Jump to content

Hva er en god bruktbåt under 100 000 for en småbarnsfamilie?

Haldorsen

Recommended Posts

Jeg og familien min ser etter bruktbåt som egner seg til små turer langs sørlandskysten. Vi har en smårolling som må kunne ta seg en lur i båten, og det hadde vært fint med mulighet for å putte barn under tak om det plutselig kommer regn. Det er samtidig et pluss om båten får plass på en bilhenger.

Fart er ikke viktig, så lenge vi kan holde 6-7 knop og ikke blir tatt av vinden.

Vi har vurdert en plastsjekte, for eksempel en Polar 20, men den typen båter er ofte gamle og har kanskje litt upålitelige motorer?

Ellers er det mange fine daycruisere på Finn. Men de har nesten alltid motor med 90+ HK, som føles helt unødvendig for oss som aldri trenger å kjøre fort.

Er det forresten noen som selger bruktbåter utenom Finn? Hos båtforhandlere, for eksempel?

Redigert av Haldorsen (see edit history)

Nidelf 24 eller Scand 25 er to gode klassiske snekker med ca 30hk motor. Her er det både leggeplass for unger og toalett. 

Hvis du skal ha båt på henger blir det med utenbordsmotor- her er vel utvalget stort, men en snekke er mye mer stabil båt.

Ville søkt opp 80talls plast snekker på rundt 23-26fot, som har fått byttet motor siste 15år. Da får du en båt, som har en viss tyngde til å takle litt sjø, store nok til å kunne bo greit en uke, har normalt en do og et kjøleskap. Men disse får du ikke på henger, til et aktivt båtliv vil jeg uansett anbefale å skaffe seg en båtplass først som sist.

Hanto 24

Nidelv 24

Solux 24

Scand Classic 25

Marex 24

Joda 7500 (men er nok litt dyrere)

Redigert av Førstefender (see edit history)
Haldorsen skrev for 4 timer siden:

Vi har en smårolling som må kunne ta seg en lur i båten

Vi har hatt 3 smårollinger, og det er én ting som var et absolutt "måtte ha" for oss: En kabin med en dør som kunne lukkes, og helst låses eller ha en krok som var festet høyere enn barnet rakk. De er utrolig raske og smidige de små, og de har ikke nødvendigvis respekt for vannet på utsiden av båten...

Så det å ha en kabin med "låsbar" dør gav oss foreldre lavere skuldre og litt frihet til å snu ryggen til når barnet sov. For det er aldri godt å vite når det våkner og hva det da finner på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for gode råd. Jeg har hørt mye bra om Nidelv 24, så noe i den kategorien frister. Vi vil helst ha noe tilhengervennlig for å slippe å være avhengig av kranbil på vår og høst, men det er absolutt ikke et krav. Vi har en båtplass, men den er 250cm bred. Jeg ser det blir i overkant trøblete med Nidelv og de fleste andre sjekter av den typen?

Vi hadde faktisk en seilbåt av typen Marieholm IF som vi likte veldig godt, men konkluderte med at seiling (spesielt med liten seilbåt) var litt mer knotete med små barn.

Nidelv 24 er ok. Hadde en slik før, men jeg synes den rullet litt lett. 

Hva er lysåpningen på båtplassen din? Det er veldig ulikt hva folk mener med 2,t meters bryggeplass. Noen mener 2,5 meter fra senter av utriggere, noen mener 2,5 meter lysåpning, og noen mener 2,5 meter bredde på båt pluss ledig plass til fendere. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Skibsplast familyship 19 er en fin båt med seng foran. Begynner å bli gamle, men ofte nyere motor. Ikke dør til kabin.

er planen overnattingsturer ville jeg kanskje hatt noe større, men det går vel på et vis i en sånn båt også?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har du sett på Biam 660? Alternativt skibsplast 600D, dette er halvplanere du greit får på henger med god plass og enkelt vedlikehold. Ikke noe fartsmonster, men litt mer futt enn en vanlig sjekte og litt mer kurrant å få på henger. Kan også kanskje gå med 2,5m båtplass selv om det blir trangt.

Vil også si at en godt holdt eldre dieselmotor sannsynligvis vil gi deg mye mindre hodebry enn en 15 år gammel påhenger, og er langt billigere i drift til bruken du beskriver. 

Takk for flere gode tips! Biam 660 / Skibsplast 600D visste jeg ikke om, men disse kan nok også bli aktuelle.

Jeg er litt usikker på hva 2,5m bredde på båtplassen betyr, @Grand Banks jr,. Dette må jeg sjekke opp i. Men det utelukker i alle fall alt med en bredde på mer enn 250cm, regner jeg med.

@Haldorsen, jeg har en båt som er 3,1 m bred. Og har plass til fendere på begge sider av båten. Min båtplass er 3 meter...

Hos oss måler de lysåpningen på det smaleste.  

Der er også slik at en båt som regel er en del smalere nede ved vannlinjen enn på bredeste stedet som er fenderlisten. 

En båt jeg antar du ville trives i er Maxim 26, men den er nok for bred for den plassen. En smalere er Albin 25. Den er 260 cm mener jeg å huske. Begge har 2 kabiner,  noe som er deilig på tur med unger.

Haldorsen skrev On 5.5.2023 at 23.47:

Takk for flere gode tips! Biam 660 / Skibsplast 600D visste jeg ikke om, men disse kan nok også bli aktuelle.

Jeg er litt usikker på hva 2,5m bredde på båtplassen betyr, @Grand Banks jr,. Dette må jeg sjekke opp i. Men det utelukker i alle fall alt med en bredde på mer enn 250cm, regner jeg med.

Biam 660 har jeg sansen for også. Stor og romslig uteplass og ok kabin. Vurderte den en stund, men trenger litt mer soveplass med 2 barn. 

biam 660 har også litt fart om man ønsker å flytte seg litt fort. 

jeg hadde skibsplast 655 som er mye av det samme, bare nyere. Kjøpte den da vi fikk første barnet. ?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har selv en Biam 660 og er super fornøyd. Enormt stabil og stødig sideveis, god i sjøen, spruter ikke på seg selv (på vindskjermer) i sjø forfra og gjør 15-18 knop med en kurant Yanmar motor. Har selv 66 Yanmar og gjør 16-17 knop. Stor uteplass med sitte plass til mange :) 

Biam-test-s1.jpg

Biam-test-s2.jpg

Haldorsen skrev On 5.5.2023 at 23.47:

Men det utelukker i alle fall alt med en bredde på mer enn 250cm, regner jeg med.

Som sagt er min 3,10 meter bred, og den ligger på en 3-meters plass. Og jeg har da fendere på begge sider i tillegg. 

Har du målt båtplassen din? :smiley:

@Grand Banks jr Nå har jeg sjekket, og plassen min er visst 254,5 cm på det smaleste (mellom flyteelementene) og 262cm ellers. Jeg ser en Joda 24 Tur har presset seg inn på en tilsvarende båtplass i nærheten. Den er visst 254cm bred, i følge boat.no. Det går, men den har ikke mye margin.

Da skal du klare å få inn en Biam 660 med fendere på hver side. Blir det for trangt, så kan du ødelegge utriggerne da de får for mye belastning. I vår båtforening så kreves det at det er 25 cm klaring på hver side, slik at det er plass til fendere. Jeg har 3,5 m plass og båten kan da være maks 3m bred der det skal fendres. Har god plass, siden båten kun er 2,70m bred på det bredeste. 

Master 740 frykter jeg blir for bred igjen @Wester, men takk for tipset.

Vi vurderer også en Rana 530 eller tilsvarende  (feks https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=299291271). Da har vi et hvileområde til småbarn foran i båten, men den er samtidig så liten at den burde være lett håndterlig på strender, tilhenger osv. Hva tror dere om noe sånt? Noe helt annet enn en stor sjekte, så klart.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...