Jump to content

Lekk vanntank i rustfritt stål - tips til tettemiddel

Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har en rustfri vanntank på 340 liter som lekker i sveisen. 

Tanken er ikke mulig å få ut pga størrelsen.

Jeg har prøvd å tette med metall epoxy fra utsiden men det varte bare 1 sesong.

Det er særdeles trangt der tanken er plassert så det er nesten ikke plass til å få en hånd ned mellom skott og tank.

Jeg tenker løsningen blir å lage et mannhull på toppen av tanken slik at jeg kan tette fra innsiden.

Hva anbefales å tette med. Jeg vurderer Loctite metall epoxy eller Tec 7. Er det noen bedre alternativer?

Jeg trenger også tips til hva som egner seg best til å skjære hull i tanken.

Tykkelsen er 4mm.

Jeg har både stikksag og bajonettsag.

Kaptein Nemo skrev 27 minutter siden:

Hvordan ser man forskjell på aluminium og stål?

Et trenet øye ser forskjell med en gang, men ikke veldig lett å forklare. Skrap i overflaten med en fil eller skap skrutrekker. Gjør det samme på en gjenstand som du vet er i rustfritt og en du vet er i aluminium. Da får du kalibrert fingrene dine, og kjenner fort om tanken er i stål eller alu :smiley:

Jeg ville brukt hullsag. Lagde 76mm hull i septiktank i syrefast 3mm i fjor. bor på svært lav hastighet bruk mye skjæreolje og ha masse tid og ta pauser. Kliner du til i noen få sekunder så er hullsag ødelagt. Alternativet er vinkelsliper. Det går fortere men blir ikke et like pent/nøyaktig resultat.

Er det derimot aluminium så blir det enklere selv om det er 4mm. 

Fikk samme problem selv for ca 10 år siden.  Fikk tips fra en kamerat å prøve noe som het Vulkem, et tettemiddel som taktekkere benyttet. Var på standard patron lik eks Tech7, skikkelig klissete og herdetid på 21 dager. La på et skikkelig lag på utsiden av tanken over lekkasjeområdet som var på undersiden av tank på 350 liter.  Har holdt tett i alle år, sitter som støpt på tanken.  Tror ikke det selges lengre og erstattet av et annet tilsvarende stoff, går an å spørre taktekkerfirmaer.  De benytter robuste tettemidler på tak og stål mm som står utendørs år etter år.

Redigert av Stål (see edit history)

Jeg hadde uten tvil brukt Hagman kjemisk metal som er ett 2 k produkt som er laget og anbefalt av produsenten til å tette tanker.
Har selv god erfaring med produktet på en bensintank.

https://lakkspesialisten.no/product/hagmans-stalplast-kjemisk-metal-018-l-hag-10870/

Edit. Hvis du drikker vannet bør du sjekke om produktet er egnet. 
Gidder selv ikke styre noe særlig med vannkvaliteten ombord i egen båt da vann egner seg best til å vaske seg i eller koke pølser.

Redigert av pipe (see edit history)
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...