Jump to content

Nybegynner i seiling. Ble overrasket over vindkast med hele genoaen ute. Hva gjorde jeg feil ?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Tenkt litt på turen vår igår, og det er vel bare å legge ut erfaringen her er konklusjonen min for å lære og få tips til hva jeg burde ha gjort annerledes.

 

Jeg er etter motorbåtlivet nybegynner på seiling. Ambisjonen er å mestre turseiling, og ikke å vinne regattaer. Ombord i båten har vi et rullestorseil som vi monterte her om dagen (bilde), men ellers har vi ikke rørt det foreløpig. Det lille vi har seilt har vært med genoaen i opp imot 10 m/s med lite krenging. Det har gått fint. Helt til igår.

 

I Vestfold i området Vrengensundet, Vestfjorden inn til Tønsberg, så meldte YR (jeg sjekket ikke andre (kanskje feil nr 1)) maks 5 (14) m/s. Da vi forlot båsen på Mågerø viste vindmåleren 4-5 m/s fra VNV. Det var vel retningen hele dagen. Gikk for motor til Håøya, men allerede øst i Vrengensundet var vi oppe i 11 m/s på måleren. Jeg besluttet da at det blir ihvertfall ikke noe nybegynner-greier med storseilet idag. Vinden varierte så fra nesten ingenting til sånn ca 8-9 m/s. Vel ute i Vestfjorden rullet vi så ut Genoaen (feil nr 2?), og motorseilte i 6-8m/s vind. Det kom et par kast opp i 12-13 m/s som krenget båten noe mer enn jeg har opplevet før, men det var kortvarig og det skjedde ikke igjen(feil nr 3? er det nå man skal reve/rulle inn litt seil?). Vinden kom da omtrent rett inn fra babord side. Litt usikker på terminologien, men jeg hadde "blokkene" til genoa skjøtene lengst akterut, og seilet var vel ganske stramt (feil nr 4 - enda en feil?). Vi hadde motoren igang hele tiden.

 

Dernest kom det plutselig en vind som la båten veldig over, og det vedvarte litt. Dernest kom det enda mer, og jeg begynte da å styre opp mot vinden. Kryssholdtet akterut på styrbord side var under vann, så vi lå langt over, og jeg fikk kjeft av mannskapet. Vindmåleren viste 19 m/s. Jeg tror ingen opplevde det som farlig, men dette var ikke forventet, og det er jo ikke slik vi skal ha det på tur. Vi rullet det inn og fortsatt for motor, mens jeg begynte å tenke.

 

Så det er akkurat det sistnevnte jeg har fortsatt å tenke en del på. Forseilet mitt er på 48 m2, mens hovedseilet er på 50 m2. Hadde jeg for mye seil ute med kurs og vindretning, og gjorde jeg mange andre feil også?

 

For ordens skyld fikk vi ikke plass i Tønsberg heller, så vi fikk samme tur tilbake. Da vi kom tilbake til Mågerø blåste det jevnt 12-14 m/s rett i siden da jeg skulle bakke inn i båsen. Det fikk jeg til da, så noe selvtillitt er tross alt igjen. Men kom gjerne med kritiske kommentarer.

 

 

motor.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 28 minutter siden:

Hei,

 

Tenkt litt på turen vår igår, og det er vel bare å legge ut erfaringen her er konklusjonen min for å lære og få tips til hva jeg burde ha gjort annerledes.

 

Jeg er etter motorbåtlivet nybegynner på seiling. Ambisjonen er å mestre turseiling, og ikke å vinne regattaer. Ombord i båten har vi et rullestorseil som vi monterte her om dagen (bilde), men ellers har vi ikke rørt det foreløpig. Det lille vi har seilt har vært med genoaen i opp imot 10 m/s med lite krenging. Det har gått fint. Helt til igår.

 

I Vestfold i området Vrengensundet, Vestfjorden inn til Tønsberg, så meldte YR (jeg sjekket ikke andre (kanskje feil nr 1)) maks 5 (14) m/s. Da vi forlot båsen på Mågerø viste vindmåleren 4-5 m/s fra VNV. Det var vel retningen hele dagen. Gikk for motor til Håøya, men allerede øst i Vrengensundet var vi oppe i 11 m/s på måleren. Jeg besluttet da at det blir ihvertfall ikke noe nybegynner-greier med storseilet idag. Vinden varierte så fra nesten ingenting til sånn ca 8-9 m/s. Vel ute i Vestfjorden rullet vi så ut Genoaen (feil nr 2?), og motorseilte i 6-8m/s vind. Det kom et par kast opp i 12-13 m/s som krenget båten noe mer enn jeg har opplevet før, men det var kortvarig og det skjedde ikke igjen(feil nr 3? er det nå man skal reve/rulle inn litt seil?). Vinden kom da omtrent rett inn fra babord side. Litt usikker på terminologien, men jeg hadde "blokkene" til genoa skjøtene lengst akterut, og seilet var vel ganske stramt (feil nr 4 - enda en feil?). Vi hadde motoren igang hele tiden.

 

Dernest kom det plutselig en vind som la båten veldig over, og det vedvarte litt. Dernest kom det enda mer, og jeg begynte da å styre opp mot vinden. Kryssholdtet akterut på styrbord side var under vann, så vi lå langt over, og jeg fikk kjeft av mannskapet. Vindmåleren viste 19 m/s. Jeg tror ingen opplevde det som farlig, men dette var ikke forventet, og det er jo ikke slik vi skal ha det på tur. Vi rullet det inn og fortsatt for motor, mens jeg begynte å tenke.

 

Så det er akkurat det sistnevnte jeg har fortsatt å tenke en del på. Forseilet mitt er på 48 m2, mens hovedseilet er på 50 m2. Hadde jeg for mye seil ute med kurs og vindretning, og gjorde jeg mange andre feil også?

 

For ordens skyld fikk vi ikke plass i Tønsberg heller, så vi fikke samme tur tilbake. Da vi kom tilbake til Mågerø blåste det jevnt 12-14 m/s rett i siden da jeg skulle bakke inn i båsen. Det fikk jeg til da, så noe selvtillitt er tross alt igjen. Men kom gjerne med kritiske kommentarer.

 

 

motor.jpg

Har erfart at det er bedre å ha revet storseil og genua enn å ha et seil helt ute. Gir båten bedre balanse. Sånn som vindforholdene var igår er det ikke lett. Bra dere dro ut å prøvde 👍

Det er sånn man lærer båten sim å kjenne

Link to post
2 minutes ago, oystein_k said:

Har erfart at det er bedre å ha revet storseil og genua enn å ha et seil helt ute.

Vi hadde ikke noe storseil ute. Bare full genoa. Når du sier revet storseil og genoa, betyr det revet genoa også ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Ja du har ute litt av hvert seil.. 

jeg har tre nivåer jeg kan reve til på mitt storseil. Hvordan det blir med rullestorseil vet jeg ikke. Om det ikke er markert noe må man ta det litt på følelsen. 
Som det var igår ville jeg kanskje prøvd med 1/3 av hvert seil og så justert litt etter hvordan båten reagerte. 

Link to post
dennrick skrev 17 minutter siden:

Vi hadde ikke noe storseil ute. Bare full genoa. Når du sier revet storseil og genoa, betyr det revet genoa også ?

Balanse i seilføringen gir en båt som tåler mer vind og er lettere å håndtere :)

Slike kastevinder kan komme. Tror ikke det er noe annet vi kan si enn at du bør vurdere balansert seilføring (det er noe jeg ikke alltid gidder selv), ha mindre seil ute og å ha en plan for hva du skal gjøre hvis du ser en slik vindkule komme.
Gjør også sjøen i vindretningen til en del av scannen din om den ikke er det allerede. Du kan se på vannet når slike kuler kommer og f.eks. spille vind fra seilene allerede før den treffer.

Link to post

Takk for input fra dere begge. Begge er rulleseil, og storseilet er merket med to rev, men ingenting på genoaen. På storseilet syntes det såvidt på bildet jeg la ut. Sorte merker.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Vi turseilere har ofte lite mannskap, og bør derfor reve seilene tidlig.  Kjenner meg igjen i historien din.  Det kommer av og til brått noen kraftige vindkast, og man har altfor mye seil ute til å være alene i cockpit.  Resultatet kan i ytterste konsekvens bli at man mister styringen, og det som er viktig er å lære seg å enten tidlig nok få på plass mer kompetent mannskap, eller ta mer rev enn man ellers ville gjort når man er på plasser der en broach er uaktuelt.  Det kan virke litt skremmende med såpass store krefter, men du vil raskt lære båten å kjenne.  Alle seilere har opplevd dette, og senest idag lå jeg for fulle seil med grei fart idet 13ms brått tok tak i båten og la den godt over. Man lærer seg triksene etterhvert, og det som er skremmende i starten blir spennende når man lærer seg å håndtere det. Som turseiler er det min erfaring at man veldig ofte står der ute i cockpit alene, og da har jeg lært å få opp kona når jeg synest det er for stressende til å være trivelig i trange farvann. Er man to, så er det lettere å dele på oppgavene om ett tau skulle kile seg eller noe annet uforutsett skjer.  Det handler om å tenke rundt neste odde, og ta rev før man havner i situasjoner. Seiling er ikke så vanskelig å få til, men man vil aldri slutte å gjøre feil. Dette konstante forbedrings potensialet og rusten man kjenner på etter vinteren er noe av det som gjør seiler livet mer spennende enn motorbåt livet. Gratulerer med flott båt forresten, og lykke med seilingen.  

Link to post

Dette med å prøve seg frem tror jeg har skremt vel så mange som det har oppdratt til sjøulker. Den gjetningen baserer jeg på hvor mange jeg ser som motorseiler eller lar helt vær i god vind.

Selv etter mye seiling med svært flinke folk greide jeg og ei venninne å halvfylle en Åfjordsfiring (30ft) flere ganger i kastevinder fra søstrene på Alstenfjorden. Til tross for at vi så dem og til tross for at vi nærmest brettseilte, jeg hang det jeg var kar om i forliket (råsegl) for å dra det skjævert.

Siden den gang har jeg fulgt nøye med på alt jeg kan se, selv når jeg kjører bil langs fjorder prøver jeg å spå steder med fallvind og steder med trakt. Vind og land er en miks som må respekteres og forstås.

 

Jeg tenker meg over i den vanlige verdenen med tung kjøl snart, og har derfor lest to bøker bare om seiltrim, ei bok om seilmaking og to av Tom Cunliffe's bøker. Jeg tenkte også å ta kurs eller dra med erfarne folk først. Jeg har også satt sprisegl på en liten robåt, og det har vært svært lærerikt med tanke på trim, jeg styrer med skautet og med hvor langt frem og att på tofta jeg sitter. Poenget her er at din strategi med bare genoa er i ok trim noenlunde medvinds mens du i slør burde ha litt av hvert som det ble sagt over, dette må på plass i bakhuet så du ikke mister overtaket på styringa ifht forhåndsplan om enten å gå opp eller falle av om det må tas grep.

Link to post

Nr. 4 er som du sier en feil.

Se bildet, om du skjøter for hardt her blir det mindre fremdrift og mer krenging og motstand. Noen ganger er styrefart dyrebart, det er sikkert derfor det rimer¿ Dessuten blir det lengre å styre opp til det luffer om det er strategien. Antar det var refleks å styre heller enn å famle etter skjøtet?

IMG_20230501_020235164.jpg.9470c30393818e3223fcb5d2994de03e.jpg

Link to post

Meld deg på et 2 dagers kurs i en seilforening.

 

Bli med som mannskap på onsdagsregatta i en seilklubb i nærheten.

 

Jeg gikk fra 35fots motorbåt til 39 fots seilbåt. Jeg meldte meg på et seilkurs, samt at jeg siden har vært med en annen båt i seilforeningen. Det er lærerrikt og sosialt, samt at det koster ikke mer enn et medlemskap.

 

Jeg prøvde meg også med egen båt, men etter en broatsj, samt at jeg hadde med 2 helt ferske seilere, samt at jeg jobber turnus som medførte ustabilt tilgang på mannskap, så er jeg nå helelr med en annen båt. Det er mindre krevende og mer lærerikt.

 

Det er ellers et godt råd  å ha heller for lite seil oppe enn for mye, spesielt hvis det er kastevinder/urolige værforhold.:sailing:

Link to post

Jeg foreslår å starte med godt revet genoa, og heller litt mer storseil. Da vil båten dreie opp i vinden av seg selv i en råse. Så er det bare å slippe på storseilskjøtet for å få båten på kurs igjen. Så inn igjen på storseilet når det løyer litt? Osv osv..

 

Det er viktig å ha "lus" i seilene for å se at de er trimmet riktig. 

Link to post

Få med dere et instruktør par med noen ganger. Dere har kjøpt en stor båt og må lære dere å håndtere den. Ellers så blir den til salgs til høsten. Har man råd til båt så har man råd til kurs. Dere lærer ikke å håndtere båten via enkelte spørsmål på båtplassen. 42 fot er mye krefter. Ser du har kjøpt Bavaria. Bavariaklubben har mentorordning.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

Heisan

har hatt både 42 cruiser og 44 Vision.  Cruiser har stor genoa og mindre forseil. Vision har like store seil ca. 
 

på rullestor er det montert en winch i masten med lås. Lær dere og bruke rullestor, begynn forsiktig og bruk låsen. Da kan ikke seilet rushe ut, og revingen går enkelt.  Bruker du ikke låsen, og løsner på skjøtet, har du plutselig hele seilet ute. Og det vil du ikke. 
 

som andre skriver, bedre balanse i båten ved bruk av begge. 
 

og pass på fingre , ben og ha orden i skjøtene. 

Vi sees!

Link to post

Man 

Code0 skrev 30 minutter siden:

Dere lærer ikke å håndtere båten via enkelte spørsmål på båtplassen

Man kan lære en god del på nettet, men man har som regel ikke erfaring nok til å gjøre riktige søk før en har opplevd noe ukontrollert. Så jeg er enig.

 

Har ikke statistikk, men jeg opplever det som at det nesten aldri er stødig vind lenger Finn en værtjeneste som melder kast, og rigg etter høyeste vindstyrke. Begynn turen på små seil om du er i minste tvil. Enkelt å riste ut rev.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Seilteknikk finner du ut av. Men det viktigste du lærte nå er at Yr alltid undermelder vind. Og når vi seiler så er det vindkastene vi ser på (tallene i parantes på yr) - for det er de vi merker godt :-).

 

Jeg bruker Windy for å sjekke vind. Yr er for å se om det blir sol :-)

 

Om du aldi har seilt før så kan det være greit å ta et kurs tenker jeg. Jeg starta å seile da jeg var 7 - så for meg er det mest på intuisjon. 

 

Start i åpent farvann - i Vrengen og lignende er det morsomt å seile når man kan seile - for vinden kommer for t gjennom sund (blir en trakt), løyer over øyer, og kommer tilbake rundt nes. 

 

Neste gang det kommer en vindbyge så slakker du ut skjøtet på seilet og lar det blafre til vinden roer seg. Så strammer du inn igjen. 

Link to post

Hulda kjører konsekvent Windy satt i 'bygevindmodus'. Vindkast/bygevind kan vare alt fra noen sekunder til et kvarters tid. I dag har vi seilt fra Hälsingborg til Gilleleje. Vinden har gitt fart mellom 1,5- og 7,2 knop. Så 'middelvind' ut fra farten, blir ikke rare greia. Innimellom gikk sjøen så det freste. 

 

Dette med ditt og datt seilføring gir bedre balanse i båten. I dag krenget Hulda mellom 1- og 24 grader. Hele veien på autopilot. Roret står så og si i senter, uansett. Balansen i båten er mao perfekt. Så dette med 'balanse i båten' avhenger av skroget, riggen og seilene. Vedkommende som styrer skøter og skjøtevogn har også en viss finger med i spillet. Det er slikt man lærer seg etter hvert.

 

Jeg seilte fra 10-års-alderen. Seil sydd av melsekker, ala vinkingseil, rosjekte med styreåre. Jeg kjøpte mitt første seilbåtvrak for konfirmasjonspengene. For meg har det å seile heller ikke vært noe å lære. Heller medfødt. Har fremdeles ikke vindinstrumenter. Vet ikke hva polardiagrammer og seilvinkler er. Kommer uansett fra A til B uten å skremme noen. Tar kanskje litt lenger tid. Så rev tidlig og ta det med ro.

Link to post

Selv setter jeg alltid storseil først, begynn med det når dere er komfortable, Kan godt bare ta ut litt, halve bommen gir ikke mange kvadratmeter men mer balanse. Og kanskje mer læring uten mer risiko. 

 

Blåser det i meste laget rull inn genoaen. Minimum 4 runder på forstagsprofilen. Det skal være en vesentlig reduksjon av arealet. Neste 8 runder (avhenger av båt, men prøv). Det enkleste prinsippet for seiltrim, slipp ut til det begynner å blafre i forkant av seilet, stram in til det slutter å blafre. Det funker godt nok fra 55 til 135 grader på vind. 

 

Bedre å tusle avgårde i 5 knop med revet seil ennå være nervøs i 7 knop. Jeg rever tidlig fordi det går like fort og mye mer komfortabelt. 

Link to post

Vind som har blåst over land er ofte mer turbulent enn vind som har blåst over vann. Land er kupert og genererer turbulens, fralandsvind er ikke alltid så greit, selv om bølgene kan være nær ubetydelige. Turbulens opptrer i alle størrelser, skalaer og vinkler både i vann og i lufta. Yr forsøker å gi informasjon om vindbyger i parentes, men turbulens er vanskelig, det kommer også an på terrenget vinden har blåst over, du kan få kast kraftigere enn tallene viser.

 

Altså, du kan bli overrasket at kraftige vindkast uten forvarsel, annet enn at du ser vannet endrer farge/overflate/karakter. Om du kommer fram senere enn planlagt etter en fin tur er viktigere enn at alle opplevde turen som en kamp. Race for å få plass er aldri moro, da må du heller starte tidligere. 

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Svart (redigert)

Takk for alle kommentarer. Jeg oppfatter alle som velmente og konstruktive - der dere kapteiner her på forumet vil meg vel. Det er jeg takknemlig for.:smiley:

 

Gitt forholdene som rådet, så er det vel ingen tvil om at jeg hadde altfor mye seil ute, som attpåtil også var trimmet feil. Burde nok ha valgt å ignorere roret og heller gått for skjøtet. Motorbåtkapteinrefleks.... Men tenkte at da dør ihvertfall kreftene i seilet.

 

Uansett, dette skal læres, og Admiralen og jeg skal ut igjen i helgen for å prøve litt mer. Kanskje får vi også med et vennepar som er erfarne seilere. Jeg har lest tråden mange ganger, og har oppsummert den til listen under.

 

-          Litt av hvert seil vs et seil helt ute

-          Rev rev rev

-          Seilkurs

-          Godt revet Genoa, litt mer storseil. Slippe storseilskjøtet for å få båten på kurs igjen ved vindrosse

-          Få med instruktør

-          Vinsj i masten med lås – bruk den

-          Slakke skjøte når en vindbyge synlig kommer, la seilet blafre. Stram inn når det roer seg.

-          Sette storseil først – litt om gangen.

-          Mye vind, rull inn genoaen minimum 4 runder

-          Vind som har blåst over land er mer turbulent enn en som har blåst over vann (Åpent farvann vs Vrengen o.l.)

-          Sist, men ikke minst: Yr for sol. Windy for vind og vindkast.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Et rulleseil har ingen trinnvis reving, du kan rulle ut eller inn akkurat så mye du ønsker, men noen rulleseil er sydd slik at de fungerer best ved noen «trinn». Ved bidevind/kryss (vinden skrått forfra) er det best med både storseil og forseil, og blir du overrasket av sterke vindkast bør du slippe ut på storseilsskjøtet. Med vinden bakfra (lens/romt slør) kan du gjerne seile med bare genoa. Det er tryggere for å unngå at vinden kommer på feil side av storseilet så bomen farer over på motsatt side (ufrivillig jibb) noe som kanskje er det farligste som kan skje i en seilbåt om noen skulle uforvarende stå i veien for bomen.  Uansett, les deg opp på hvordan du best rever rulleseil, det er ikke så enkelt og nybegynnervennlig som mange vil ha det til

https://www.bavariayachts.com/we-are-bavaria/stories/operate-in-mast-furling-system-correctly/

https://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/mainsail-furling-systems-an-expert-guide-75261

Link to post

For noen år siden solgte naboen i havnen en Bav 40 cruiser til en fam på 4 som skulle seile i Middelhavet i 2 år.

Erfaring med seiling =0

storbåterfaring =0

 

prinsippet var learning by doing. Når de overtok båten, var turen startet. 
Tøft gjort, men de var klar over deres kompetanse og startet defensivt.

Tidl eier snakket med dem når de hadde ankommet Danmark, og de hadde fortalt det hadde gått fint. Ikke fort, men trygt. Alt går an, så lenge en bruker hodet. 

Vi sees!

Link to post

@dennrick Godt oppsummert, men kan tenke meg at det er minst ett punkt til som konkret bør inn:

 

Om sommeren, når det kansje er lite vind, men bygevær.

Noen av de bygene inneholder mye vind. Hvis man ikke er obs, så kommer de overraskende fort.

Det kan gå fra flau vind til kuling på få sekunder.

Seiling er ikke bare å sitte å sløve i pent vær heller. :-)  

 

Istedet for å styre for mye med skjøtene, styrer jeg heller mere opp mot vinden i vindkastene. ;-)

ps Gjelder på kryss.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...