Jump to content

Hva slags varmer for oppvarming av båt i garasjetelt for støping.

tom Cognac

Recommended Posts

Været er ganske uforutsigbart synes jeg. Jeg venter på varmen for å støpe/legge på 2 lag glassfiber/polyester i taket på hard-topen min. Det MÅ være 15 grader +! Døgnet rundt! Jeg lurer litt på om jeg kan lure været (utetemperaturen døgnet rundt) ved å sette inn en varmer av noe slag inn i båten. Den er nå dekket med hvit plast (etter vask i fjor høst) slik at innvendig volum ikke blir allverdens. Er det noen her på forumet som har en ide om hva slags varmer jeg kan bruke til noe sånt? Jeg har fundert på byggvarmer/byggtørker (jeg vet ikke hva forskjellen på disse er), kan dette være noe å bruke? Jeg må leie, ser at obs bygg leier ut "alt mulig rart". Takker for tips.

(Arbeidsmetodikken blir, tror jeg, å løsne litt opp på presseningen akter, komme seg ombord, jobbe 1. lag av gangen og så "snøre igjen" rundt båten som det er nå for at varmen ikke slipper ut!)

baatplassen bak.jpg

baatplassen.jpg

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev 38 minutter siden:

Det MÅ være 15 grader +! Døgnet rundt!

Nei, det må ikke det. Støp nå med den temperaturen som er. Blir fint de dagene som kommer nå. Støp mens det er 10-12 grader i teltet, da geller ikke polyesteren før du rekker å rulle ut. Så kommer sola og varmer opp utover dagen og setter fart på herdeprosessen. Når kvelden kommer er dette ferdig herdet. Blir så bra så atte. Det er svært få som har optimale lab. vilkår når de støper på båter ute. 

Hei.

Eg synest vêret er forutsigbart dårleg....

I vinter støypte eg ein del på ein catwalk til båten.

Eg stod inne i garasje, men det var ikkje meir enn 5-6 grader i garasjen.

Eg hadde ein liten elektrisk omn under der eg skulle støypa, slik at staden var lunka når eg byrja støypinga.

Glassfibermattene, og polyesteren oppbevarte eg i oppvarma bod, slik at dette var 15 grader då eg byrja.

Under herdinga brukte eg ein vifteomn til å varma staden eg støypte.

Dette funka fint.

Eg hadde i alle høve hatt ein elektrisk omn inne i båten i minst tolv timar før støypinga.

Kan du ikkje støypa to lag samstundes?

tom Cognac skrev 53 minutter siden:

rundt båten som det er nå for at varmen ikke slipper ut!)

Tett igjen teltet i begge ender og  se hvilken temp du får.

Blir det ikke varmt nok, sett inn en elektrisk byggtørker når du har støpt.

Bruk gassmaske når du støper.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ask skrev 1 time siden:

Kan du ikkje støypa to lag samstundes?

Har blitt anbefalt av båtbygger å støpe ett lag av gangen. Siden jeg jobber opp/ned vil det muligens bli for tungt med 2 lag og det vil falle ned. Har jeg blitt forklart :rolleyes:

Vidteovn i båten med presenning over så blir det bra. Poenget med varme er at når vi legger laminat I et tak er det greit med litt fortgang i herdeprosess.  Ettervarme er viktig for herdeprosessen foregår i 24 timer etter laminering. Prøv med et lag 600 gr først. Går det greit prøv ned ti i en smell. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Det er kanskje et poeng å bruke dieseldrevet eller elektrisk oppvarming i stedet for gass? Byggvarmere finnes i alle varianter.

Gass øker fuktigheten i luften, og det er vel ikke noe bra å få evt fukt oppunder taket i dette tilfellet?

I den grad det er behov for varmeovn da...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Komodo skrev 1 time siden:

Til neste uke blir det varmere nattetempereaturer også. Da trenger du ikke varme i det hele tatt.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

- er bare engstelig for å gjøre feil og risikere at jeg må gjøre alt omigjen - det har jeg lite lyst på. Jeg fikk lagt på 2 - 3 "flak" (ca 30cm x 30cm) i fjor sommer (før sykdom og diverse tok all energi, arbeidslyst og glede), og det gikk forholdsvis bra, men var noe ordentlig SØL - selv om jeg hadde plast på dørken. I år får jeg håndlangerhjelp så da går det forhåpentligvis mye bedre. :rolleyes::yesnod:

Knude skrev for 7 timer siden:

Prøv med et lag 600 gr først.

hei Knude. Jeg mener du tidligere har anbefalt meg å bruke 300 grams fiber som jeg legger i 2 lag. Mener du jeg bør bruke 600 grams - vet ikke om BilTema har det, ved siden av at jeg har kjøpt inn det jeg mener jeg trenger av 300 grams til 2 lag. Jeg hadde tenkt å legge bare 2 lag, men siden du nevner 600 grams fiber - bør jeg legge 4 lag med 300 grams for å oppnå det samme som med 2 lag 600 grams? Fiberen blir jo lagt på 10mm divinylcell som jeg støpte opp i taket etter din oppskrift (ca 30cm x 30cm plater lagt på 9mm kryssfinerplate kledd med gladpack og stemplet opp.) Det ble mega bra. Takker for alle råd og tips.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...