Jump to content

Krakeleringer rundt rekkestøtter - Bavaria seilbåt

Grizzly

Recommended Posts

For en tid tilbake kikket jeg på en 10 år gammel Bavaria Cruiser. Jeg la da merke til at det var krakeleringer rundt nesten alle rekkestøttene. Ikke store sprekker, men synlige stressmerker i gelcoaten. Har forstått det slik at dette skyldes overbelastning. Likevel er jeg overrasket av å se dette på så mange av støttene på en 10 år gammel båt. Jeg blir skeptisk, og frykter at slike skader må repareres.

Er dette noe å frykte? Vanninntrengning eller fremtidige reparasjoner?

Må man forvente slikt på en båt i denne alderen? 

Det trenger ikke bli slik. Men om man drar seg opp på manntauet hver gang man skal ombord kan det vel krakkelere. Tror ikke Bav har tynnere gelcoat enn andre, men det kan kanskje noen si noe om? Selv holder jeg i rigg-vantene når jeg skal ombord fra siden. Vanligvis går jeg ombord via badeplattformen. Under gelcoat er det godt med glassfiber, den råtner ikke. Frost hver vinter kan vel forverre sprekkene. Dette hadde ikke vært en dealbraker for meg om alt annet stemmer, på 10 år gamle båter er det eieren som avgjør hva båten er verd, da mener jeg hvor mye eieren har lagt ned av vedlikehold og omsorg. Ble båten solgt så var det vel noen som syns kvalitet og pris var OK. Ser rapporter om lekkasje langs overgangen dekk og skrog, men det er neppe via de hårtynne sprekkene. Hvis du er nysjerrig på bavaria og er på facebook, så er det en internasjonal side med mye trafikk.

Det er ikke tynn gelcoat, men for mye fleks i glassfiber under som gjør at det sprekker. Som det fremkommer av bilde er sammenføyningen forsterket med tre, men dette gir ingen støtte til de indre boltene til rekkestøtte. Lekkasje er gjerne gjennom disse boltene. 

Jeg tenkte å forsterke med en aluminiumsplate eller evt laminere inn tre før jeg monterer haifinner til rekkport. 

IMG_0123.jpeg.4d10c78859a2be5c18d498fd4fd66d45.jpeg

lr-80 skrev for 14 timer siden:

Det er ikke tynn gelcoat, men for mye fleks i glassfiber under som gjør at det sprekker. Som det fremkommer av bilde er sammenføyningen forsterket med tre, men dette gir ingen støtte til de indre boltene til rekkestøtte. Lekkasje er gjerne gjennom disse boltene. 

Jeg tenkte å forsterke med en aluminiumsplate eller evt laminere inn tre før jeg monterer haifinner til rekkport. 

IMG_0123.jpeg.4d10c78859a2be5c18d498fd4fd66d45.jpeg

Det er nettopp fraværet av skikkelig forsterkning som er problemet, vet at dette gjelder flere andre båtmerker. Til og med på en Hallberg Rassy jeg kikket på en gang.

Jeg har måttet gjøre en større jobb på min forrige båt, Bavaria 38 Holiday, og min nåværende 42 Match. 

Noen steder holdt det med å fjerne krakeleringene, mens på de fleste var området blitt svekket såpass at det måtte slipes opp og støpes igjen.

Ble veldig stivt og fint nå, uten noe fleks.

IMG_20210401_131522.jpg

IMG_20210401_151420.jpg

IMG_20210415_172556.jpg

IMG_20210409_191857.jpg

IMG_20210422_203649.jpg

Kan du vise oss den skaden du laga "blekksprut" ut av med dremmelen ? Har erfaringer med at det sprekker opp igjen iløpet av ett år eller to, hvis ikke man sliper ned og legger 1-2lag med glassfiber 

Mine erfaringer er at det er laminat sprekker under gelcoat'n i 99% av tilfellene det er sprekker i gelcoat'n 

lang-sommerferie skrev 20 minutter siden:

Kan du vise oss den skaden du laga "blekksprut" ut av med dremmelen ? Har erfaringer med at det sprekker opp igjen iløpet av ett år eller to, hvis ikke man sliper ned og legger 1-2lag med glassfiber 

Mine erfaringer er at det er laminat sprekker under gelcoat'n i 99% av tilfellene det er sprekker i gelcoat'n 

Her var vel hovedsaken at det også ble lagt forstrekning i laminatet under . . . ? Eller . . . ?

lr-80 skrev for 17 timer siden:

Jeg synes det bare MÅ bli krakkeleringer i oveflaten når jeg ser det bildet. Gjennomgående bolter uten forsterkning på undersiden som fordeler belastningen er ikke god båtbyggerskikk . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 3 minutter siden:

Her var vel hovedsaken at det også ble lagt forstrekning i laminatet under . . . ? Eller . . . ?

Men de forsterkningene som blei lagt, fjerner fortsatt ikke de mikroskopiske sprekkene i glassfiberen :( 

men han har eliminert mye av grunnen til at det har skjedd, men når skaden allerede har skjedd, hvis du skjønner hva jeg mener 

Har dessverre ikke bilder av skaden før reparasjonen, og nå klarer jeg ikke å se hvor det var. De med større sprekker måtte støpes opp, alle er forsterket på undersiden.

Merkelig at ikke produsentene gjør dette når de bygger båtene, disse får jo en del juling i løpet av et langt liv...

dobsen62 skrev for 3 timer siden:

Det handler om penger.

Stort sett får man det man betale for.

Alt handler alltid om penger, og det gjelder hos alle produsentene. Mer enn godt nok er både for tungt og for dyrt i mange tilfeller. 

Men når det gjelder de aktuelle rekkestøttene til Bavaria, så har de gått for en løsning der skivene på undersiden er for små. Det medfører at arealet som belastningen skal fordele seg på er litt for lite til at gorillaer kan dra seg opp etter rekkestøttene. De holder fint ved normal bruk, men det er likevel ofte ikke godt nok.  

Løsningen er enkel, lag en plate i 5mm rustfritt stål som dekker begge boltene.  Avrund hjørnene, og monter med tec7 eller tilsvarende.  Jeg gjorde det for 15 år siden pga. lekkasje, og problemet har ikke gjenoppstått. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...