Jump to content

Funderer på Orca, men hva mer trenger vi?

Y_V

Recommended Posts

Første innlegg her! Herren og fruen deler konto. 

Akkurat kjøpt oss vår egen båt, og herren i huset er noget over snittet interessert i tekniske duppeditter. Hele leiligheten er styrt av Homey med ørten sensorer han koder til å fikse det meste. Når vi skal være på båten er det viktig at han får seg noe annet å kose seg med, og derfor virker Orca til å være midt i blinken. 

Vi har ikke fått båten ut av lageret enda, men det skjer forhåpentligvis i løpet av helgen. Alt det tekniske er Garmin fra byggeår, altså 2006, og vi ønsker å oppgradere systemet. 

Vi trenger kartplotter, svinger og ikke minst autopilot. Radar, AIS og VHF etter hvert. Vi er vant til Simrad fra tidligere båt, men er absolutt ikke låst på det. Hva anbefaler folket å kombinere med Orca? Er det problematisk å velge ting fra ulike leverandører? Trenger vi vindmåler hvis vi har Orca, eller er det tilstrekkelig med den informasjonen som Orca-systemet får oppdatert? Vi skal også kjøpe NMEA2000-adapter til Volvo Penta, med mindre noen har noen bedre løsninger her da…? Noe mer vi trenger? Mannen er såpass glad i duppeditter at han ikke trenger veldig gode argumenter for å handle mer 😂

Vindmåler er vel mest på Seilbåt, å dere har vel motorbåt ut ifra signaturen.

Men nei er ikke problem å kombinere forskjellige merker så lenge alt kobles på NMEA2000 nettverket. Da vil Orca fange opp alt.

Har sjøl nettopp installert Orca core ombord, etter en sesong med test av kartet deres kun via app på mobil/Ipad. Kjempe fornøy så langt. Tok 5min så var alt samkjørt å Orca Core var oppdatert til nyeste programvare.

Hos meg er det koblet Garmin Autopilot, Raymarine Axiom plotter, AIS, Forbruksmåler for diesel til systemet alt via NMEA2000 å alt fungerte fra første oppkobling.

Det ligger en eller flere andre tråder her inne om Orca hvis du søker på Orca.

Ellers virker det som de jobber på spreng for å bygge ut systemet med ennå flere muligheter. Så ser at dette nok kan bli stort i fremtiden.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@Okkaby Takk! Har søkt litt på Orca her allerede, men ville ikke kuppe en tråd. Mulig et idiotisk spørsmål, men hvorfor har du plotter når du har Orca? Blir ikke det smør på flesk? Eller er det bare at den ikke er fjernet? 

@bmwmaxi Noen må sørge for å holde liv i duppedittbransjen også vet du 😂. Han kommer garantert til å leke med Homey fra båten også, for med autopilot kan han gjøre to ting på en gang 😂

Y_V skrev 3 minutter siden:

@Okkaby Takk! Har søkt litt på Orca her allerede, men ville ikke kuppe en tråd. Mulig et idiotisk spørsmål, men hvorfor har du plotter når du har Orca? Blir ikke det smør på flesk? Eller er det bare at den ikke er fjernet?

Er så enkelt at jeg har Radar. Å pr idag er ikke Radar integrert i Orca.

Hadde i tillegg en Garmin plotter, frem til igår, når denne ble demontert.

Husk uten plotter/Ekkolodd, så må dere bytte ut gamle svinger til en nye NMEA2000 svinger, som da sender dybde til NMEA2000 nettverket. Får selv en sådan i posten i morgen eller fredag, som skal monteres neste uke når jeg skal på land. Den dag Orca får integrert Wifi radar(Raymarine) så går siste plotter også ut av båten, hvis ikke båten er byttet med noe nyere/større før den tid hehe

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Orca samarbeider med Raymarine om radar, som ikke er NMEA2000-protokoll. I første omgang er det kun denne som vil støttes, men øvrig utstyr på NMEA2000 er stort sett uavhengig av leverandør. 

Min seilbåt fra 2011 har SeatalkNG, og jeg trengte bare en overgangskabel til NMEA2000 så er autopilot, logg og vindmåler tilkoblet. AIS og motordata også, om jeg hadde hatt dette. Core montert inne i pidestallen. 
IMG_7206.jpeg.9da1f511653888e50377303b293a1054.jpeg

Jeg har vært med siden starten med generasjon 1, og det er et en helt annen plotter nå. Nye funksjoner kommer stadig og de er lydhøre overfor forslag fra kunder. Jeg gleder meg til ny ankeralarm med fjernaksess til all data kommer. Enn så lenge har jeg brukt safety hub med deling av posisjon når jeg er vekk fra båten for anker (egentlig ment for at andre kan følge deg på turen, men kam også vise meter til ankeret). 
IMG_8465.png.35c55bf95eb16db411f3d7326c8e5874.png

Jeg er godt fornøyd med generasjon 1 hardware, men hadde naturligvis kjøpt nyeste om jeg skulle kjøpe idag. 
Ny til venstre:

IMG_0866.jpeg.b780826c6bc354467724ad14f9bdb76f.jpeg

IMG_1062.jpeg

IMG_7045.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)

@lr-80

problemet med den radar løsningen er vel, at alle med nåværende generasjon Core, å de som kjøper frem til en nye generasjon kommer, ikke vil kunne bruke radar, siden det vil kreve egen kabel for oppkobling som jeg skjønner det.

Mistenker det blir for mye/feil type data for å sende over n2k nettverket.  

Skal en da kjøpe nye Core, samt bytte ut Radar en alt har. så blir det plutselig 25-30K for nytt utstyr.

Derfor mange nok hadde håpt de skulle gå for wifi løsningen.

@lr-80 & @Okkaby, har allerede vært i kontakt med Orca. De sier at løsning for radar er allerede under utvikling og kommer trolig i år. Hva løsningen blir, om det er ren fw og om det går over nmea2000 eller ikke sa de ingenting om. Når det gjelder ekkolodd og sonar så vet jeg de jobber med en løsning i fremtiden, men hva og hvordan virket ikke som de hadde landet helt selv enda.

Uansett, da har vi bestilt Orca Core og display 2, så må jeg bare lande hvilken autopilot vi skal ha. Uansett så trenger jeg kun selve pumpen og hjernen til autopiloten. Foreløpig ligger det an til Simrad NAC-2 og RPU80. Også blir det å finne en transducer som kan være klar for når Orca kommer med sonar. Virker som kanskje Garmin er noe bedre enn Simrad når det gjelder value for money. Så kan det nok være vi beholder radaren fra Garmin enn så lenge. Må teste litt først...

@Y_V

Om Orca skal støtte noe annet en dybde/temp fra en transducer, så må de bygge inn et eget Ekkolodd modul i deres Core. Altså må den oppgraderes kraftig i hardware = ny core.

Å så er det sådan at disse transducer ikke går om hver andre mellom feks Garmin/Raymarine/Simrad.

Men trenger en kun dybde/temp plus feks  fart gjennom vannet, så har du Airmar sin DST810 som er den jeg har kjøpt å venter på. Den er ren NMEA2000 å sender info rett ut på N2K nettverket, men en ser da kun dybde som tall, en får ikke op noe bilde av bunn som på et ekkolodd. Samme hva navn det står på den, passer den rett på nettverket. noe du kan lese om i annen tråd jeg nettopp oppdaterte igår.

Orca er en god utfordrer i et marked som etter mitt syn har gått seint når det gjelder utvikling. 

Jeg har riktig nok ikke montert core enda, men hele konseptet synes jeg er bra.

Kartet og spesielt nattmodusen er helt super. Jeg ser riktig nok at rapporteres inn feil i kart til tider, men dette er ikke selvopplevd.

Okkaby skrev for 8 timer siden:

problemet med den radar løsningen er vel, at alle med nåværende generasjon Core, å de som kjøper frem til en nye generasjon kommer, ikke vil kunne bruke radar, siden det vil kreve egen kabel for oppkobling som jeg skjønner det.

Mistenker det blir for mye/feil type data for å sende over n2k nettverket.  

Skal en da kjøpe nye Core, samt bytte ut Radar en alt har. så blir det plutselig 25-30K for nytt utstyr.

Derfor mange nok hadde håpt de skulle gå for wifi løsningen.

Radar har for mye data til å få plass på N2K, derfor egen kablet løsning på Core 2. De sier de jobber med WiFi-radar på eksisterende Core, men er usikre på stabilitet og må teste grundig. Etter Raymarine er på plass vil de rulle ut for andre, likt de gjorde med autopilot. 

Arne Henriksen skrev for 3 timer siden:

Skjønner ikke hvorfor dette trenger å kables via Core?
OpenCPN har jo plugins som håndterer radar overlays for de fleste typene, styres kun via IP.

Hvor kobler du radarkabel om du ikke har en plotter/radarskjerm?

Er jo snakk om å lage system her, så en kun trenger selve radar antennen.

Så da må jo kabel gå rett i Core eller wifi kunne leses av core om en har en moderne wifi radar.

Redigert av Okkaby (see edit history)

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Selv en gammel B&G 3G-radar som jeg har bruker IP for datatrafikk fra antenne til display.
Koble denne inn på en switch og videre dit du ønsker å presentere det (kablet eller via wifi) og resten styres fra annen Navico-plotter eller OpenCPN.

Det er sikkert mulig, men siden ikke alle har svart belte i programmering, plugins og annen datahåndtering tror jeg Orca vil lage fungerende løsning. Det er tross alt mye likt Navico/OpenCPN men uten at man trenger å forstå hva som foregår «under panseret». 

Y_V skrev for 19 timer siden:

så må jeg bare lande hvilken autopilot vi skal ha. Uansett så trenger jeg kun selve pumpen og hjernen til autopiloten. Foreløpig ligger det an til Simrad NAC-2 og RPU80.

Akkurat for autopilot tror jeg en slik hydraulisk fra Simrad er det beste valget. Min tilsvarende eldre modell  har fungert helt feilfritt siden jeg kjøpte båten i 2006, og jeg tror den var 10 år allerede da. Du trenger vel en pakkeløsning så du får med Precision 9 kompass.

En fin løsning som Simrad har beholdt i alle år er muligheten for å velge Auto/Standby med en enkel trykk-knapp (eller flere). Det er en veldig grei løsning å ha, nå som det ofte ikke er dedikerte instrumenter til autopilot.  http://www.busse-yachtshop.de/pdf/bg-NAC-2-install-guide.pdf

Y_V skrev for 21 timer siden:

@lr-80 & @Okkaby, har allerede vært i kontakt med Orca. De sier at løsning for radar er allerede under utvikling og kommer trolig i år. Hva løsningen blir, om det er ren fw og om det går over nmea2000 eller ikke sa de ingenting om. Når det gjelder ekkolodd og sonar så vet jeg de jobber med en løsning i fremtiden, men hva og hvordan virket ikke som de hadde landet helt selv enda.

Radar trenger mye større båndbredde enn de 250 kbit/s som NMEA 2000 har så det er Ethernet eller WiFi som er alternativene. 

Hvis en skal få noe annet enn dybde og temperatur fra et ekkolodd så er det også Ethernet og WiFi som gjelder. 

m0rgankan3 skrev for 7 timer siden:

Kjapt spørsmål om Orca, har det støtte for andre ting som styring av lys,pumper, kjøleskap (av/på) o.l slik som The Q Experience?

Nei. Men Orca har tilgang til alt på N2K-nettverket, og kan sees i «diagnostic view). I begynnelsen var mye skjult og det ble lagt til på forespørsel, men nå tror jeg det meste er tilgjengelig. Har en N2K-utstyr vil de nok være lydhøre. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...