Jump to content

Søl i vannet etter Mercury Verado 150 er tiltet opp


Landkrabbe77

Recommended Posts

Fikk sjøsatt min første båt i dag. Skikkelig drittvær, så det ble en kort tur fra slippen til båtplassen, satt på havnekalesjen og gikk hjem. 
 

Hadde med meg en kompis i båten i kveld. Bare titting, kjørte ikke ettersom båten ble levert nesten tom for bensin og jeg ikke hadde med kanne. Vi tiltet ned motoren og startet, lot den kjøre et snaut minutt før den ble stoppet og tiltet opp igjen. Jeg la merke til at det var olje/bensin/noe i vannet bak båten etter tilten som rant forholdsvis lenge og mye. Kompisen min mente at det var kjølevann som motoren kvittet seg med, men var enig i at det var ganske mye, og stusset også over at det var fargespill i det som tyder på olje og/eller bensin. 
 

Fant ikke ut av hvordan lokket skulle løsnes (selger gjorde det for meg under visning) så jeg dro hjem for å lese manualen uten å bli så mye klokere på om sølet i vannet er å forvente eller ikke (fant ut hvordan lokket skal av, jada). Er jo bekymret og skal ringe forhandler i morgen for å høre, men er det noen her som vet? Er dette vanlig, kan det ha noe med lenge siden den har fått kjørt ordentlig, eller er det lekk et sted?

 

Det er en Mercury Verado 150, 2007 modell. Cirka 210 timer. 
 

på forhånd takk for eventuelle innspill. 

Redigert av Landkrabbe77
Edit: skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også hatt dette på flere av mine påhengsmotorer. Enig med bmvmaxi, at dette er sikkert rester av olje som f.eks. at etter oljefilterbytte vil det alltid lekke/dryppe noe ned under filteret, og videre renne ned i stammen. Kan også være grease i fra smørepunktene på motoren som kan gi slike "oljeflekker" på vannet. Skal jo uhyre små drypp til, som jo kan se ut som "voldsomme oljelekkasjer". Dette forsvinner som regel etter hvert. Er jo bare å holde et øye med det videre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...