Jump to content

Prosjekt: Oppussingsobjekt med stor affeksjonsverdi

Oaknose

Recommended Posts

Hei! Jeg har arvet en båt som jeg gjerne vil sette i stand. Kanskje ikke noe prakteksemplar, men båten har stor affeksjonsverdi. Jeg er nevenyttig, men har ingen båtkunnskap. 

Jeg trenger hjelp til en overkommelig fremgangsmåte for å gjøre båten sjødyktig igjen. Båten flyter.. 😄

Legger ved noen bilder. Første bud er vask, så det er jeg i gang med.

Er det noen som kan hjelpe meg? 🙂

20230503_113828.jpg

20230503_113816.jpg

20230409_172518.jpg

20230409_172442.jpg

Velkommen til Baatplassen, her er det veldig mye god kompetanse! Jeg hører til de med noen ekstra tommeltotter, som liker å lese slike tråder og se fremgangen, så noen andre får komme med gode råd. Men støtter å begynne med en god og grundig vask :)  Det jeg kan bidra med er det du ikke spør om, nemlig at dette ser ut til å være en Altacruiser. Men det visste du kanskje :) 

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Almvik skrev 16 minutter siden:

Jeg hade begynt med å lage en budsjett med alt som må kjøpes inn.

Beregnet timer.

Multiplisert med Pi :giggle:

Deretter fundert på hva jeg kan gjøre med all den tiden og penger hvis jeg kjøper en ferdig båt.

God ide.

Grunnen til at jeg vil pusse opp akkurat denne er forrige eier, min svigerfar, som gikk bort i vinter. Derav affeksjonen. Jeg har verken deadline eller noe som venter, er ikke så nøye om jeg er ferdig i år eller neste, eller hva som helst. Viktigste er at jeg gjør litt og litt, i hans ånd:) 

Jeg ønsker bare en liten pekepinn på hva jeg gjør. Eller tenker du at båten er såpass håpløs at den ikke er mulig å redde?

Tenker bare at alt tar veldig mye lenger tid og blir dyrere enn planert  gjerne 3 ganger , derav pi =)

Men det er også mye egenverdi i å lære nye ting og drive med noe på hobbybasis.

Det med affeksjonsverdi er også viktig for motivasjonen.

Ser det mangler en frontrute. Kanskje begynne med å finne en løsning på det?

Har båten dobbeltbunn, er det råte i innstøpte plater i akter?

Jeg tenker absolutt ikke at det er et håpløst prosjekt. Alt går å ordne!

Det finnes masser med tråder her inne med beskrivinger på hvordan du får det til.

Lager du en tråd på ditt prosjekt så kommer du også få mye støtte og hjelp til problemer som oppstår i tillegg til at slike tråder er godt likt av andre.

Etter en god jobb med høytrykkspylere så kommer ikke båten at se så ille ut.

Mulig det ikke trengs så mye mer enn frontrute, bygge litt benker, male eller trekke skrogsider, koble til motor osv...

Men aldri feil med et par timer med planering i excel :smiley:

Hei. Prosjekt-tråder er alltid spennende. Det aller meste er mulig å redde, men spørsmålet er hvilken standard ønsker en å oppnå, og hvor mye tid og penger vil en legge i det. Sett deg mål og delmål og vær realistisk i hva du ønsker å oppnå så vil dette absolutt være overkommelig. Dog noen større fallgruver bør du sjekke ut først. Er det råte i treverk i båten? Da er det primært to ting en sjekker når en går på dekket, svaier dekk / gir dekket etter? Neste er speilet, aktre del av båt hvor motor er festet. Er det fuktinntrengning der? Kakk med finger og hør etter endringer i lyden når du kakker. Dersom du ikke har råtten kryssfiner under glassfiberen så burde dette gå fint. Har du derimot råte der så blir det straks et mer omfattende prosjekt. Gjennomførbart, men vesentlig mer jobb. 

Etter å ha sjekket for råte så ville jeg høytrykkspylt båt (noen mener nok at det er for lite skånsomt, ,men en slik båt burde tåle det om du ikke putter dysespiss alt for nær tenker jeg). Videre så må du bestemme hva du vil gjøre med innredning. Dersom båt ser greit ut etter vask, så kanskje du kanskje du kan ta en rubbe-test for å se om du klarer å få gealcoat hvit og blank og pen igjen? Videre så kan en vurdere slik båt er nå å fjerne gammel bunnsmørning dersom du har mange lag og uvent påsmurt. Det er en dritjobb, så trenger du ikke gjøre det så unngå den jobben. Men båten vil gå bedre i vannet om en har en jevn og fin flate, fremfor klumpete og ujevnt. 

Klarer du å skaffe frontvindu? Ser at deler av dekk også er fjernet, har du dette eller tenker du å bygge det opp igjen? Evt i hvilket materiale/konstruksjon (slik at du slipper at det rotner vekk etter kort tid og må igjen bygges på nytt)?

Mitt råd etter å ha sett bilder av dette prosjektet er å selge motoren på Finn.no, og kjøre båten til nærmeste avfallsanlegg (hvor du får vrakpant). 

Gi slipp på denne du, og hedre heller svigerfaren din på en annen måte 😊

EDIT: Så på bildene en gang til. Dette er bare skrap, beklager å si det. Motoren får du noen kroner for uansett, resten er det dødfødt å gå løs på.

Redigert av steib (see edit history)
steib skrev 1 time siden:

Mitt råd etter å ha sett bilder av dette prosjektet er å selge motoren på Finn.no, og kjøre båten til nærmeste avfallsanlegg (hvor du får vrakpant). 

Merkelig råd å gi når TS opplyser at båten har stor affeksjonsverdi. Og fullstendig unødvendig.

Dette ser ut som et overkommelig posjekt, det vil selvsagt aldri bli noe annet enn en gammel båt men for mange av oss er det mer enn godt nok. Jeg ville ha begynt med en grundig vask, ny frontrute i f.eks lexan og nye plater i dørken. Om du så tar en grundig service på motoren og får den til å gå rent og pent, så er du egentlig klar til å prøve båten på sjøen. Ta det gradvis, få den brukbar først og oppgrader underveis. Man mister ikke så lett motivasjonen når man faktisk kan bruke den.

Noen mener alt gammelt er bare dritt, andre synes det er bra å bevare og gjenbruke det som allerede er laget. Min båt er 45 år, og i daglig bruk fortsatt. Så da vet du hvilken kategori du finner meg i:wink:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

ja har du en stor jobb foran deg det viktige her er å tenke på at båten ser ut som den har stått ute og han har frostspreng 😊skroget ( glassfiber) Trekker vann dette fører til sprekk som er vanskelig å se 😊ta båten innendørs og tørk den skikkelig opp før den males opp med epoxi.(Vær obs på at Epoxy kan være allergifremkallende, bruk verneutstyr😉 Lykke til

Colvic skrev 45 minutter siden:

ja har du en stor jobb foran deg det viktige her er å tenke på at båten ser ut som den har stått ute og han har frostspreng 😊skroget ( glassfiber) Trekker vann dette fører til sprekk som er vanskelig å se 😊ta båten innendørs og tørk den skikkelig opp før den males opp med epoxi.(Vær obs på at Epoxy kan være allergifremkallende, bruk verneutstyr😉 Lykke til

99% av alle båter i landet står ute året rundt. Hvorfor skulle plutselig frostsprenging bli et problem? Og hvorfor kline den inn med allergifremkallende epoxy om den har klart seg 40-50 år uten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Når en ser hva slags bilvrak som blir til de flotteste biler, så er det ingen grunn til at det ikke skal være mulig også med båt. Snakket med en på mandag som hadde brukt syv år på en motorsykkel. Det er bare snakk om tid, interesse og i mange tilfeller også kroner. Har ikke så mye å bidra med ut over å ønske deg lykke til!

index skrev for 3 timer siden:

Merkelig råd å gi når TS opplyser at båten har stor affeksjonsverdi. Og fullstendig unødvendig.

Dette ser ut som et overkommelig posjekt, det vil selvsagt aldri bli noe annet enn en gammel båt men for mange av oss er det mer enn godt nok. Jeg ville ha begynt med en grundig vask, ny frontrute i f.eks lexan og nye plater i dørken. Om du så tar en grundig service på motoren og får den til å gå rent og pent, så er du egentlig klar til å prøve båten på sjøen. Ta det gradvis, få den brukbar først og oppgrader underveis. Man mister ikke så lett motivasjonen når man faktisk kan bruke den.

Noen mener alt gammelt er bare dritt, andre synes det er bra å bevare og gjenbruke det som allerede er laget. Min båt er 45 år, og i daglig bruk fortsatt. Så da vet du hvilken kategori du finner meg i:wink:.

Tja, er rådet egentlig så merkelig? I enhver diskusjon om arvegods og hva som skal bevares, må fornuft og rasjonell tankegang inn i vurderingen.

Hadde jeg selv arvet denne hadde den blitt håndtert som jeg beskrev over. 

Takk for alle innspill/svar! Jeg tenker at jeg river ut resten av innmaten, kjøper inn noe kraft(ig)vask og skurer dørken, bokstavelig talt. Og så gjøre opp status.. Da har jeg brukt litt tid, men ikke tømt meg for verken tålmodighet, ork, motivasjon eller penger.. 🙂

Oaknose skrev for 2 timer siden:

Takk for alle innspill/svar! Jeg tenker at jeg river ut resten av innmaten, kjøper inn noe kraft(ig)vask og skurer dørken, bokstavelig talt. Og så gjøre opp status.. Da har jeg brukt litt tid, men ikke tømt meg for verken tålmodighet, ork, motivasjon eller penger.. 🙂

Slik ville jeg også ha gjort det.  :smiley:

Oaknose skrev for 3 timer siden:

Jeg hjalp en kar med samme type båt for en del år siden, og der måtte vi stoppe prosjektet da vi ikke fikk tak i eller fikk produsert frontrute. Flere glassmestere prøvde seg med lexan og andre materialer, men det var for mange runde profiler på vinduskarmen til at det gikk. Jeg ville sjekket dette før jeg la noe arbeid eller penger i dette prosjektet. Finner du, eller får du laget frontrute så får du båt ut av dette.

Redigert av PolarMan (see edit history)

Den frontruta der ordner du enkelt selv, eller du lager en mal og tar med til en glassmester, får den skåret til i et eller annet plaststoff, og setter den inn selv.

Krummingen på den der ruta er totalt uproblematisk, så jeg skjønner ikke hva de som kommer med alle dommedagsprofetier tenker på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...