Jump to content

Goldfish 31, noen som har fjernet masta?

Torsk60

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev for 6 timer siden:

Vil tippe den blir stiv og noe ukomfortabel i litt sjø, ut fra denne gamle brosjyren har motorseilervarianten 2 tonn jernkjøl innstøpt, mens hobby/motorvarianten har 800kg.
Hvorfor ønsker du å fjerne riggen, skal du under lave broer? 

Står da oppgitt med samme vekt for begge typer i den linken. 4,5t både med å uten seil.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

1 hour ago, Okkaby said:

Står da oppgitt med samme vekt for begge typer i den linken. 4,5t både med å uten seil.

Jeg tror nada på at den veier 4,5 tonn med 2 tonn kjøl... så akkurat det tallet vil jeg tro er en feil, det står også dette et annet sted i PDF'en:

image.png.d02da32b586f93f433955cf73eb1015b.png

Naturligvis kan TS sin båt være det midterste alternativet, da er det tydeligvis ingen forskjell.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Alle goldfish 31 er ballastet for å bære rigg. Uten rigg er samme som med liten rigg. Min var levert uten rigg, og veide 5,5 t tom for vann, med halv dieseltank.

Stor rigg skulle ha 1t mer ballast. Har du den med liten rigg, vil jeg ikke tro du merker særlig forskjell. Har hatt både 27 og 31, og 31 er mye roligere i bevegelsene. Men den har jo et stort rettende moment med ballast i kjølen i midten.  Min var en av de siste årgangene med bred flaps bak, og således noe roligere i medsjø enn de uten. Hadde også stor motor, 130hk, så kunne sette den litt på hekken i sidesjø, fra 8,5 kn og oppover, noe som roer den betraktelig i rullingen. Fantastisk trygg båt i all slags vær.

Vår 880 fra 1980 veier om jeg ikke husker feil over 4t. Den er uten seil.

Så syns faktisk ikke disse 4,5t hørtes rett ut for så stor båt nei. Ble jo brukt mye mer glassfiber den gangen, enn idag. 

Men er uansett jævla solide å trygge båter, uansett om de har masse ballast eller ikke. Men noen racer er de ikke hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...