dennrick Startet 26.April.2023 Del på Facebook Startet 26.April.2023 Hei, Har to frostvakter i båten som jeg tenkte jeg skulle montere opp hengende på vegg. Ble usikker på om de skal henge vertikalt eller horisontalt siden bruksanvisningen er uklar. Teksten sier horisontal til venstre i bildet under, mens tekst og bilde til høyre sier vertikalt. Hva er det jeg misforstår her ? Altså, jeg lurer på om den skal monteres som en panelovn som vi har hjemme i huset, eller om panelovnen plutselig skal være vertikal. Fruen hadde jo klikket i vinkel da isåfall. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 Hvis den skal monteres horisontalt på vegg, så skal den vel monteres i water? Som en panelovn. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 26.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2023 (redigert) Ja, skulle jo tro det? Men skissen viser også vertikalt, samtidig som teksten sier vertikalt. Her er bilde av den. Kan det spille noen rolle? Dersom vertikalt, så med bryteren ned isåfall? I alle andre retninger er det jo gode utslippsmuligheter for varmen. Desto mer forvirrende at skissen i bruksanvisningen viser vertikal montering med bryteren øverst. Redigert 26.April.2023 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Arne Henriksen Svart 26.April.2023 Del på Facebook Svart 26.April.2023 Jeg har hatt Biltema-varianten av disse montert i de fleste retninger, er jo bare 200w så kan ikke skjønne det er noe særlig viktig samme hvilken vei du peker den. Termostaten vil nok bli påvirket om du monterer den vertikalt med den enden opp, kanskje... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Ja. Og uheldig knekk på skjøteledningen. Ellers kan jeg ikke tenke meg at varmeren er så intelligent at den vet vilken vei den er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Den der kan monterast både vertikalt og horisontalt på vegg, men termostaten må vera lavare enn varmeelementet viss du monterer vertikalt. Den kan også monterast liggande slik den viser på bildet. Eg har ikkje fastmonterte frostvakter, men monterer dei hengande etter to av festeøyrene i motsatt ende av termostaten under vinteropplag. Slik kan eg plassera dei nermare objektet eg ynskjer varmeeksponering. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 (redigert) Går alle veier men tullete og ha termostaten over varmekilde, og andre unødvendige farer ved oppvarming av termostat hus, ledning. mulig de illustrerer på det ene bilde med føler opp, da faren andre veien er at støv kan legge seg på flaten der varme element kommer ut fra termostathuset. Horisontalt så er du safe. Både for brann og kona😬 Redigert 27.April.2023 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 (redigert) Teksten under bryteren indikerer at den skal monteres med termostatbryteren øverst. Da slipper du å stå på hodet for å lese advarselen om ikke å tildekke . . . Men tekstene MIn og Max for termostateninnstilling indikerer akurat det motsatte. Her er det full forvirring . . . . Tror jeg ville montert den horisontalt . . . Redigert 27.April.2023 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Begge tekstene står samme vei. Men lett og oppfatte min feil. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Jeg har flere sånne litt rundtom, i båten, på hytta og i garasjen. Montert den veien det er mest hensiktsmessig for plasseringen. Har ikke merket noen forskjell på hvilken retning de er montert. De holder frosten borte uansett er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Hvis du monterer den opp ned går jo varmen ned i dørken... Nei da, måtte bare. Men jeg har hatt dem i båten med termostaten opp. Både fordi bruksanvisning jeg fikk med for 10 år siden (?) viste det, men også fordi det passet best i min båt. Ville ha ledning oppover. Er vel uansett kun 200W så den blir ikke veldig varm. Termostaten har fungert fint den veien også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Men renner strømmen oppover da😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Jeg har montert den hosisontalt i motorrommet, da det ikke blir nok luft over om den står vertikalt. Men jeg har kanskje brukt den to ganger på 17 år, så spesielt stor brannfare har den nok ikke utsatt meg for... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 bmwmaxi skrev 1 time siden: Men renner strømmen oppover da😂😂 Vekselstrøm renner både opp og ned! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Lars H. skrev 28 minutter siden: Vekselstrøm renner både opp og ned! Men det er mer strøm den ene veien enn den andre. Ellers går det ikke rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Mens man er inne på det så husk at når man har lange kabler liggende bort til båten må man passe på reststrøm i kabelen og at strømmen i stikkontaktene som et ute er litt farligere enn den som er inne Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Hulda skrev 1 time siden: Men det er mer strøm den ene veien enn den andre. Ellers går det ikke rundt. Ref din tråd om lading. Der sender du jo ut 50A fra laderen, men får kun 40A frem til batteriene. Men det er jo likestrøm, så da er det vel greit? Det hadde forøvrig vært fint å vite hvor de 10 amperene forsvinner. De 50 amperene må jo gå et eller annet sted. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.April.2023 Del på Facebook Svart 27.April.2023 Grufolf har forklart det over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.