Jump to content

Båtferien 2006


Anonym

Recommended Posts

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har 6-7 uker til rådighet til neste års båtferie!

 

Denne tiden vet jeg ikke helt hvordan jeg skal benytte, men 1-3 uker går med til arbeid på båten (Lindøya Slip, Oslo)

 

Så er spørsmålet..

Hvor langt er det fra Oslo-Arendal-Hirtshals-København-Oslo ?

Tenker da på å seile utaskjærs, og selvsagt å overnatte en del ganger underveis da, skal vel ihvertfall på sørlandet innom en del fine steder, blant annet Arendal er et viktig mål, samme med Risør, og enkelte andre steder..

 

Vil distansen endre seg vesentlig ved å endre så den er omtrent slik:

Oslo-Arendal-Skagen-København-Oslo

 

 

Fint om noen kan gi meg svar på hva distansen er, selv har jeg foreløpig ikke kartverk engang for mesteparten av dette området.

 

Hvor lang tid bør jeg regne, vil ikke ha noe stress, skal jo på ferie!

 

Mannskapet blir sannsynligvis kun en person, har lyst til å dra på en tur alene, være min egen sjef, og ingen andre å ta hensyn til..

Link to post
Share on other sites

630 nm?, jeg har et kartprogram jeg leker med på pcèn hjemme. :wink:

Takk :)

 

Kommer med en liten oppfølger til dette selv..

 

På en PC her har jeg MaxSea 7.3, og finner fint muligheten til å åpne planlagte ruter, men ikke å lage nye ruter.. Noen som vet om dette er noe som krever ekstrasoftware?

 

Er ikke helt venn med systemet, og synes det virker seriøst dårlig, men det er det jeg har i dag, forøvrig med CMAP for hele verden visstnok.

Link to post
Share on other sites

På en PC her har jeg MaxSea 7.3, og finner fint muligheten til å åpne planlagte ruter, men ikke å lage nye ruter.. Noen som vet om dette er noe som krever ekstrasoftware?

Nå finnes det mange utgaver av MaxSea, men alle har muligheten for å lage nye ruter. Om du har problemer kan du jo spørre den norske distributøren eller sjekke kunnskapsbasen til produsenten.

 

Dersom det du har er en demoversjon eller du har somlet bort lisensnøkkelen (standardutgaver av MaxSea har en dongle til printerport eller USB) så kan det forklare problemene.

 

synes det virker seriøst dårlig

Det er et ganske omfattende system. Har sett litt på det ettersom det kan tilpasses Furuno, men det manglet noen av de funksjonene jeg vil ha.

 

forøvrig med CMAP for hele verden visstnok

Mange kartprogram kommer med et oversiktskart for hele verden, men dette er ikke noe navigasjonskart. Du må kjøpe ordentlige C-Map kart for de områdene du skal til dersom du skal bruke programmet til noe annet enn grovplanlegging.

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det mange utgaver av MaxSea, men alle har muligheten for å lage nye ruter. Om du har problemer kan du jo spørre den norske distributøren eller sjekke kunnskapsbasen til produsenten.

 

Dersom det du har er en demoversjon eller du har somlet bort lisensnøkkelen (standardutgaver av MaxSea har en dongle til printerport eller USB) så kan det forklare problemene.

Det er et ganske omfattende system. Har sett litt på det ettersom det kan tilpasses Furuno, men det manglet noen av de funksjonene jeg vil ha.

Mange kartprogram kommer med et oversiktskart for hele verden, men dette er ikke noe navigasjonskart. Du må kjøpe ordentlige C-Map kart for de områdene du skal til dersom du skal bruke programmet til noe annet enn grovplanlegging.

Kartverket på maskina er faktisk navigasjonskart for området her ihvertfall, hvor bra det er for resten av verden vet jeg ikke.

Uansett skal den pensjoneres, og maskina jeg bruker nå skal få tilsvarende funksjonalitet..

Har forsøkt å kontakte folka på maxsea.no, de gidder ikke å selge meg noe tydeligvis.. (intet svar på mail) akkurat som de aller fleste i bransjen her i landet.

 

Hvor bør jeg handle? Hvilket kartverk er tingen å satse på? Noen konkrete forslag til BRA software til en OK pris? (scannede papirkart gidder jeg ikke)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg å føre Stauden fra Stathelle og til Haugesund, (og til Mølstrevåg for de som er lokal kjente) neste sommer, regner med at det blir gjort i helgen da baatplassen.no's sørlandstreff er så jeg får dette med meg.. Det er vel kun en liten svipptur på rundt 250nm om jeg ikke gjetter helt feil.. Deretter blir det å gjøre seg kjent i ryfylke og sunnhordaland resten av sommeren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor bør jeg handle? Hvilket kartverk er tingen å satse på? Noen konkrete forslag til BRA software til en OK pris? (scannede papirkart gidder jeg ikke)

Dersom du allerede har C-Map så er det ingen grunn til ikke å fortsette med å bruke det. Med seilbåt så kan det være en stor fordel med et planleggingsprogram som har weather routing. Det krever at du laster ned ferske værdata, og at du har et rimelig godt polardiagram for båten din, så det er ikke alle som har like stor glede av slikt. RayTech RNS er et program du kan se på.

 

Et annet program som etter det jeg vet ikke bruker C-Map kart er seaPro.

Link to post
Share on other sites

Dersom du allerede har C-Map så er det ingen grunn til ikke å fortsette med å bruke det. Med seilbåt så kan det være en stor fordel med et planleggingsprogram som har weather routing. Det krever at du laster ned ferske værdata, og at du har et rimelig godt polardiagram for båten din, så det er ikke alle som har like stor glede av slikt. RayTech RNS er et program du kan se på.

 

Et annet program som etter det jeg vet ikke bruker C-Map kart er seaPro.

RayTech RNS krever en PCMCIA-slot, det har jeg ikke til rådighet.. (der sitter 3G-kortet..)

Å laste ned værdata til enhver tid er null problem, ihvertfall så lenge jeg er i Norge.

polardiagram for båten min derimot, det mangler jeg.

Link to post
Share on other sites

Ferien planlegges for fult, regner med at det blir sætre-strømstad/tanumstrand-gøteborg-skagen-grimstad/homborsund og så blindleia hjem igjen. Men det avhenger om at vi ikke bruker mer en 2-3 uker. Skal få kart av en kamerat men ting tar tid så har ikke peiling på hvor langt det er, noen som vet??

Link to post
Share on other sites

Hvor langt er det fra Oslo-Arendal-Hirtshals-København-Oslo ?

 

Vil distansen endre seg vesentlig ved å endre så den er omtrent slik:

Oslo-Arendal-Skagen-København-Oslo

 

Hvor lang tid bør jeg regne, vil ikke ha noe stress, skal jo på ferie!

 

Mannskapet blir sannsynligvis kun en person, har lyst til å dra på en tur alene, være min egen sjef, og ingen andre å ta hensyn til..

Vil det gå ut på det samme hvilken vei jeg velger å seile?

Nå har det seg jo slik at det blir Offshore 1 i Arendal i Juli.. Det er jo et must å få med seg det! Og da har jeg bare 1 uke ferie igjen etter Arendal, det er vel grei tid til turen oppover til Oslo.. (første uka i August skal jeg til Røros)

Link to post
Share on other sites

Vil det gå ut på det samme hvilken vei jeg velger å seile?

Dersom du skal seile gjennom Limfjorden, så har jeg vært inne på tidligere her at du risikerer en enerverende kryss i trangt farvann dersom du seiler fra øst mot vest. Omvendt en behagelig slør/lens fra vest til øst. Sånn er nå engang fremherskende vindretning.

Det er for så vidt ikke noe jeg har opplevet selv, men leste i en reisebeskrivelse av Jon Winge i et gammelt Seilas. Tviler ikke et øyeblikk på at det stemmer.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

RayTech RNS krever en PCMCIA-slot, det har jeg ikke til rådighet..

...

polardiagram for båten min derimot, det mangler jeg.

RayTech trenger bare PCMCIA dersom du skal koble til radar eller sonar fra Raymarine. Dersom du bare skal koble til NMEA-enheter (eller seatalk) bruker du bare USB eller serieport.

 

Polardiagram er noe båtdesigneren lager i utgangspunktet, men det er egentlig bare veiledende. Både RayTech og seaPro kan samle data fra din egen seiling så du får snekret ditt eget polardiagram basert på egen seilgarderobe (og andre særheter din båt har i forhold til den opprinnelige tegningen).

 

(Nye båter kommer gjerne med polardiagram fra verftet, men det er vanligvis basert på designerens CAD-modell og ikke erfaringsdata.)

Link to post
Share on other sites

Sonata 7

 

Jeg er ikke så kjent sørpå, hvor er blindleia? Skal se hvor langt det er

 

red: 405 nm

Litt av noen turer dere planlegger her, anbefaler at dere får et kartprogram for pc på ønskelista til nissen :santa:

Kart ja, skulle egentlig hatt det i august. skal få ett bra kart over hele værden av bjørn b som seilte jorda rundt med kuven, men det var vist en som skulle låne det først.... Gidder ikke mase heller da dette kartet vist nokk koster noen laken og litt til...

 

Oversiktskart i papir står på ønskelista til :santa: så vi får no sjå....

 

Har aldri seilt blindleia, men den skal vist være utrolig fin, ekke sikker på hvor den ligger heller men ett sted mellom kristiansand og tønsberg ivertfall(sikkert noen andre som kan svare på det) 2.rormann skulle ta med ett kart over ommeråde når vi skal ta en ny arbeidsøkt i yachten på søndag...

Link to post
Share on other sites

Hvor langt er det fra Oslo-Arendal-Hirtshals-København-Oslo ?

Hvorfor Hirtshals?

Hirtshals er omtrent det eneste stedet i Danmark som ikke har en gjestehavn for småbåter. Været slår rett inn, langgrunt og strømmer som fy..

 

Jeg har bare hørt dette altså, derfor har ikke jeg vært med min båt der.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har aldri seilt blindleia, men den skal vist være utrolig fin, ekke sikker på hvor den ligger heller men ett sted mellom kristiansand og tønsberg ivertfall(sikkert noen andre som kan svare på det) 2.rormann skulle ta med ett kart over ommeråde når vi skal ta en ny arbeidsøkt i yachten på søndag...

Blindleia ligger mellom Kristiansand og Lillesand, nærmere bestemt begynner den i Gamle Hellesund eller Ulvøysund (noe uenighet her) og slutter i Lillesand. Mer info finner du her og her

Link to post
Share on other sites

På en PC her har jeg MaxSea 7.3, og finner fint muligheten til å åpne planlagte ruter, men ikke å lage nye ruter.. Noen som vet om dette er noe som krever ekstrasoftware?

 

Er ikke helt venn med systemet, og synes det virker seriøst dårlig, men det er det jeg har i dag, forøvrig med CMAP for hele verden visstnok.

MaxSea kan være så mangt. Har selv MaxSea 10.

Det kan være alt fra en versjon til 6 KNOK som vi har i småbåtene våre, til systemer til over 10 ganger den prisen til profesjonelt bruk. Det er versjoner for profesjonell shipping, versjoner for fiske, fritidsfiske, seiling osv. Det er 3D moduler, radarmoduler, AISmoduler, ekkoloddmoduler og Fritz vet hva. Du kan få routing basert på værkriterier, eller raskeste overfart.

Til småbåtbruk får du ikke noe som er i nærheten av MaxSea. Til og med grunnversjonen er S-52 compliant og tilfredstiller kravene til ECDIS. Men fordi grunnversjonen ikke er IMO godkjent er den ikke som sådan en ECDIS, og det gjenspeiles i prisen.

Du er heller ikke låst til en spesiell karleverandør. Jeg bruker C-Map og Mapmedia (raster) om hverandre. Den leser også IHO's eget S-57 format, CM-93, ARCS og annet. Datumhåndteringen i MaxSea gjør at du kan bruke et kart i Norsk Gradnett. Det tror jeg ingen andre klarer.

Max'en opererer med to typer ruter, "planning" ruter og "active"ruter. Du kan lage en aktiv rute rett på kartet og styre etter den, eller hente en planning rute, eller slepesporet, og sette som aktiv rute. Du kan også tegne og skrive av hjertens lyst i kartet.

Antall waypoints, ruter, notater og layers begrenses kun av harddisken din.

Alle lisenser, MaxSea og kart, ligger i donglen, så du kan bruke den på flere maskiner.

Ingen feil på MaxSea? Den har en merkelig måte å kjøre rutenavigasjon på som man bør være klar over, og manualen er forferdelig. Den er skrevet på fransk, og så oversatt til engelsk av en franskmann. Den er på steder komplett uforståelig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

MaxSea kan være så mangt. Har selv MaxSea 10.

Krapyl, jeg prøvet MaxSea 10. en gang men fant ikke funksjonen "kurs opp", finnes ikke den?

Bruker selv Winchart NautiQ, og er i og for seg fornøyd med den, men skulle gjerne hatt muligheten til å veksle mellom raster og vektor kart. Pluss at Winchart har kun innzoom`ing på 5,5 ggr. Og det er for dårlig på 1:50 000 kart syntes jeg! (tilsvarer 1:9000)

(Astor, opplever du det samma i ditt nyinnkjøpte Winchart? :wink: )

:santcheers:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Krapyl, jeg prøvet MaxSea 10. en gang men fant ikke funksjonen "kurs opp", finnes ikke den?

Bruker selv Winchart NautiQ, og er i og for seg fornøyd med den, men skulle gjerne hatt muligheten til å veksle mellom raster og vektor kart. Pluss at Winchart har kun innzoom`ing på 5,5 ggr. Og det er for dårlig på 1:50 000 kart syntes jeg! (tilsvarer 1:9000)

(Astor, opplever du det samma i ditt nyinnkjøpte Winchart? :wink: )

:santcheers:

Jeg har ikke så lang fartstid med programmet enda. Men en veksling mellom raster og vektoriserte kart hadde vært ønskelig. Jeg holder på med å få funksjonen AIS til å virke. Alt er lagt opp med sliter med driverfunksjonen. Skal bli artig å få alt opp å gå.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...