Askarius Startet 24.April.2023 Del på Facebook Startet 24.April.2023 (redigert) Hei! i fjor høst gikk vi til innkjøp av en 1980 Nidelv24 med Volvo penta MD17c 36HK original motor! Etter en lang vinter er planlagte prosjekter allerede mange, tenkte derfor å lage en prosjekt tråd for å dokumentere prosessen. båten virker til å allerede være i relativt god stand selv om det selvfølgelig er plukk her og der, men blir jo en gøy hobby å få alt ombord på stell! Det første vi gjorde var å sende av gårde kalesjen til reparasjon! Her var vinduene dårlige og sprukket. Ble byttet 4 sidevinduer, lappet ett hull og forsterket litt kantbånd som var revnet. Godt fornøyd med jobben, selv om den var sabla dyr! angrer litt i ettertid på at jeg ikke prøvde å sy selv, men man hadde nok ikke fått det like strøkent som proffe gjør! Når våren kom var det tid for det første prosjektet vi skulle igang med! som var skraping og pussing av bunnstoff! Planen var å få det så rent som mulig så vi fikk oversikt over skader og sår i gelcoat under vannlinja. Alle disse 29! Småsårene ble reparert med gelcoat sparkel og pusset ned før vi la på 3 strøk epoxysparkel, og deretter 2 strøk bunnstoff. samtidig som vi gjorde bunnstoff jobben, skrubbet vi også hele båtsiden under ripa med drill og skrubbesvamp rondell, ble veldig fornøyd med dette resultatet. Nå sitter vi tålmodig å venter på at epoxy primeren skal herde ferdig så vi kan få satt båten på vannet!, Denne måtte herde i 7-14 dager +20C-+10C) så da har vi god tid til å få polert hele båtsiden opp til ripa værtfall! Så får man ta alt over ripa etter at båten er på vannet... en ting om gangen! Spørr gjerne om det er noe du lurer på om prosjektet, så skal jeg prøve å holde tråden oppdatert når det skjer ting. Redigert 24.April.2023 av Askarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Askarius Svart 24.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2023 (redigert) Der var båten på land for vinteren! Som dere ser var bunnstoffet ganske avflasset enkelte steder, derfor bestemte vi oss enkelt og greit for å ta jobben med å skrape rent, pusse over å starte med blanke ark! Dette var virkelig tungt arbeid! var en her inne som påsto at det var enklere å få bunnstoff av når det var kaldt i været, så vi prøvde første runde en kald januardag... gikk TREGT! Mars måned og litt varmere i været, bunnstoffet slapp mye lettere nå! å det ble plutselig litt effektivitet i skrapinga! Så var det å pusse over hele skroget med 180 papir og random orbit pussemaskin Fruen er jo mer effektiv enn meg med pussemaskinen! Sitter bare her å lar henne gjøre jobben ferdig da. Endelig var vi helt ferdig med bunnstoff fjerning! Tok omtrent 28 timer totalt. Her ser man hvor misfarget gelcoaten over vannlinja var! Første strøk av 3 med epoxyprimer. Strøk 2 Strøk 3 Bunnstoff!! Jobben er endelig ferdig, og båten er nesten helt klar for sjøsetting! Her ser man også godt hvor mye blankere gelcoaten over vannlinja ble etter at vi skrubbet! Redigert 25.April.2023 av Askarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Askarius Svart 24.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2023 Ett lite prosjekt jeg gjorde rett etter vi fikk båten var å bytte ut lydisoleringa i motorrommet, denne var utrolig dårlig! Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 24.April.2023 Del på Facebook Svart 24.April.2023 Kjempefint da. Her har dere gjort en god jobb. Ha en trivelig sommer på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 24.April.2023 Del på Facebook Svart 24.April.2023 Ser ut som dere har fått tak i et flott eksemplar av en ekte klassiker. Vår første båt var en Nidelv 24 fra 1983, tenker tilbake på denne med glede fortsatt 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Askarius Svart 24.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2023 takktakk, og mer skal det bli! lista med prosjekter er lang! Sitér dette innlegget Link to post
Askarius Svart 24.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2023 Smyg1 skrev 15 minutter siden: Ser ut som dere har fått tak i et flott eksemplar av en ekte klassiker. Vår første båt var en Nidelv 24 fra 1983, tenker tilbake på denne med glede fortsatt 😊 takk, ja vi tror nok dette er en av de bedre ivaretatte eksemplarene! Første eier hadde båten i 39 år, så har båten hatt 2 korte eierforhold nå før vi overtok den. så vi har god dokumentasjon på historien til båten! har til og med kvitteringa fra da første eier kjøpte båten fra Nilsen båtbyggeri! for den totale sum av 104 850,- Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 Nydelig arbeide! Herlig å se en slik god jobb. Hadde et adskillig mer slitent eksemplar fra 1974 i fem og et halvt år. Fantastisk båt! Om jeg noen gang blir nødt til å skalere ned på båtlivet, så er det en Nidelv 24 jeg vil ha. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Askarius Svart 25.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2023 (redigert) Pequod skrev 16 minutter siden: Nydelig arbeide! Herlig å se en slik god jobb. Hadde et adskillig mer slitent eksemplar fra 1974 i fem og et halvt år. Fantastisk båt! Om jeg noen gang blir nødt til å skalere ned på båtlivet, så er det en Nidelv 24 jeg vil ha. takktakk =) fra 1974 ja, må jo ha vært ett av de første årene de produserte nidelv24? Nidelv24 virker til å være en flott "innstegs båt" for oss som aldri har eid båt eller hatt noe særlig med båt å gjøre.. Alt man gjør her... gjør vi for første gang greit å ha en enkel å grei båt da! Redigert 25.April.2023 av Askarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 Askarius skrev for 3 timer siden: takktakk =) fra 1974 ja, må jo ha vært ett av de første årene de produserte nidelv24? Nidelv24 virker til å være en flott "innstegs båt" for oss som aldri har eid båt eller hatt noe særlig med båt å gjøre.. Alt man gjør her... gjør vi for første gang greit å ha en enkel å grei båt da! Akkurat det samme for meg, Nidelven var min første båt. Ganske tidlig utgave med byggenummer 455 og rett sofa bak, ikke buesofa. Ingen hylle foran i baugen heller. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Askarius Svart 27.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2023 Endelig er båten ferdigpolert, og klar for vår første båtdesong!😁 til å være en 43 år gammel dame synes jeg hun ble ganske så blank! Sitér dette innlegget Link to post
Askarius Svart 1.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Da kan endelig sommeren komme! Føltes helt fantastisk ut å ha båten på vannet igjen😍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.