edibad Startet 1.Mai.2023 Del på Facebook Startet 1.Mai.2023 Har fått meg en Pioner 13, og høytrykkspylte den i dag. Det var en del rur, men tror jeg fikk bort det meste. En del gammel bunnsmøring løsnet også. Jeg er fullstendig nybegynner når det gjelder båt. Hva er neste skritt? Bør jeg fjerne resten av det gamle bunnstoffet? Hvordan, i så fall? Og hva bør jeg gjøre deretter? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Mai.2023 Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 (redigert) Jeg tipper det er brukt selvpolerende bunnstoff på den. Da kan du i tilfelle kjøpe selvpolerende bunnstoff og pensle på. Evt rulle også. Normalt sett bruker jeg syre på rur. Da slipper du å spyle så hardt. Saltsyre eller oksalsyre i litt sterk blanding løser opp Nå må du bestemme deg for hvilken farge du vil ha. Jeg har svart på hvit Pioner. Mulig du burde prime (grunne) nå for vedheft, men det vet jeg ikke noe om. Kjøpte min ferdig stoffet og vedlikeholder den bare. Mal nå et dekkende strøk med selvpolerende bunnstoff, med eller uten primer under (skal du ha på primer må du sikkert vaske bort resterende bunnstoff først). For fremtiden: På selvpolerende bunnstoff kan du bare klattmale der det er tynt eller slitt bort. Ingen poeng i å male fulle strøk hvert år. Så fremover kan du gå litt forsiktig med bunnstoff. Redigert 2.Mai.2023 av Grand Banks jr Korrigerte tekst (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post