må være lov å sette ett kritisk søkelys mot RS i ett land som Norge i 2023. Men samtidig så føler jeg at det fort kan bli slik at frivillige og mannskaper får gjennomgå for pågående selgere og dårlig ledelse.  Når jeg ser en redningsskøyte på fjorden, så har den en viktig rolle, og det er viktig å skille sjøfolkene fra organisasjonen. Sjøfolkene som driver med redning er viktige, men organisasjonen  de tilhører trenger endringer.  RS har skaffet seg ett omdømme problem blant sine egne kunder, og det tror jeg rammer sjøfolk og frivillige hardere enn det rammer dem som sitter på ett kontor hos RS.  Vi trenger redningsskøyter, men vi trenger ikke en aktør som er så mektig som det RS har blitt.  Ingen er perfekte, og det var nok ikke mannskapene i redningsskøytene for 100 år siden heller.  Sannsynligheten for å bli reddet har nok aldri vært større, men det skyldes i større grad teknologi og utvikling, enn heltemot fra enkeltmennesker.  Vi bør diskutere rollen til RS, men rollen til han eller hun som strekker en arm ut etter en annen i kaldt vann er uforandret de siste 100 årene, og bør være det fortsatt. 

Code0 skrev 45 minutter siden:

Jeg har pluss-medlemsskap, da dekkes inntil fem båter i husdtanden OG den lystbåten jeg til enhver tid er ombord på. Det er en fordel da jeg ofte seiler med andre.

Hvis det er riktig så høres det ut som om jeg er grovt feilinformert. Fikk beskjed om at jeg måtte tegne eget medlemskap for fiske/dykke-jolla til tross for at jeg allerede var plussmedlem. Dette må jeg sjekke opp i. 

hanto1 skrev for 1 time siden:

Man har jo også en del episoder her i sør der RS kommer dårlig ut.

Kjenner også til flere episoder, bla. minst to konkrete tilfeller der RS trakk båt av skjær, som deretter gikk rett til bunns. Meget klønete "bergning", der det i begge tilfeller var innlysende at det var helt dødfødt å trekke båten av grunn. Kjenner også til et eksempel utenfor Utgårdskilen der en fiskebåt forvillet seg på feil side av et skjær. RS klønet det til, så det endte med at en annen fisker måtte slepe ut både RS og havaristen. Om det kom noen faktura på dette oppdraget er jeg usikker på.

Komodo skrev 5 minutter siden:

Fikk beskjed om at jeg måtte tegne eget medlemskap for fiske/dykke-jolla til tross for at jeg allerede var plussmedlem. Dette må jeg sjekke opp i.

Vil tro hva «plussmedlem» innebærer vil variere fra selskap til selskap. Hos Sparebank1 der jeg er forsikret dekker plussmedlemskapet kun moderskipet med tilhørende lettbåt/jolle. 

Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Vil tro hva «plussmedlem» innebærer vil variere fra selskap til selskap. Hos Sparebank1 der jeg er forsikret dekker plussmedlemskapet kun moderskipet med tilhørende lettbåt/jolle. 

Ser nå at jeg misforstod innlegget til @Code0. Jeg tenkte på totalmedlemskap i RS, ikke plussmedlem i et forsikringsselskap. Men jeg skal sjekke opp hva forsikringen min dekker. Dekker den redning blir det å melde seg ut av RS. Jeg har langt opp i halsen at RS har blitt et serviceorgan for folk som ikke gidder å sjekke om de har bensin på tanken før de legger fra kai, og ikke vet om de har strøm på batteriet etter en overnatting på en holme. Tau i propellen er jeg utmerket godt i stand til å fjerne selv. 

Det kan jo også ha noe med beredskapen å gjøre at de tauer til nærmeste havn.

Her var det tydeligvis inngen preserende ny jobb, men et ønske om å få en bedre middag på sjømatrestauranten i Engelsviken, noe som kostet meg dyrt.

Men når det er sagt, jeg har tideligere bare hett gode erfaringer når jeg trengte assistanse fra reddningsskøyta i Skjærhalden. En gang tauet de meg milevis til Hærføl Marina fordi de visste at der kunne jeg få løft og assistanseme med en gang. Og da vi kom frem hadde de alerede hatt kontakt og sørget for at krana stod klar. Tok ikke noe ekstra for det.

Men nå har jeg lagt merke til når jeg får assistanse av RS blir det notert som forsikringsutbetaling hos If. Det bety vel egentlig at RS får refusjon fra IF og at jeg i realiteten betaler dobbelt premie . . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...