Jump to content

Nybegynner i seiling. Ble overrasket over vindkast med hele genoaen ute. Hva gjorde jeg feil ?

dennrick

Recommended Posts

Jeg opplever at det å lese vinden er viktig.

Du må selvsagt tenke rev i seil og størrelse på seil. Men uansett kan det komme vind som er sterkere enn du har seil til på et tidspunkt.

Da må du følge med på sjøen og andre båter og se eller antisipere hva som kommer av vind og endre på skjøter og retning på båten før vinden treffer deg. Det kommer med trening!

trixie2 skrev 20 minutter siden:

Istedet for å styre for mye med skjøtene, styrer jeg heller mere opp mot vinden i vindkastene. ;-)

ps Gjelder på kryss.

Joda, god strategi i moderate kast, men når de virkelig sterke kastene (TS snakket om 19 m/s?) kommer er det best å slakke ut på storseilsskjøtet. Særlig hvis du broacher/mister styringen. 

Krimart skrev 2 minutter siden:

Joda, god strategi i moderate kast, men når de virkelig sterke kastene (TS snakket om 19 m/s?) kommer er det best å slakke ut på storseilsskjøtet. Særlig hvis du broacher/mister styringen. 

Enig :thumbsup:

Det som virker ukontrollerbart og skremmende vil du med mer erfaring oppleve som fullt håndterbart. Jeg ville studert værmeldingene nøye, og vart påpasselig mot å sette fulle seil om det ventes vindkast over 10-15 m/s. Jeg setter også alltid storseilet først og tar dette ned sist. Det er etter mitt syn veldig viktig at du øver inn gode vaner slik at du unngår at storseilet slår over (jibber). Det kan ta livet av folk, så unngå seiling ned mot platt lens om det blåser litt, og sørg for at rormannen har fullt fokus på kursen relativt til vinden. Litt broaching derimot opplever jeg regelmessig når jeg seiler. Helt uproblematisk med litt trening.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvis jeg forstår deg riktig, så hadde du ganske stramt skjøte samtidig med at du prøvde å berge situasjonen med å gå opp i vind?

kan være greit å huske på at jo strammere skjøtet er, jo lengre vei har seilet for å nå vindøyet. På veien dit vil du gjerne også oppleve at kreftene tiltar både i fart, og opplevd vindstyrke. Dette kan oppleves dramatisk, selv om det i de fleste tilfeller er helt ufarlig. 

Hadde du sluppet bare litt på skjøtet i tillegg til å gå opp mot vinden, så hadde seilet hatt en kortere vei til vindøyet samtidig med at du tar noe av kraftene ut av seilet bl.a. fordi det får en uoptimal form.  Dette går også mye raskere enn å snu hele skuta mer eller mindre 90 grader, som jeg forstår var tilfellet her.

Flere har vært inne på det allerede, men mine 2 tips ville være:

1: ikke seile med for stramme skjøter i utgangspunktet. (Du tjener ingen fart på det, seilet har lenger vei til vindøyet, og båten legger seg mere over i ei kule)

2: I ustabile forhold (værtype, trang fjord med kastevinder etc), vær alltid parat til å lette på skjøtet. Oftest er det storskjøtet man har en aktiv hånd på for å unngå at båten blir logjerrig i vindkastene, men med bare et seil oppe, så gir det seg selv.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Det fine og trene på dette i åpent farvann, er at skulle du få endringsretning på båten uten at et blir kollisjonsfare.

Ved å slippe skjøte, så stopper båten. Og det er det viktigste, y

Det å lære og reve er viktig. Kommer tanken på og reve, rev med engang. Ikke vent.

Dere kommer fra stor båt, har fått ny stor båt, dette fixer seg. Tenk defensivt, noen midt uke treningskvelder, så kommer prinsippene.

Vi sees!

Du har fått mange gode tips her. Jeg seiler stort sett bare singlehanded og som oftest med små barn om bord. Da er sikkerhet viktig. I ditt tilfelle ville jeg som andre her også har sagt seilt med to(evt. tre) rev i storseilet og kun hatt litt genoa ute. Da får du en bedre balansert båt som antageligvis vil gå opp mot vinden i de sterke vindkastene. Du vil også i mange tilfeller kunne lese når vindkastene kommer og kan dermed slippe ut litt på storseilskjøtet i forkant av kastene. Det å styre opp mot vinden i kastene kan fungere om kastene er korte, men du risikerer både blafring i seil samt det å miste såpass mye fart at du må ned igjen i vinden for å hente fart før kastet er over. 

Lykke til videre. Teori er viktig, men det er trening og erfaring som i all hovedsak gjør deg til en bedre seiler. 

Det aller viktigste man gjør ombord er å se mannskapet inn i øynene og spørre om de har det bra.  Folk har forskjellige grenser, og de baserer seg ikke alltid på det man selv mener er fornuftig.   Mer enn en kaptein har opplevd at han har båt og lyst til å seile, men ikke lenger noe mannskap å seile med. Av og til kan slike situasjoner unngås om man i forbindelse med store endringer som feks. overgang til seilbåt prater litt mer sammen . Man kan rett og slett ta litt mindre utfordringer i starten enn det man vanligvis ville gjort for å være sikker på at alle er trygge ombord.  Seilbåter kan være store og trygge på båtmesser, men skremmende om man er ny i trange farvann om vinden tar seg raskt opp.  Da er det viktig at alle ombord enten engasjerer seg, eller har full tillit til dem som gjør det. Skal man beholde den tilliten som bygges opp, så må man gjøre akkurat det som trådstarter gjør nå, ta læring av de feilene man gjør.    

Det ser ut til at TS tok det vanskeligste seilpensumet først, innaskjærseilas. Han hadde hatt bedre læring av å seile den andre veien ut Leisteinsløpet og stabilere vind. Vrengen kan være et skikkelig vindhøl. Har sett det mange ganger. Seiler i lett vind forbi Vndåsen, forbi Fergeodden videre forbi første brukar og så rett på trynet. Vrengen virker som ei trakt for all vind. Innover mot Tønsberg fra Håøya og innover mot Verjø blåses det tidvis helt uberegnelig inntil man kommer inn i Vestfjorden. 

@Mulligan Takk for god input. Gikk for motor fra Mågerø til Håøya der vi satte genoaen feil. Jeg burde hatt slakkere skjøte (og selvsagt mindre seil ute). Du bekrefter jo det vi opplevde.

Til helgen skal vi opp på hesten igjen, og Windy sier gusts på maks 7-8m/s. Jeg tenker vi stikker ut i Oslofjorden denne gangen. Da med litt storseil og litt genoa - med mer korrekt trim, med mål om Hvasser/Verdens ende med tid og stunder.

Det er nesten riktig at vi hadde 19 m/s. Det var 18.7 m/s så jeg. Seilte inn uten seil i 4 knop bare på riggen inn forbi gjesteplassene i Tønsberg. Etter å ha kommet oss i hjemmehavn tok vi bilen inn igjen til Tønsberg for å titte på utstillingen. Der var ustillerne litt bekymret for bryggene siden de hadde hatt 21 m/s i kastene på den ene utstillingsbåten.

Dårlig dag for en nybegynner. Men kanskje bra også iform av læringen dette innebar. Har aldri tenkt på dette med vind og land og hvordan det påvirker med motorbåten. Takk for all input - igjen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev On 1.5.2023 at 20.28:

-  Slakke skjøte når en vindbyge synlig kommer, la seilet blafre. Stram inn når det roer seg.

Mange fine råd her. Men akkurat dette med å la seile blafre skal man være litt forsiktig med. For det er få ting som sliter mer på seil enn blafring. Noen ganger kan det riktignok være nødvendig når man blir overrasket av et kraftig vindkast, men de periodene bør være så korte som mulig for å ivareta levetiden til seilet.

alf-inge skrev 18 minutter siden:

Mange fine råd her. Men akkurat dette med å la seile blafre skal man være litt forsiktig med. For det er få ting som sliter mer på seil enn blafring. Noen ganger kan det riktignok være nødvendig når man blir overrasket av et kraftig vindkast, men de periodene bør være så korte som mulig for å ivareta levetiden til seilet.

Enig i denne. For vanlig seiling så slipp ut på skjøtet til det begynner å blafre, og så strammer du inn akkurat nok til at blafringen gir seg. Da har du kanskje ikke optimal seiltrim for fart, men du har litt bedre margin ved kraftige vindkast enn om du hadde hatt klosshalede seil. Og når rossene kommer kan du heller styre litt opp mot vinden før båten broacher, så tar du kreftene ut av vinden og har bedre kontroll på situasjonen. Men en broach i seg selv er ikke nødvendigvis farlig. Som @Framtia sier så kan man fint seile med broaching, men man bør vite hvordan båten oppfører seg i en broach så man ikke krysser noen grenser for mannskap eller utstyr. Det er som regel mannskapet som gir seg før båten, og det er ikke sikkert de blir med så mange ganger hvis de opplever seilasen som utrygg eller for ubehagelig...

Som flere andre har sagt så følg med på vinden. Les signalene i trær på land, flagg/vimpler, skyer, andre båter og ikke minst krusningene på vannet der vinden er. Spesielt ved å "lese" tegnene på overflaten kan man se vindrossene før man kan kjenne dem. Når blank overflate blir krusete og "mørk" så er det vind på gang. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ut på tur igjen idag. Lite vind - 2-4 m/s, så vi freste avgårde i 3 knop. Tok ikke ut alt av seil, men det kunne vi jo ha gjort. Babysteps:smiley:

Artig ! Litt mer vind imorgen, så da tar vi en tur i rom sjø fra Hvasser der vi har lagt oss til for kvelden.

Det med broaching har jeg en viss formening om hva er, men kan noen forklare litt nærmere hva som da skjer i en seilbåt, typisk forløp, og actions for å redde situasjonen ? 

motor2.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 44 minutter siden:

Det med broaching har jeg en viss formening om hva er, men kan noen forklare litt nærmere hva som da skjer i en seilbåt, typisk forløp, og actions for å redde situasjonen ? 

Det ser ikke så verst ut det der, men seilene er litt stramme for slør (windexen er ikke helt på kryssmerket).

En broach skjer når kreftene i seilene sammen med skrogformen gir mer dreiemoment enn det roret klarer å holde igjen. Da dreier båten opp i viinden, og seilene begynner å blafre. Hvis en båt ligger på lens med spinnaker, så kan det bli ganske mye krenging hvis ingen slipper på noe.  

Litt verre er hvis båten går motsatt vei, en såkalt "kina-broach".  Da vil altså storseilet jibbe, og spinnakerbommen kan gå ned i sjøen

Med bare et revet storseil oppe pleier det ikke ¨å være fullt så dramatisk. 

Redigert av J-Å (see edit history)

Takk for kommentar. Jeg prøvde litt forskjellig med seilene og kurs. Fart varierte mellom 1 og 3 knop :-) Mulig bildet ikke matchet det vi fikk til på maks i dag. Hvordan så du det utifra bildene, @J-Å Hva vil det si at Windexen ikke er helt på kryssmerket ? Jeg tror jeg vet, men forklar gjerne.

Imorgen får vi kanskje en kompis med frue og barn ombord som har masse seilerfaring.

Jeg kan ta feil, men jeg synes jeg ser at halen på windexpilen ligger utenfor merket som skal vise hvor høyt mot vinden båten kan seile.   Hvis det er ønskelig å seile på en slik slørekurs, så slakk gjerne skjøtene ut til seilene begynner å få innslag, og stram så litt inn igjen. Et seil skal jo virke som en flyvinge, så forrest i seilet skal retningen på duken være nesten den samme som windexpilen. Da vil også "lusene" peke bakover på begge sider av seilet, og indikere at seilet ikke "staller".  

images?q=tbn:ANd9GcT2etxYCRr8plGuOL4RuqR

dennrick skrev for 9 timer siden:

Hva vil det si at Windexen ikke er helt på kryssmerket ?

De to kryssmerkene er veiledende / referansepunkter. Viktig at de er symmetriske, så du kan sjekke at du får like bra høyde på hver hals. Gode å ha på lensen, fort gjort å få en ufrivillig jibb, vanskeligere å føle vinden når den er bakfra.

• 4 uker senere...

Baby steps. Fikk over 6 knop idag. Gøy!

Rigget en preventer til medvindsseilas imorgen mens vi ligger på svai i Huibukta ved Lindholmen, Vestfjorden utenfor Tønsberg.

Ustabil vind i pinsen. Fra lite til mye på kort tid i alle mulige retninger.

IMG_1897.jpeg

IMG_1900.jpeg

IMG_0585.jpeg

dennrick skrev On 1.5.2023 at 20.28:

Gitt forholdene som rådet, så er det vel ingen tvil om at jeg hadde altfor mye seil ute, som attpåtil også var trimmet feil. Burde nok ha valgt å ignorere roret og heller gått for skjøtet. Motorbåtkapteinrefleks.... Men tenkte at da dør ihvertfall kreftene i seilet.

Det var riktig tenkt, men du må ha manøvreringsrom, og selvsagt påvirker det kursen, så hvis det ikke er snakk om bare vindbyger og midlertidig kursendring så må du slakke skjøtet. På slør og lens kan man slippe vinden ut i toppen av seilet ved å ha twist i seilet. Siden du hadde skjøtevogna langt bak så hadde du twist. På kryss i mye vind handler det hele tiden om å balansere båten med roret, ikke med skjøtet.

Det du vil oppleve når båten krenger mye, før eller senere, er at den ikke lystrer roret. Du får en broach. Dette kommer av krenging. Delvis er mye av roroverflaten over vannet (derfor har noen moderne seilbåter to ror, ett vil alltid være helt i vannet), og delvis er kraftsenter i seilene langt på siden av båtens senterlinje, og da "dras den rundt" og opp mot vinden. 

Det beste er som mange her skriver å seile med passe rev i både storseil og genoa for å få balanse i båten (Hvor går båten om du slipper roret? Går den rett fram har den bra balanse). Men når man nå en gang har for mye seilareal, og man samtidig ikke har storseil oppe så skjer følgende: For det første så får man kraftsenteret langt utenfor båtens senterlinje som vil prøve å dreie båten opp mot vinden (broach-tendens). Men; så er også kraftsenteret langt fremme (ikke storseil oppe) og det bidrar delvis til å kompensere. Tenk på hvordan man styrer et seilbrett; Skal man opp mot vinden; hold masta bakover, skal man falle av; hold masta forover. Det siste er akkurat som å seile med bare genoa, og bidrar til å motvirke kreftene som oppstår når båten krenger mye. 

Så kan noen innvende at når man seiler slik så har man ikke helt balanse i båten (men man har en slags terrorbalanse likevel), og det er riktig, men på den annen side; ett seil er enklere enn to. Så for min del anser jeg dette som en "lovlig forenkling" f.eks. når jeg seiler alene. Har ikke rullestor, og hvis jeg vil ha det enkelt så heiser jeg da rett og slett ikke et revet storseil, og seiler bare på utrullet genoa. (Dog ikke optimalt på kryss siden storseil bidrar til å stramme opp forstaget.)

Med to rulleseil så vil jeg tro at følgende er et motargument; Det er aldri optimalt å rulle inn et helt utrullet seil når det blåser for mye. Så med rullestorseil og rullegenua kan det være bedre/enklere å rulle inn to halvt utrullede seil enn ett helt utrullet når det blåser for mye. Fordi kreftene i hvert sell for seg da bare er halvparten. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...