Jump to content

Riktig tilkobling til koblingsskinne med doble muttere?

Maika

Recommended Posts

PolarLi skrev 15 minutter siden:

Uten at jeg har studert den nærmere, så kan det faktisk se ut som den er designet for montering mellom mutterene, da jeg antar at bolten kan rotere dersom du forsøker å løsne den nederste mutteren. 

Ja, det har du rett i. Dette er for svak skinne under - dvs at for å få klemt dette til som fy uten at plasten under ryker, så må kreftene tas opp mellom mutterne, og med bolten som støtte. Og gjerne med gjengelim i tillegg på den ytterste muttern. Ikke den indre for å unngå at søl skal isolere

Er man på tur så er man på tur - og da er det seter med støtdemping og nyrebelte. Og doble muttere med gjengelim

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Så konklusjonen er altså at kabelskoen skal monteres mellom mutterne for å slik kunne stramme hard, og at mutterne burde lede stømmen greit.

Dette er skinner jeg allerede har. Jeg har tidligere montert kabelskoene mellom mutterne uten å tenke over problemstillingen.  Jeg får måle litt og se om det er merkbart spenningsfall.

Hulda skrev 1 time siden:

Tror dette er et heller teoretisk problem.

Sikkert et teoretisk problem, når alt er på plass. 

Men en elendig patent. Unødvendig mye mikk-makk.

Det optimale er å få Kabelskoen i direkte kontakt med skinna.

Det en bør tenke over er at materialet i bolter og mutre generelt har elendig elektrisk ledningsevne. Kabelsko bør derfor alltid ligge rett mot kobberskinnen eller mot værandre. Mange som har fått seg en overraskelse med varmgang i bolter når det kjøres større strømmer i en slik. 

Jannmar skrev for 9 timer siden:

Sikkert et teoretisk problem, når alt er på plass. 

Men en elendig patent. Unødvendig mye mikk-makk.

Det optimale er å få Kabelskoen i direkte kontakt med skinna.

Jeg er slett ikke uenig. Det jeg mener er at den famøse mutteren ikke bør gi @Maikavåkenetter. Vil tro det er mer og hente ved bruk av generøs dimensjonering av ledninger. Eksempelvis. Jeg har samme dusteskinna selv, har ikke gitt meg så mye som 50 mV problem.

Legger til: Ser at skinna er godkjent for 150 A. Må innrømme at jeg ikke kjører mer enn maks 20 % av anbefalt maks. Skal man ha kvalitet, kjøp BEP eller annet høykostmerke. Eksempelvis har Hulda kun BEP batteribrytere på høy- A-siden.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det du kan gjøre er å flytte skinna, slik at den kommer mellom de to mutrene.

Da kan du legge kabelskoen rett på skinna

Bruk gjerne ei skive under den nederste mutteren, som erstatning for skinna.

Bruk også ei skive mellom den øverste mutteren og kabelskoen. ( Men ingen ting mellom kabelskoen og skinna).

Om du ser på @ Mortenr sin: " Prosjekttråd - Windy Grand Bora 42" , så viser et av bildene der et eksempel på hva jeg mener.

Plint.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
PolarLi skrev On 1.5.2023 at 16.18:

...Men for å slippe å lure på det, så kan du jo evt kjøpe denne: https://www.seasea.no/kopplingsplint-7x6mm-svart Da sparer du 140,- og får 3 terminaler ekstra.

Den som er linket til er ratet til 350A (står ikke på Seasea sine sider dog).

Jeg har også hørt at Sutar/Skyllermark er kvalitet, og jeg har noen av dem også, ja:)

Her er listen man kan sjekke mot: https://sutars.com/skyllermarks-produkter/plintar/kopplingsplintar/

Bårdp skrev for 14 timer siden:

Det en bør tenke over er at materialet i bolter og mutre generelt har elendig elektrisk ledningsevne. Kabelsko bør derfor alltid ligge rett mot kobberskinnen eller mot værandre. Mange som har fått seg en overraskelse med varmgang i bolter når det kjøres større strømmer i en slik. 

"Generelt" som i det man har i mutterskuffen stemmer nok, men det kommer vel an på hva slags legering mutterne består av. Det ser ut som det er kobber e.l. i de mutterne på skinnen min.
Videre så fester man kabelsko mot muttere på alle mine Blue Sea/Carling automatsikringer, og de regnes for å være av høy kvalitet.

Jannmar skrev for 10 timer siden:

Det du kan gjøre er å flytte skinna, slik at den kommer mellom de to mutrene.

Da kan du legge kabelskoen rett på skinna

Bruk gjerne ei skive under den nederste mutteren, som erstatning for skinna.

Bruk også ei skive mellom den øverste mutteren og kabelskoen. ( Men ingen ting mellom kabelskoen og skinna).

Om du ser på @ Mortenr sin: " Prosjekttråd - Windy Grand Bora 42" , så viser et av bildene der et eksempel på hva jeg mener.

Jeg testet, det fungerer i hvert fall fint :)

Maika skrev for 10 timer siden:

Det ser ut som det er kobber e.l. i de mutterne på skinnen min.

Det virker sannsynlig. Utrolig egentlig hvordan man kan konstruere et problem som absolutt ikke finnes. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå målte jeg på kretsen som ligger lengst mulig unna Victron Smart Shunt. Det er ca. 8 meter 16 kvadrat ledning. Når både fryser og kjøleboks går, som er suverent de tyngste brukerene, er spenningstapet 0,19 V. Tapet skyldes heller lav kvadrat enn muttere på skinnene. Det er fire seriekoblede skinner i loop'en. Korrigering har lav til middels prioritet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...