Maika Startet 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2023 Denne har doble muttere med sprengsskive i mellom: https://www.seasea.no/kopplingsplint-152x32mm Er det da meningen at man skal koble til kabelskoene mellom mutterne? Vil ikke da strømmen tape seg litt gjennom mutteren mellom skoen og skinnen, eller blir det ubetydelig? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 Kabelskoen skal ligge helt nedpå skinnen, altså under de to muttrene. Ingenting mellom skinna og kabelskoen. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 Uten at jeg har studert den nærmere, så kan det faktisk se ut som den er designet for montering mellom mutterene, da jeg antar at bolten kan rotere dersom du forsøker å løsne den nederste mutteren. Og nei, det er ikke optimalt. Men for å slippe å lure på det, så kan du jo evt kjøpe denne: https://www.seasea.no/kopplingsplint-7x6mm-svart Da sparer du 140,- og får 3 terminaler ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 Skjønner ikke poenget med dobbel mutter med sprengskive mellom for å holde en kabelsko klemt ned på en skinne. Måtte være hvis skinna satt i en høyfrekvent komprimator. Slike vibrasjoner er det ikke i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 (redigert) PolarLi skrev On 1.5.2023 at 14.18: Uten at jeg har studert den nærmere, så kan det faktisk se ut som den er designet for montering mellom mutterene, da jeg antar at bolten kan rotere dersom du forsøker å løsne den nederste mutteren. Vis hele sitatet Ja, det har du rett i. Dette er for svak skinne under - dvs at for å få klemt dette til som fy uten at plasten under ryker, så må kreftene tas opp mellom mutterne, og med bolten som støtte. Og gjerne med gjengelim i tillegg på den ytterste muttern. Ikke den indre for å unngå at søl skal isolere Er man på tur så er man på tur - og da er det seter med støtdemping og nyrebelte. Og doble muttere med gjengelim Redigert 1.Mai.2023 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 alfaalfa skrev On 1.5.2023 at 14.25: Er man på tur så er man på tur - og da er det seter med støtdemping og nyrebelte. Vis hele sitatet Tror jeg holder meg hjemme Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 PolarLi skrev On 1.5.2023 at 14.18: Men for å slippe å lure på det, så kan du jo evt kjøpe denne: https://www.seasea.no/kopplingsplint-7x6mm-svart Da sparer du 140,- og får 3 terminaler ekstra. Vis hele sitatet Dette er skikkelige greier som @ Polar LI viser til. Svensk fra Skyllermarks/Sutars. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 Så konklusjonen er altså at kabelskoen skal monteres mellom mutterne for å slik kunne stramme hard, og at mutterne burde lede stømmen greit. Dette er skinner jeg allerede har. Jeg har tidligere montert kabelskoene mellom mutterne uten å tenke over problemstillingen. Jeg får måle litt og se om det er merkbart spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 Tror dette er et heller teoretisk problem. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 Hulda skrev On 1.5.2023 at 19.56: Tror dette er et heller teoretisk problem. Vis hele sitatet Sikkert et teoretisk problem, når alt er på plass. Men en elendig patent. Unødvendig mye mikk-makk. Det optimale er å få Kabelskoen i direkte kontakt med skinna. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 2.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Jannmar skrev On 1.5.2023 at 21.30: Det optimale er å få Kabelskoen i direkte kontakt med skinna. Vis hele sitatet Helt enig i at det er den beste elektriske løsningen. I tillegg er det også den beste mekaniske løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 2.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Tror nok Maika har rett. Nedre mutter skal trolig aldri løsnes. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Det en bør tenke over er at materialet i bolter og mutre generelt har elendig elektrisk ledningsevne. Kabelsko bør derfor alltid ligge rett mot kobberskinnen eller mot værandre. Mange som har fått seg en overraskelse med varmgang i bolter når det kjøres større strømmer i en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 (redigert) Jannmar skrev On 1.5.2023 at 21.30: Sikkert et teoretisk problem, når alt er på plass. Men en elendig patent. Unødvendig mye mikk-makk. Det optimale er å få Kabelskoen i direkte kontakt med skinna. Vis hele sitatet Jeg er slett ikke uenig. Det jeg mener er at den famøse mutteren ikke bør gi @Maikavåkenetter. Vil tro det er mer og hente ved bruk av generøs dimensjonering av ledninger. Eksempelvis. Jeg har samme dusteskinna selv, har ikke gitt meg så mye som 50 mV problem. Legger til: Ser at skinna er godkjent for 150 A. Må innrømme at jeg ikke kjører mer enn maks 20 % av anbefalt maks. Skal man ha kvalitet, kjøp BEP eller annet høykostmerke. Eksempelvis har Hulda kun BEP batteribrytere på høy- A-siden. Redigert 2.Mai.2023 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 2.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Heila annleggsflata på kabelskoen skal/bør liggja på skinna for mest mulig kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 (redigert) Det du kan gjøre er å flytte skinna, slik at den kommer mellom de to mutrene. Da kan du legge kabelskoen rett på skinna Bruk gjerne ei skive under den nederste mutteren, som erstatning for skinna. Bruk også ei skive mellom den øverste mutteren og kabelskoen. ( Men ingen ting mellom kabelskoen og skinna). Om du ser på @ Mortenr sin: " Prosjekttråd - Windy Grand Bora 42" , så viser et av bildene der et eksempel på hva jeg mener. Redigert 2.Mai.2023 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 God idé! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 PolarLi skrev On 1.5.2023 at 14.18: ...Men for å slippe å lure på det, så kan du jo evt kjøpe denne: https://www.seasea.no/kopplingsplint-7x6mm-svart Da sparer du 140,- og får 3 terminaler ekstra. Vis hele sitatet Den som er linket til er ratet til 350A (står ikke på Seasea sine sider dog). Jeg har også hørt at Sutar/Skyllermark er kvalitet, og jeg har noen av dem også, ja:) Her er listen man kan sjekke mot: https://sutars.com/skyllermarks-produkter/plintar/kopplingsplintar/ Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Bårdp skrev On 2.5.2023 at 6.33: Det en bør tenke over er at materialet i bolter og mutre generelt har elendig elektrisk ledningsevne. Kabelsko bør derfor alltid ligge rett mot kobberskinnen eller mot værandre. Mange som har fått seg en overraskelse med varmgang i bolter når det kjøres større strømmer i en slik. Vis hele sitatet "Generelt" som i det man har i mutterskuffen stemmer nok, men det kommer vel an på hva slags legering mutterne består av. Det ser ut som det er kobber e.l. i de mutterne på skinnen min. Videre så fester man kabelsko mot muttere på alle mine Blue Sea/Carling automatsikringer, og de regnes for å være av høy kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Jannmar skrev On 2.5.2023 at 9.47: Det du kan gjøre er å flytte skinna, slik at den kommer mellom de to mutrene. Da kan du legge kabelskoen rett på skinna Bruk gjerne ei skive under den nederste mutteren, som erstatning for skinna. Bruk også ei skive mellom den øverste mutteren og kabelskoen. ( Men ingen ting mellom kabelskoen og skinna). Om du ser på @ Mortenr sin: " Prosjekttråd - Windy Grand Bora 42" , så viser et av bildene der et eksempel på hva jeg mener. Vis hele sitatet Jeg testet, det fungerer i hvert fall fint :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2023 Tror jeg må gå for idéen til @Jannmar. Jeg har en del tilsvarende skinner om bord. Slett ikke dumt, slett ikke dumt! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2023 Maika skrev On 2.5.2023 at 20.55: Det ser ut som det er kobber e.l. i de mutterne på skinnen min. Vis hele sitatet Det virker sannsynlig. Utrolig egentlig hvordan man kan konstruere et problem som absolutt ikke finnes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 3.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2023 Men er det kobber, så er det vel igså risiko for at gjengene skjærer seg lettere, og at man altså ikke kan dra til så hardt som man måtte ønske. Janmar sitt forslag virker som det beste syns jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2023 Hvordan sitter skruen fast i skinna? Er det et skruehode på undersiden, eller er det loddet, sveist, eller klinket fast? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2023 Nå målte jeg på kretsen som ligger lengst mulig unna Victron Smart Shunt. Det er ca. 8 meter 16 kvadrat ledning. Når både fryser og kjøleboks går, som er suverent de tyngste brukerene, er spenningstapet 0,19 V. Tapet skyldes heller lav kvadrat enn muttere på skinnene. Det er fire seriekoblede skinner i loop'en. Korrigering har lav til middels prioritet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.