Jump to content

Funderer på Orca, men hva mer trenger vi?


Y_V

Recommended Posts

J-Å skrev for 20 timer siden:

Akkurat for autopilot tror jeg en slik hydraulisk fra Simrad er det beste valget. Min tilsvarende eldre modell  har fungert helt feilfritt siden jeg kjøpte båten i 2006, og jeg tror den var 10 år allerede da. Du trenger vel en pakkeløsning så du får med Precision 9 kompass.

 

En fin løsning som Simrad har beholdt i alle år er muligheten for å velge Auto/Standby med en enkel trykk-knapp (eller flere). Det er en veldig grei løsning å ha, nå som det ofte ikke er dedikerte instrumenter til autopilot.  http://www.busse-yachtshop.de/pdf/bg-NAC-2-install-guide.pdf

Takk for innspill. Når det gjelder pakkeløsningen du nevner så er det hele poenge med å ha Cora at du ikke trenger precision 9. Så vi skal kun ha selve hjernen og hydraulikk pumpe til den leverandøren vi havner på. Core erstatter rett og slett funksjonen til precision 9 da den har innebygd både hos og 9-akslet kompass ?

Link to post
Steihy skrev 1 time siden:

Høres ut som "rate of turn" har noe med svingradius å gjøre...har det det?

 

Hva er PGN?

Parameter Group Number, det er det som identifiserer de forskjellige meldingene som kommer på NMEA 2000 bussen.  "Rate of turn" forteller hvor fort båten endrer kurs til den ene eller andre siden. Den gjør at autopiloten kan reagere mye raskere med motror.  Autopiloten får også selve kompasskursen, men den er gjerne litt dempet og gir en tregere reaksjon. Spesielt i medsjø gir "rate of turn"  en betydelig forbedring for mange båter.  

 

Hvis Core gjør dette like bra som Simrads kompass så er det jo en veldig god deal. 

Link to post

Flyttet båten idag, da den skal opp i mårå.

Fik da testet Orca Core litt mer.

Her kom en ny positiv overraskelse.

Instrument view i Orca viser diesel forbruk som liter timen. Men med engang Orca registrerte at båten var på tur, så endret dette seg til forbruk pr nm. Flowmeter sender forbruk pr time som standard PGN  127489.

Så her er det Orca som automatisk kalkulere om dette, noe som er knall bra. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Y_V skrev 9 minutter siden:

@Okkaby Det er kuult!

Takk for oppdateringen :)

Husk det krever du har måling av forbruk integrert i motor eller flowmeter installert.

Bruker eget flowmeter hos meg.

 

Neste blir å koble begge diesel tankene på N2K nettverket. så håper jeg Orca kommer med en oppdatering hvor en får opp gjenværende distanse basert på aktuell tank status/forbruk. Dette er jo ren kalkulering, så bør være mulig uten for mye jobb for de.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 18 timer siden:

Husk det krever du har måling av forbruk integrert i motor eller flowmeter installert.

Bruker eget flowmeter hos meg.

 

Neste blir å koble begge diesel tankene på N2K nettverket. så håper jeg Orca kommer med en oppdatering hvor en får opp gjenværende distanse basert på aktuell tank status/forbruk. Dette er jo ren kalkulering, så bør være mulig uten for mye jobb for de.

True that!

 

Tviler på at motorstyringen i båten vår har adapter til nmea2000. Så planen er å kjøpe Volvo Penta Easy connector eller noen annet som henter relevant informasjon fra motor.

Redigert av Y_V (see edit history)
Link to post
Y_V skrev for 3 timer siden:

True that!

 

Tviler på at motorstyringen i båten vår har adapter til nmea2000. Så planen er å kjøpe Volvo Penta Easy connector eller noen annet som henter relevant informasjon fra motor.

Hva motor har du? 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...