Jump to content

Epoxi rundt bunnpluggen, vil dette holde?

jonase87

Recommended Posts

Epoksy sprekker lett opp dersom den utsettes for vibrasjoner, trykk, spenninger, etc (jeg har bl.a. erfart at man ikke kan male treverk med bare epoksy og håpe at det er 100% vanntett - bevegelse i treverket medfører fort at det blir noe oppsprekking).  Dersom jeg forstår bildet riktig, tror jeg det er bedre å bruke noe elastisk lim, som tec7 eller sikaflex.  (hva slags lim som er best aner jeg ikke - jeg har mer kompetanse på epoksy enn elastisk lim).

Dersom man ønsker å lage en skikkelig solid løsning, så kan man legge glassfiber eller karbonfiber og laminere med epoksy (treverk som er dekket med epoksy og glassfiberduk holder seg som regel 100% vanntett).  Men her ser det ut som at du har en skrue som du kanskje senere ønsker å ta løs en gang?  Elastisk lim er som regel enklere å fjerne enn epoksy.  (Dessuten trenger du nok litt mer epoksy enn hva som er i den tuben der for lamineringsarbeider - og kanskje litt mer tyntflytende epoksy også).

(Ellers, epoksy sitter ofte ikke så veldig godt på glatte eller fettede overflater - viktig å preparere overflaten ved å pusse litt med sandpapir og vaske litt, helst med aceton)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

5 hours ago, jonase87 said:

Så da ut i morgen før epoxy limen har herdet helt og skjære bort med rakkblad, lit sandpapir også på med tec7, det burde holde da?

Det står "5 minutter" på epoksyen, så da er det mulig at skruen allerede sitter svært godt.  Jeg ville i såfall bare latt den sitte inntil videre.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...