Jump to content

Mercruiser 4,2 knekt veivaksling

Sidekick

Recommended Posts

Hei alle båtvenner

Vi er på utkikk etter båt rundt 30 fot+ fra ca år 2000, og i den prisklassen vi søker i, dukker det opp en del båter med mercruiser 4,2 d-tronic installert. Vi har hatt båt med den mindre 2,8 utgaven, og var fornøyd med denne.

Men, når jeg begynner å lese meg litt opp på 4,2 literen dukker det opp en del saker om knekt veivaksling med full overhaling som resultat. -Er dette noe man kan forvente kommer? -Bør jeg styre unna båter med denne motoren?

Vennlig hilsen en som håper å komme seg ut på sjøen i sommer

Du kan egentlig ikke forvente at det kommer nå, hvis det ikke har kommet før :smiley:

Motorer som har passert 20-25 års alder og fortsatt fungerer har nok overlevd problemet.

Eller har blitt reparert/forbedret og fulgt opp.

En årsak til problemet kan være dårlig svingningsdemper (vibration damper), den varer ikke evig (er gjerne fylt med en seig silikonvæske). Se her: https://blog.vibratechtvd.com/blog/how-does-a-viscous-damper-work

En ny slik koster flesk, slik som mange deler til så gamle motorer.

En annen årsak har vært at reimhjulet med svingningsdemperen har løsnet fra veivakslingen. Fra ca 2003 ble mutteren som holder dette sammen venstregjenget istedenfor vanlig, noe som antagelig minsket problemet betraktelig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for utfyllende svar. 

Da bør nok svingningsdemperen skiftes om dette ikke allerede er utført, men da er det ihvertfall ingen grunn til å kategorisk styre unna båter med denne motoren.

Vet du om det finnes forhandlere i Norge som selger slike deler?

Ravns Garage skaffer normalt alt som er tilgjengelig til disse motorene. For  f.eks. 10 år siden var det relativt akseptable priser på deler, både pga. lav dollarkurs og at motorene ikke var så gamle da. Prisene hos Ravns var også ofte betydelig lavere enn f.eks. om man bestilte fra USA eller andre land. Men alle Mercury-forhandlere skal jo kunne skaffe deler til disse.

Situasjonen i dag er nok litt anderledes for noen typer deler som er priset hinsides det fornuftige, men da kan de nok skaffes på bruktmarkedet så lenge det ikke er vanlige slitedeler.

Noen prøver å gjøre god butikk på å selge motorer i deler, her et par eksempler 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=290728157

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=290736233

Jeg har så mange nye deler (og pent brukte deler siden jeg har en komplett motor) at jeg antagelig kunne prøve å selge alt, og vært på god vei til å dekke inn en ny motor isteden. Disse motorene selges fortsatt, dvs. nå er det den mere moderne common-rail utgaven som kom i 2006/2007 som produseres. Men samme produsent (VM Motori) og designet over samme lest som den gamle (selv om mange deler og delenr. er endret). Her under FNM sitt varemerke:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=283754293

Motorene som kjent produsert av VM Motori i Italia, en produsent som fortsatt høyst oppegående. Det står som regel VM Motori på forpakningen med deler, og så er det klistret over et merke med Mercury eller Quicksilver og deres delenr.

Motorene ble også solgt under VM Motoris eget varemerke, samt FNM og et par andre, så deletilgangen bør være grei en stund framover.

Jeg bestilte nylig 6 eksosventiler da jeg har sett at disse innebærer en risiko for havari når timene løper på, så de bør byttes når man først har motoren i biter slik som jeg har :giggle: (og det har jeg hatt altfor lenge). Min er fra 1998 og har drøyt 700 timer på telleren, men hadde et havari allerede i 2001 før jeg kjøpte den. Men det er en lang historie....

På bildet kan man skimte den originale teksten fra VM Motori bak Quicksilver-etiketten på ventilforpakningen. Deler kan sånn sett også bestilles gjennom VM Motoris forhandlere og de som selger deler til disse i det store utland.

Prisen er kr 252 pr. stk. inkl. mva, altså ingen ublu pris sånn sett.

ventil2.jpg.e5d1abcfb8c76194ebb395baff333dad.jpg

ventil1.jpg.87aca858dc8fc8c9181e4b60e1bb362f.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Komodo skrev for 3 timer siden:

Har du satt sammen motoren din? Lenge siden du har lagt ut noe om den. Du hadde vel en Windy den skulle inn i, var det ikke så?

Ja, nei begynner å gå tom for bortforklaringer men det er en lang historie :giggle:

Handler litt om hva konsekvensene blir om man tar seg vann over hodet og overvurderer egen kapasitet, prioriterer feil og samtidig har litt uflaks med helse, jobb, fritid osv. For mange prosjekter, for liten tid, for lite penger i perioder. For mange doninger og farkoster og slikt å ta seg av :saint: For mange ting og bolig som plutselig trenger reparasjoner osv.

Men ennå 10 år til man blir pensjonist, så har jo tiden foran meg....

Vi hadde veivaksel brudd på vår ‘06 mod ( tatt i bruk ‘07 ).  Dette var ved 387 timer,  ikke defekt/løs svingnings demper. Trolig årsak var at sporet til kilen under demper ikke var gradet, slik at kilen lå an mot sjiktet lengst ut på veiva. Ved hver oppstart forårsaket dette, det man kan kalle «beachmarks» i det som senere ble bruddflaten. Ser ut som tynne bøyde hairlines i motorens rotasjonsretning. 
God motor, men kjedelig at dette problemet ikke kan sjekkes eller forebygges. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

Shiny skrev 1 time siden:

Vi hadde veivaksel brudd på vår ‘06 mod ( tatt i bruk ‘07 ).  Dette var ved 387 timer,  ikke defekt/løs svingnings demper. Trolig årsak var at sporet til kilen under demper ikke var gradet, slik at kilen lå an mot sjiktet lengst ut på veiva. Ved hver oppstart forårsaket dette, det man kan kalle «beachmarks» i det som senere ble bruddflaten. Ser ut som tynne bøyde hairlines i motorens rotasjonsretning. 
God motor, men kjedelig at dette problemet ikke kan sjekkes eller forebygges. 

Var det svart eller hvit type motor?

På min var det frest ut et ekstra kilspor på motsatt side av veiva, så noen har nok "moret" seg litt her etter div. trøbbel tidligere. Originale kilspor er på samme side.

Med andre ord bør jeg finne fram Dremelen og grade av kilsporet på den nye veiva? Se bilde nederst.

veivbrudd02.JPG.c43569d9765111c195c7a2beb2edb084.JPG

veivbrudd03.JPG.6e19330f71c04fc45c130bf2eba2da02.JPG

veiv_ny.jpg.1f4e3075dd6d4980c1e1093f8a9fff18.jpg

Teerex skrev for 4 timer siden:

Handler litt om hva konsekvensene blir om man tar seg vann over hodet og overvurderer egen kapasitet, prioriterer feil og samtidig har litt uflaks med helse, jobb, fritid osv. For mange prosjekter, for liten tid, for lite penger i perioder. For mange doninger og farkoster og slikt å ta seg av :saint: For mange ting og bolig som plutselig trenger reparasjoner osv.

Hmm, det der hørtes påfallende kjent ut :rolleyes:

Shiny skrev for 1 time siden:

ikke defekt/løs svingnings demper. Trolig årsak var at sporet til kilen under demper ikke var gradet, slik at kilen lå an mot sjiktet lengst ut på veiva. Ved hver oppstart forårsaket dette, det man kan kalle «beachmarks» i det som senere ble bruddflaten.

Sitter ikke svingnigsdemperen på kon?

Komodo skrev for 18 timer siden:

Sitter ikke svingnigsdemperen på kon?

Både kon og sporkile. Dvs. selve svingningsdemperen er boltet fast til reimhjulet som igjen er festet til veiva med sentermutter, og altså kon og sporkile.

pulley.jpg.5293684f8e4761190bed8c40d8b580b6.jpg

Komodo skrev for 3 timer siden:

Ok. Men hva sitter på det sylindriske partiet på veiva?

Jo der sitter registerdrevet. Hvis det løsner fra veiva vil det jo skje mye uheldig.

Da min knakk var jeg litt heldig, registerdrevet flyttet seg ca 1 mm men ble allikevel sittende fastkilt på den avknekte tappen og motoren tuslet og gikk videre. Sporkilen til registerdrevet var imidlertid ikke tilstede lengre. Motoren ble noe mere tungstartet, antagelig siden timingen til innsprøytningspumpa ble litt off. Startet den flere ganger etterpå for nødvendig manøvrering til nødhavn, så noe hell i uhell hadde man. Jeg var nok ikke helt klar over hvor på kanten det var til ytterligere totalhavari.

DSC00054.JPG.2de708537d79c663e236201653164c1f.JPG

front3.JPG.674e36a13e34c44af005f6d8e13e2add.JPG

crankshaft2.jpg.10ea06aac53f6a3d0e4386760e598977.jpg

Shiny skrev On 23.4.2023 at 23.12:

... ikke defekt/løs svingnings demper. Trolig årsak var at sporet til kilen under demper ikke var gradet, slik at kilen lå an mot sjiktet lengst ut på veiva. Ved hver oppstart forårsaket dette, det man kan kalle «beachmarks» i det som senere ble bruddflaten.

Teerex skrev for 5 timer siden:

Både kon og sporkile. Dvs. selve svingningsdemperen er boltet fast til reimhjulet som igjen er festet til veiva med sentermutter, og altså kon og sporkile.

Da tror jeg at @Shiny har trekt feil konklusjon på hvorfor han fikk havari. 

Formulerte meg nok litt utydelig, bruddet kom ca 2-3 mm fra starten av 2.dre kilespor, sett fra akslingens tupp, denne kilen holder drev til register og ikke svindningsdemperen som jeg skrev. Men, resultatet var brudd og at svingningsdemper inkl akseltuppen datt ned i marsjfart, simring på veiv mot register poppet, og motorolje fant veien ut der. 
Uansett burde kilesporene vært gradet, slik at kreftene hadde blitt fordelt, og ikke stressbelastning på kanten. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

Shiny skrev 20 minutter siden:

bruddet kom ca 2-3 mm fra starten av 2.dre kilespor, sett fra akslingens tupp, denne kilen holder drev til register

Ok, da er det belastningen på registerdrevet som er synderen, og ikke reimskiva som sitter på konusen. 

Poenget mitt var at hvis du har et boss som sitter på en kon, så skal ikke kilen belastes ved hver start. Dersom dette er riktig konstruert og mutteren trekkes riktig til, skal dette sitte på konus og kilen kun være en ekstra sikring. 

Men ut fra det du forklarer så høres dette ut som et utmattingsbrudd som har startet i kilesporet på den sylindriske delen av akselen. Alle utmattingsbrudd starter i en feil, og et kilespor er jo en nærliggende kilde. Ingen aksler er perfekte, studerer man overflaten i stålet grundig nok vil man alltid finne en feil. Men et kilespor er jo en kjempestor svekkelse av materialet, så at det starter akkurat her er ikke spesielt overraskende. 

Jeg mistenker allikevel at dette er en konstruksjonssvakhet, ikke bare det at kilesporet skulle vært gradet. Ut fra beskrivelsen din av bruddet høres det ut som om kilen har fått seg en liten kilevink for hver oppstart, eller mer riktig for hver påkjenning på drevet. Selv om drevet ikke sitter kon som reimskiva, så skal ikke drevet bevege seg på akselen og overlate til kilen å låse. For meg høres det ut som om drevet har hatt feil pasning på akselen. Jeg tipper på at problemet er at drevet ikke har hatt hard nok pasning på akselen. 

Har sett noen veivaksel brudd i min tid uten å henge ut motorfabrikant men der var problemet uheldig konstruksjon av veiv og opplagring.
Det i seg selv var ikke nok til aksel brudd men når det i tillegg ble levert endel veivaksler med for dårlig kontroll av herde prossesen snappet de rett av.
Dette skjedde gjerne etter 5-7 år men millioner av disse motorene kom seg over grensen og har gått feil fritt i 20 år.
Disse veivakslene var godt merket med serinummer og det ligger en tabell på nettet slik att man kan se tid og dato for produksjon.
Noen mener veivaksler produsert på første skift på mandager og første skift etter ferie/helgedager er over representert på snappe rett av listen men overlevde motorene de første 7 årene har man trolig en bra motor i årene som kommer

Redigert av pipe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...