Torsk60 Startet 27.April.2023 Del på Facebook Startet 27.April.2023 Hei noen som har fjernet masta på en Goldfish 31, brukt den som kunn motorbåt etterpå. lurevpå kordan sjø egenskapan blir etterpå. mye rulling eller ikke Kommentar fra moderator: Opprinnelig tittel, Goldfish 31 var ikke iht reglene for titler. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 Vil tippe den blir stiv og noe ukomfortabel i litt sjø, ut fra denne gamle brosjyren har motorseilervarianten 2 tonn jernkjøl innstøpt, mens hobby/motorvarianten har 800kg. Hvorfor ønsker du å fjerne riggen, skal du under lave broer? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Okkaby Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 Arne Henriksen skrev for 6 timer siden: Vil tippe den blir stiv og noe ukomfortabel i litt sjø, ut fra denne gamle brosjyren har motorseilervarianten 2 tonn jernkjøl innstøpt, mens hobby/motorvarianten har 800kg. Hvorfor ønsker du å fjerne riggen, skal du under lave broer? Står da oppgitt med samme vekt for begge typer i den linken. 4,5t både med å uten seil. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Arne Henriksen Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 1 hour ago, Okkaby said: Står da oppgitt med samme vekt for begge typer i den linken. 4,5t både med å uten seil. Jeg tror nada på at den veier 4,5 tonn med 2 tonn kjøl... så akkurat det tallet vil jeg tro er en feil, det står også dette et annet sted i PDF'en: Naturligvis kan TS sin båt være det midterste alternativet, da er det tydeligvis ingen forskjell. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Gullfisk Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 Alle goldfish 31 er ballastet for å bære rigg. Uten rigg er samme som med liten rigg. Min var levert uten rigg, og veide 5,5 t tom for vann, med halv dieseltank. Stor rigg skulle ha 1t mer ballast. Har du den med liten rigg, vil jeg ikke tro du merker særlig forskjell. Har hatt både 27 og 31, og 31 er mye roligere i bevegelsene. Men den har jo et stort rettende moment med ballast i kjølen i midten. Min var en av de siste årgangene med bred flaps bak, og således noe roligere i medsjø enn de uten. Hadde også stor motor, 130hk, så kunne sette den litt på hekken i sidesjø, fra 8,5 kn og oppover, noe som roer den betraktelig i rullingen. Fantastisk trygg båt i all slags vær. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 Vår 880 fra 1980 veier om jeg ikke husker feil over 4t. Den er uten seil. Så syns faktisk ikke disse 4,5t hørtes rett ut for så stor båt nei. Ble jo brukt mye mer glassfiber den gangen, enn idag. Men er uansett jævla solide å trygge båter, uansett om de har masse ballast eller ikke. Men noen racer er de ikke hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Torsk60 Svart 5.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2023 Okkaby skrev On 30.4.2023 at 17.39: Står da oppgitt med samme vekt for begge typer i den linken. 4,5t både med å uten seil. Fruen like ikke høge mastre,har ikke tenkt å seile Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.Mai.2023 Del på Facebook Svart 5.Mai.2023 Torsk60 skrev 2 minutter siden: Fruen like ikke høge mastre,har ikke tenkt å seile Skal ikke ha noe med mast jeg heller. Seilbåt er helt uaktuelt for min del hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.