Jump to content

Hva er det hvite fyllet inni propellkon for fastpropell på VP S110 seildrev?

Grønn sektor

Recommended Posts

Da vi fikk båten på land i høst ble det klart at det måtte gjøres en jobb med seildrevet og propellen:

IMG_6578.jpeg.5830b840a4230c867e2eee4bf5443614.jpeg

Propellen og anoden skiftes ut og jeg behandler seildrevet med Jotuns vinylprimer og aqualine bunnstoff på sprayboks. Vurderer også å spraye bunnstoffet på den nyinnkjøpte propellen. Selv om propellnavet hadde knekt og satt litt skjevt på ser det ut til at akselen heldigvis ikke ble påvirket - den er i hvert fall uten synlige skader, og så skal vi prøve å dreie den nye propellen med gir forover og i revers for å sjekke at det går greit.

Innsiden av propellkonen (tuppen) ser slik ut:

IMG_9251.jpeg.fbae0616f584c5e45a6535aefcd62c2d.jpeg

Hva er det hvite inni propellkonen, og burde jeg gjøre noe med det?

Jeg legger også ved bilde av utsiden - den bør vel for syns skyld også få en omgang med vinylprimer og bunnstoff slik som seildrevet får. 
IMG_9252.jpeg.b16112a5585a4e365d8ccd6568069a67.jpeg

Komodo skrev 7 minutter siden:

Kan se ut som om det er det som mangler på propellen din som har havnet inni der. Dette ser ut som aluminiumsoksid, evt. sinkoksid. Det skraper du vekk. 

Takk for raskt svar. Så det skal altså være hulrom der? (Kanskje et dumt spørsmål, men vi kjøpte båten i fjor sommer, og det er første gang jeg ser inni en slik.)

Hvis det er aluminium- eller sinkoksid, er det noe jeg kan bruke til å løse det opp uten å skade konen (som jeg antar er av aluminium)?

Grønn sektor skrev 4 minutter siden:

Så det skal altså være hulrom der?

Ser sånn ut, men jeg understreker at jeg har null greie på seildrev. Regner også med at konusen er av aluminium. Hadde den vært av sink ville den vel vært tæret opp. 

Ellers ser det jo ut som om du har til dels alvorlige tæringsskader her. Denne konuser er det minste problemet. Halve propellen er jo tæret bort, og det ser ikke ut som om det er lakk igjen på drevet. Allikevel er store deler av anoden din intakt. Jeg ville derfor stilt meg spørsmålet om denne anoden har fungert, eller om det er andre faktorer som har gjort at aluminiumen har tæret uten at anoden har ofret seg først. 

Sånn som det drevet ser ut så burde det vel strengt tatt vært demontert og sandblåst og lakkert opp med et malingsprogram for aluminium samt kontrollert for evt. andre skader. 

Fargelag noen steder på drevet, som jeg har slipt nå, gjør at jeg tror en tidligere eier kanskje har lagt vanlig bunnstoff på drevet.

Nå tok jeg av anoden, og ser at det ligger lakk/maling på flaten som er i kontakt med anoden. Dårlig kontakt med drevet gjør vel at anoden gjør jobben langt dårligere. Så jeg sliper ned til metallet på drevet, tenker jeg, før ny anode blir skrudd på. 

On 4/29/2023 at 11:03 AM, Komodo said:

Ser sånn ut, men jeg understreker at jeg har null greie på seildrev. Regner også med at konusen er av aluminium. Hadde den vært av sink ville den vel vært tæret opp.

Men skulle ikke denne vært sink da? Jeg har bare hatt foldepropeller på VP seildrev men da var det sink på propellen...
Seildrevet her ser vel ikke så ille ut, men sinken som sitter der har ingen kontakt med propellen.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 10 timer siden:

Men skulle ikke denne vært sink da?

Jeg har sett mange konuser på foldepropell som er sinkanode, men konusen her skal nok være aluminium. Ny propellerkonsats (for fastpropell) til 110S-seildrevet ser slik ut: 

IMG_9298.jpeg.a6ab29e599e7af7b520d6186e4a51336.jpeg

Når det er sagt, så kan det godt hende at det hadde vært gunstig med mer sink tilknyttet drevet/propellen. Man ser jo at det har blitt mye korrosjon selv om ringanoden ikke er spist veldig mye opp.

Var på båten i dag og fikk satt på ny anode og propell. Båten skal sjøsettes i overmorgen og det er meldt sludd i morgen, men hvis vi rekker det skal vi behandle konusen (og propellen?) med litt primer og bunnstoff for lettmetaller på sprayboks fra Jotun (samme behandlingen som seildrevet har fått), men jeg har forstått det slik at det ikke er kritisk. Propellen har et epoxy-belegg mot korrosjon. 
IMG_9293.jpeg.4bfb35655f12aab4c9958648b7f4df4b.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...