Jump to content

Bytte anoder uten å ta båten opp på land


larole

Recommended Posts

index skrev 42 minutter siden:

trykkforskjellen fort kan skade deg

Tror ikke du skal tenkte så mye på trykkskader hvis ikke tilført luft er brukt. Men skal luft brukes, må selvsagt personen ha erfaring og sertifikater og følge de. 

 

Problemer med jobb under vann er at alt som kan falle, faller. Gode muligheter for at du mister noe ned. Ha en plan for enten å stoppe at det faller, eller en måte å få det opp igjen på. Jeg har tau på alt av verktøy, men du må sørge for at du ikke kan sette deg fast med "20" forskjellige tau i vannet. 

 

Jeg har også dradd en hvit presening under arbeidstedet, da det var deler som ikke kunne sikres, og det var for dypt og mudret til å redde det som eventuelt datt av. 

 

Lykke til. 

Link to post
Thomas_h skrev 7 minutter siden:

Tror ikke du skal tenkte så mye på trykkskader hvis ikke tilført luft er brukt.

 

Jeg jobbet tidligere med en erfaren Nordsjødykker som hadde fått dykkersyke en gang ved å ha stått en hel dag med vann til livet og plukket stein opp fra bunnen. Så helt risikofritt er det nok ikke. Men bare anodeskifte er kanskje så kjapt at risikoen blir betydelig mindre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 15 minutter siden:

 

Jeg jobbet tidligere med en erfaren Nordsjødykker som hadde fått dykkersyke en gang ved å ha stått en hel dag med vann til livet og plukket stein opp fra bunnen. 

Her blander du nok dykkersyke (trykkfallsyke/bends) med lungesprengning. Det er mulig å pådra seg lungesprengning dersom man trekker pusten maksimalt når man kun har kjeften over vann, holder pusten, og reiser seg opp. Men ikke dykkersyke. 

Link to post
Komodo skrev Just now:

Her blander du nok dykkersyke (trykkfallsyke/bends) med lungesprengning. Det er mulig å pådra seg lungesprengning dersom man trekker pusten maksimalt når man kun har kjeften over vann, holder pusten, og reiser seg opp. Men ikke dykkersyke. 

 

OK. Mulig det. Han kalte det dykkersyke etter hva jeg husker, og han hadde bedre forutsetning for å kunne det enn meg. Men hovedpoenget er at det ikke er risikofritt selv på grunt vann. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Går helt fint, har gjort det mange ganger selv. Propellen min ligger såpass dypt at jeg akkurat ikke når den fra overflaten. Dvs., jeg må en halv meter under med hodet for å arbeide, og da kreves egentlig bare en god plan. Tenk på hvor du kan holde deg fast, for du får oppdrift og må holde deg nede. Tenk gjennom hvert steg. Et enkelt steg bør ikke ta mer en kanskje 30 sek å gjennomføre. Bruk locktite selv under vann. Den herder alikevel, og det er fare for at du ikke klarer å dra til like godt som på land. Verktøyene kommer til å ruste, så bruk noe billig. Blybelte er nesten et must om du skal arbeide under overflaten.

 

og, ta det skikkelig rolig. Rolig pust mellom hver gang du går under, det er ganske slitsomt. Gjør ingenting overilt

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Stormwatch skrev 6 minutter siden:

Ingen fare for lungesprengning eller dykkersyke ved fridykking.

Vet ikke hva dine kilder er (boka til padi?), men eksempelet som @index nevner er reelt, selv om det er ekstremt sjeldent. Skjønner derfor ikke hvorfor du vil sette en strek over det. Den største faren under slike jobber som dette er nok drukning. Shallow water blackout er ikke veldig relevant her da trykkendringen ved oppstigning er neglisjerbar, men ved ekstrem hyperventilering før dykket kan det skje. Det er mengden CO2 i blodet som styrer pusterefleksen, ikke mangelen på O2. De fleste som ikke er ekstremt trente får derfor et vanvittig behov for å trekke pusten lenge før de besvimer pga. lavt O2 nivå. Besvimelsen er uansett ufarlig, det er den påfølgende drukningen som er dødelig. 

Link to post
larole skrev 8 minutter siden:

Takk for gode svar. Det blir uten lufttilførsel

Har gjort det noen ganger (for andre, ikke meg selv...), og det går gjerne helt greit dersom du klarer å være rolig. Trekk pusten dypt tre ganger før du går ned, og ikke bruk energi på å kave. Utfordringen kan være å håndtere små unbrakoskruer, muttere osv. uten å miste noe. 

Link to post
index skrev 15 minutter siden:

OK. Mulig det. Han kalte det dykkersyke etter hva jeg husker, og han hadde bedre forutsetning for å kunne det enn meg. Men hovedpoenget er at det ikke er risikofritt selv på grunt vann. 

 

Jeg har noen tusen timer undere vann, er dykkeinstruktør etc.. Sitter å ser i dykke- medisin boken og tror det skal være vanskelig/ bortimot umulig å pådra seg DCS med hodet over vannet mens han puster luft selv. 

 

Om du er 1 meter under og puster tilført luft kan det selvsagt skje, men tabellene sier da en god del timer. Kan være det er værre om du ligger å dupper under fra 2 meter (bøyer seg for å plukke opp stein) for så gå opp over vann igjen?  

 

Men uansett, utenfor temaet. :giggle:

 

Det er det praktiske med skruer etc som er problemet. Og som andre sier; ha noen med deg for å passe på. 

 

 

 

Link to post
Thomas_h skrev 10 minutter siden:

Sitter å ser i dykke- medisin boken og tror det skal være vanskelig/ bortimot umulig å pådra seg DCS med hodet over vannet mens han puster luft selv. 

 

Om du er 1 meter under og puster tilført luft kan det selvsagt skje, men tabellene sier da en god del timer.

DCS kan du bare glemme, akkurat det er nok kun en misforståelse. Men eksempelet index nevner er reelt, men da med lungesprengning som resultat. 

 

Hvor grunt det er praktisk mulig å pådra seg DCS (trykkfallsyke/dykkersyke) vet jeg ikke, her har nok forskningen kommet litt lenger enn da jeg tok mitt første dykkerkurs på midten av 80 tallet. Da var det "opplest og vedtatt" at man ikke kunne få dykkersyke grunnere enn 9 meter. Vi lærte også teoretiske beregninger som viste at det var umulig å pådra seg lungesprengning grunnere enn tror det var 70 cm. Dette har vist seg å være feil. Og så er det jo slik at det er ikke alle hendelser som havner "i boka". Eksempelet index nevner ble jeg også personlig fortalt av en nå avdødd dykkerlege fra ditt hjemfylke. Han hadde mange historier på lur. 

Link to post

Kaldt vatn kan vera eit problem. Det er òg vanskeleg å handtera små skruar med frosne fingarar, og/eller hanskar.

 

Eg er ein erfaren dykkar, og har skifta sink på propellen mange gangar. Eg plar ha ein medhjelpar om bord, som gir meg det eg treng av verktøy.

Det skadar heller ikkje å ha nokre ekstra sinkanodar klar, i tilfelle du mistar ein. Det same gjeld verktøy.

 

Dersom det er stor nok tidevasskilnad der båten er kan det vera eit godt alternativ å la båten fjøra tørr.

Link to post

Mtp fridykking kan det være greit å ta med seg grunnregler:

 

- Vær minimum 2, helst 3, ganger lenger over vann enn under vann. Ta tiden, lett å tro man er lenger over enn man er.

- Trekk dype rolige pust

- Jo mer avslappet under vann, jo lenger dykk er ok

 

Dype rolige pust hjelper med å øke oksygen i kroppen. Kroppen bruker lenger tid på å fylle på med O2 enn å fjerne CO2. Det er O2 du trenger.

 

Hyperventilering (hurtige korte pust) medfører større fare for å besvime = mer dødelig.

 

Dette er min oppsummering fra da jeg startet med fridykking. Kan være nyttig å ta med seg.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

-Vær minimum 2, helst 3, ganger lenger over vann enn under vann. Ta tiden, lett å tro man er lenger over enn man er.

- Trekk dype rolige pust

- Jo mer avslappet under vann, jo lenger dykk er ok

 

Det var gode tips. Har skiftet sinkanoder under vann annethvert år i sikkert 10 år.  Det er nok ikke helt risikofritt, og viktigst tror jeg det er å kjenne etter. Jeg gjør som følger.  (seildrev)

 

1. Henger ut ett tau med løkke fra skuteside for å ha en hvile plass. 

2. Volvo foldepropell sink anode består av tre deler. Jobben deles opp i 6 operasjoner, dvs. så små oppgaver som mulig. Først fjernes 3 sink anoder, deretter monteres 3 stk. 

3. Utfører alltid dette på grunt vann, dvs. maks 3-4 meter vann dybde. 

4. Har alltid vakt som følger med og teller når man forsvinner under vann og når man forventer at man kommer tilbake. 

5. På slutten har jeg ofte følt at det er litt i grenseland, nesten så det svimler litt.  Av erfaring har jeg da enten avbrutt eller lagt inn lengre pauser.  

 

Men det jeg da har lært nå er å hele veien fra første dykk legge inn 3 ganger mer hviletid enn jobbetid.  Jeg har tidligere  lagt inn disse pausene mot slutten, men det er kanskje litt for sent hvis det hoper seg opp Co2 i blodet. 

Link to post

En kamerat (som trives langt bedre i vann enn meg) har skiftet anoder og tatt groe på skroget for meg de årene jeg ikke skal på land (annenhvert år). Avtalen vår har vært slik at han sparer penger for meg siden jeg slipper å ha båten på land, og så lager jeg gitarer til ham. Vinn vinn for begge? 

 

Han og kona driver aktivt med fridykking nesten året rundt, og han kan være under veldig lenge om gangen hvis han forbereder seg skikkelig. Likevel sier vi maks et minutt under om gangen. I følge ham er det alltid lurt å være to, i dette tilfellet en på land til å følge med den som dykker. Utstyret er maske, våtdrakt med hansker, blybelte, svømmeføtter og ei lang gul gummiplastaktig sikkerhetsline. Når det har gått et minutts tid rykker jeg lett i denne lina for å gi beskjed at nå må han opp en tur. Hvis han ikke gir tegn eller er er oppe innen kort tid rykker jeg hardere. 10 sekunder til og så trekker jeg for å dra ham opp. I tilfelle han skulle ha slått seg i hodet eller noe er det greit å ha muligheten til å trekke ham opp. Denne lina er sterk og glir lett, krøller seg ikke og er også fin til å se retningen dykkeren befinner seg. Jeg, som står på land, føler meg i alle fall langt tryggere på at det går bra nå vi bruker sikkerhetsline framfor tidligere da jeg egentlig ikke hadde hatt noen muligheter for å få ham opp om noe ille skulle skje (det er 10-11 meter dypt der båten ligger). Så ei slik line, sammen med tydelige avtaler om tider og kommunikasjon med en person på lande er nok ikke dumt ved arbeid under båten. Lina sees så vidt til høyre i bildet, her er han i gang med å skifte anoden på stilken.

IMG_5080.jpeg.b973b42a410b3bbbf4ece23fd63e72d1.jpeg

 

Verktøyet han bruker er Biltema, surret med vulkaniseringsteip for bedre grep. Så langt (han har tatt skrog og anoder om lag 7-8 ganger for meg) har vi enda ikke opplevd misting av verktøy eller anoder. Har selvsagt et par reserveanoder i bakhånd, sånn i tilfelle?

IMG_5079.jpeg.a35d6a404a9dc98cf856c9816992c848.jpeg

Link to post
Hakkannen skrev for 15 timer siden:

En kamerat (som trives langt bedre i vann enn meg) har skiftet anoder og tatt groe på skroget for meg de årene jeg ikke skal på land (annenhvert år). og ei lang gul

 

Holder ikke anodene dine i to år altså? Jeg har erfart at to år hos meg er uproblematisk. Men seks år ble alt for lenge:blush:. En del groe er det jo etter to år, men anodene holder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 5 timer siden:

Holder ikke anodene dine i to år altså?

Jo, de har vart til i alle fall tre år, men så opplevde jeg en gang en akselanode som løsnet og skapte så mye rabalder, så derfor skifter jeg bare hver gang jeg har anledning, som da blir en gang i året?

Link to post

De som ikke har inngående kunnskap om dykking kan kanskje bli usikre etter å h lest denne tråden.

Det er ingen fare med å fridykke for å fikse noe på båten. Utover det som følger med fridykking. Drukning.

Mulig skrekkhistorier kan ha blitt misforstått etter mange ledd. For det har skjedd dødsulykker forårsaket av lungesprengning under undervannsarbeid. At man, med "dykkerflasker", har forsøkt å fjerne tau i propellen i høy sjø. Men det er jo ikke relevant for denne tråden.

 

Uansett må man aldri engasjere privatfolk med arbeid mot betaling for risikoutsatte jobber.

Redigert av Stormwatch (see edit history)
Link to post
seilfred skrev On 25.4.2023 at 12.41:

Verktøyene kommer til å ruste, så bruk noe billig.

Jeg har god erfaring med å skylle godt i ferskvann umiddelbart etter bruk i saltvann, for så å tørke og gni over med wd40 eller annen olje. Nesten ikke rust. Har også uforberedt måttet bare skylle i ferskvann uten anledning til tørking der og da, og heller ikke olje, og skyllinga sparer deg for det meste av den rusten som oppstår raskt selv da.

Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Hakkannen skrev for 6 timer siden:

Jo, de har vart til i alle fall tre år, men så opplevde jeg en gang en akselanode som løsnet og skapte så mye rabalder, så derfor skifter jeg bare hver gang jeg har anledning, som da blir en gang i året?

 

Det har skjedd med meg også. Så nå skifter jeg konsekvent ut mutrene på akselanoden med låsemutre ved bytte. Så da løsner de ikke lenger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Tigeranda skrev for 1 time siden:

Jeg har god erfaring med å skylle godt i ferskvann umiddelbart etter bruk i saltvann,

Har heller ikke noe problem med at verktøyet ruster. Når jeg gjør moringsdykk bruker jeg en stor Bacho skiftenøkkel på sjaklene. Skyller den i kaldt ferskvann sammen med dykkerutstyret, men varmer den opp med en propanbrenner umiddelbart slik at den blir helt tørr med en gang. Gir den en bitteliten dusj med CRC el. på tønna, men ikke mye. Liker ikke å ha verktøy som er fullt av olje og kliss.

 

index skrev 1 time siden:

 

Det har skjedd med meg også. Så nå skifter jeg konsekvent ut mutrene på akselanoden med låsemutre ved bytte. Så da løsner de ikke lenger. 

Har opplevd akselanoder som har blitt løse allikevel når sinken har blitt tæret. Kan jo etterstramme skruene hvis man gidder, men dette er jo gjerne ut over høsten når vannet har blitt kaldt...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...