Jump to content

"Cruising speed" (RPM) på en VP D2-55F med Gori overdrive propell ?


dennrick

Recommended Posts

Endelig er båten som jeg overtok i august 2022 sjøsatt og igår kveld fikk vi en fin tur på fjorden. Har fått kjøleren overhalt og renset i vinter, nytt eksosbend, byttet belg, servet motor etc. På vei ut fjorden testet jeg hva som er maks rpm med denne båten og Gori overdrive propell (la ved en videosnutt om propellen under). Et poeng med denne propellen er visstnok at med overdrive engasjert, så kan man med mer "pitch" i propellbladene få lik hastighet som ved standard pitch, men da med et lavere turtall.

 

Med standard pitch gikk rpm til 2.900 rpm. I databladet for D2-55 står det oppgitt 2700-3000 rpm, så jeg antar at jeg er godt innenfor. Med overdrive engasjert var maks rpm 2.200 rpm. Båten oppnådde ca 9,4 knop i begge tilfeller.

 

Så er det slik at i manualen til motoren, så anbefales en "cruising speed" på 500-1000 rpm under maks, og Gori sier at overdrive helst bare bør brukes under rolige forhold eller under motorseiling.

 

Min konklusjon så langt da er vel at maks cruising speed bør ligge på henholdsvis 2.400 rpm og 1700 rpm, uten og med overdrive. Da har jeg lagt vekt på maks rpm minus 500 rpm. Hvorfor har da VP en range på 500-1000 rpm her ? Burde jeg legge meg enda lavere ? Forrige eier sa 1700 rpm med overdrive.

 

Et annet spørsmål er synspunkter på dette med overdrive og lavere turtall. Det var ganske sotete på skroget ved utløpet av eksosen når jeg vasket over skroget ihøst. Tror båten har gått mye i overdrive (altså 1700 rpm). Er det greit, tenker dere, eller får motoren et bedre liv med et generelt høyere turtall med normal pitch på propellen?

 

 

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

D2 55 har ikke turbo. Uansett gjelder don’t baby your diesel engine.

 

det var et bevisst valg at jeg ikke valgte  Gori overdrive på min båt. Selvom rekkevidde  for motor har vært et av måltallene jeg har hatt fokus på. Forbruksdata fra HR 
angir ca 0,1l/nm i redusert forbruk i overdrive. Det tilsvarer 4 kanner diesel på rekka på 1000 nm i Patagonia og det kan vi leve med
 

yanmaren min har turbo, og med gori er det over tid ikke bra. Om det er årsaken til soting på din båt vet jeg ikke. 
 

jeg hadde ventiljusustering, dysesjekk mm på min i vinter. Endte opp med nye dysespisser, bytteturbo og justerte ventiler. Mye mindre sot og mye roligere gange på motor. Propellen er fortsatt Flexofold. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint at du kom på her @Bitteliten. Jeg så at du skrev om det sistnevnte på tråden din om sot på hekken, så det var derfor jeg nevnte det.

 

Ellers er jo budskapet om "don't baby your diesel engine" forståelig :smiley: Og ditt valg tyder på at du absolutt ikke er fan av overdrive propell. Utdyp gjerne omkring de vurderingene du har gjort, for jeg har fulgt tråden din og forstår at du har tenkt på det meste.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takk @Hulda. Imorgen går turen fra Sandebukta til hjemmehavn for sesongen på Mågerø, Tjøme. Rolige forhold, lite vind rett imot, så det blir motor.

 

Ref maks turtall med overdrive engasjert, så blir jo motoren helt klart presset. Turtall på 58% av maks ved 1700 vs 82% av maks ved 2400 (uten overdrive).

 

Jeg tenker da at jeg skal være forsiktig med overdrive fremover. Men hva betyr det ift når man faktisk kan bruke overdrive på en trygg måte uten å herpe motoren ? Veeeldig lave turtall og lav hastighet ?

 

Ellers er jeg nysgjerrig på det rent tekniske bak det du sier om at det er ødeleggende for motoren. Det er fordi jeg ikke kan så mye om motorer.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Problemet er nedsoting av motor og eksos. Stikkord er stempler, stempelinger, ventiler med styringer, det er ikke ende på negative effekter. Jeg byttet gir på Hulda. Gammelt gir 3:1. Nytt gir 2,5:1. Motoren begynte å 'brumme' under last. Byttet tvert propell til en med lavere stigning. 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 26 minutter siden:

Turtall på 58% av maks ved 1700 vs 82% av maks ved 2400 (uten overdrive).

Handler nok mer om hvor mye effekt propellen tar ut ved turtallet enn turtallet i seg selv. Med overdrive går du strengt tatt med en propell som er altfor tung i forhold til VPs anbefaling. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 12 timer siden:

Fint at du kom på her @Bitteliten. Jeg så at du skrev om det sistnevnte på tråden din om sot på hekken, så det var derfor jeg nevnte det.

 

Ellers er jo budskapet om "don't baby your diesel engine" forståelig :smiley: Og ditt valg tyder på at du absolutt ikke er fan av overdrive propell. Utdyp gjerne omkring de vurderingene du har gjort, for jeg har fulgt tråden din og forstår at du har tenkt på det meste.

Er så enkelt at besparelsene i diesel på 0,1 l/nm er så liten at jeg heller tar vare på motoren. Det er en kost nytte vurdering. Det er viktigere å ha en motor med god helse enn å spare 1-2 kroner per nm. Både mtp penger og med tanke på konsekvens av et motorhavari 
mitt mål har vært å ha 1000nm rekkevidde for motor, pluss nok diesel til varme og generator i 2 måneder opp Patagonia.  Vi har 360+230 liter diesel kapasitet nå. Forbruket på ca 1800 rpm der vi gjør 5,5 knop er ca 0,4 l/nm. Da må kjøre vi motoren hardt i 1/2 time ca hver 4. time. For å blåse den rein. på 2000rpm begynner turboen å jobbe, og da bruker vi ca 0,6 liter/nm. Så jeg antar at vi uansett må ha med noen kanner for å ha litt å gå på 😊

 

men forbruket synker også betydelig når vi motorseiler, så vi får se etterhvert. 
 

motoren ble helt annereldes etter bytte av turbo, ventiljustering og nye dysespisser. Mindre røyk, mindre støy og mindre vibrasjon. 
image.png.2d90bda6f9ea00e67ec780c525845a5e.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et moment som ikke nevnes her. Det er mye mer behagelig å være ombord ved 1500 rpm overdrive enn 2000 rpm normal drive. Jeg pleier å bruke overdrive når jeg har gjester ombord, og det ikke blåser i mot. Så bruker jeg normal drive når jeg er alene. 
 

Man skal vite litt hva man gjør med overdrive, ikke presse motoren osv. Men jeg sjekker for koksing annenhvert år og har ikke oppdaget noe unormalt. 
 

Jeg har også D2-55 uten turbo. Om jeg hadde hatt D2-75 med turbo hadde jeg nok sett annerledes på saken. 

Link to post
Share on other sites

Takk for interessante innspill om dette. Godt å vite dette.

 

Ja, det blir jo litt roligere i båten ved lavere turtall, ikke minst med tanke på lydbildet.

 

Behagelig tur idag til hjemmehavn. 33 NM på 4,25 timer, så ca 7,7 knop i snitt. Hastigheten varierte mellom 7,3 til litt over 8 kn med normal drive på propell og 2.400 rpm. Vindstille opp i ca 3-5 m/s rett imot idag. Værmeldingen tyder på at vi kan få montert storseilet til helgen :smiley:

 

image.jpeg.e97afa1d6227c1289a1da1edea12ade4.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...