båtfyren Startet 30.April.2023 Del på Facebook Startet 30.April.2023 Hei, nå har jeg lest så mye forskjellig at jeg er mer usikker en før jeg startet å lese. Har kjøpt og installert lenco trimplan og blir usikker på orange kabel. Den skal kobles til en 12v kilde som er aktiv mens motor går. Trimplan skal trekkes automatisk inn etter motor stopp. jeg tenkte å koble dynamo lading til orangutang kabel. Den går jo ikke om motor ikke går. Men, lading er på opptil 14,7 v. Er det for mye for lenco ? Er det en bedre løsning på en slik kobling ? Forslag ? Jeg har en VP 41. Senere tenkte jeg å koble inn en motorrom vifte, kan jeg koble den også ifra samme sted ? takk for ditt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 12V utstyr tåler normale ladespenninger i et 12V system, så spenningen ville jeg ikke bekymret meg for. Dersom du har standard VP kabling på motor så går B+ (altså lading) direkte til startbatteri via starter og vil derfor ha spenning også etter at motor er stoppet. Derfor er det antakelig bedre å kople den til dynamoens D+ som ikke har spenning når motor er stanset og tenning er slått av. Har du skillediode/FET ladeskille så vil ikke batteriene spenningssette B+. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2023 Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 båtfyren skrev for 13 timer siden: Trimplan skal trekkes automatisk inn etter motor stopp. Det betyr jo at du trenger en viss strøm, ikke bare et signal. Jeg ville derfor hentet strøm direkte fra +, enten rett fra en fordelingsskinne, batteripol, eller B+, og koblet den til et rele. Releet styrer du med signal fra D+ utgangen på dynamoen. båtfyren skrev for 13 timer siden: Men, lading er på opptil 14,7 v. Er det for mye for lenco ? Alle forbrukere får ladespenning når motoren er i gang, så det er ikke noe problem. Dette med at du skal koble til 12V er bare fordi 12V er den normerte spenningen. I praksis vil den kanskje variere fra 10-15. Under 11 begynner noen forbrukere å koble seg automatisk ut, men du vil uansett ha en ganske stor variasjon i spenningen i båten avhengig av ladestatus og bruk av store forbrukere som startmotor, vinsj, truster etc. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
båtfyren Svart 3.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 Hei, takk for svarene. Mens jeg ventet på svar her inne snakket jeg med en i båthavna. "koble orange kabel til instrument" Fant en ledning i instrument panel som ble 12 v når jeg vred nøkkel, virker selv om jeg ikke vet hva den går til. Kan se ut som om en koblig som gjerne ville brukt til flybridge ol, ekstra uttak. Denne orange kabel er kun en signal kabel som det ikke går mye strøm i så den kan vist kobles imot det meste. Var ute og prøvde de nye flapsa, for en forandring. respons så kjap at jeg må lære å bruke flaps på ny. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Mai.2023 Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 Komodo skrev On 1.5.2023 at 10.45: Det betyr jo at du trenger en viss strøm, ikke bare et signal. Jeg ville derfor hentet strøm direkte fra +, enten rett fra en fordelingsskinne, batteripol, eller B+, og koblet den til et rele. Releet styrer du med signal fra D+ utgangen på dynamoen. Ut fra koplingsskjema jeg fant så virket denne oransje kabelen som en signalkabel og ikke en forsyningskabel, derfor mente jeg den kunne koples til D+. Men nå er jo problemet løst med å hente signal fra tenningslåsen som gjerne var enklere (jeg tenkte i utg at den sikkert var lengre unna enn dynamo) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.