Jump to content

Hva er en god bruktbåt under 100 000 for en småbarnsfamilie?

Haldorsen

Recommended Posts

Jeg ville tenkt det samme som en annen skrev, nemlig Skibsplast Familyship 19 fot. Jeg har en sånn selv og bruker den til turer langs sørlandskysten, men da bare en person.

Der er det soveplass inne foran, men ikke lukket med dør, men det betyr jo også at dere da har mer oversikt over ungene enn om det er lukket mellom dere, og sitter dere i setene så skal det vel mye til for at ungen passerer uten at dere oppdager det. Men jeg er ikke noen ekspert på barnepass, og dere kjenner sikkert ungene deres best.

Disse har rekke foran med de positive og negative sidene det medfører. For min egen del så synes jeg det er mest  negativt da de er mer i veien enn til nytte og styrbord var knekt (veldig mange har knekte slike, fort gjort for mange å komme borti brygger og slikt sikkert vil jeg anta). Det er ganske smalt mellom dem i fremst i baugen, så jeg kan ikkke sette meg ned på baugen for å gå i land på den måten når det er lavt svaberg som muligens er litt glatt. Å hopppe over em er heller ikke så festlig om det er langt ned, så da demonterte jeg dem rett og slett. Sikkert fint å ha dem som et rekkverk om man har små unger på dekk, men det har ikke jeg.

Du nevner at det er kjekt om båten kan tas på henger, og for min egen del så er det et krav. Båten min med 100 hk motor og diverse andre ting ombord veier ca 900 kg. Så kommer båthenger på 300 kg i tillegg, og dermed er man oppe i 1,2 tonn. Hvor tung henger har dere lov å trekke, det kan være relevant å sjekke både for denne båten og for andre båter. Skal dere over på snekke så blir det lett tungt. Snekker har også ulempen t de er spisse bak og dermed får man ikke satt sidestøttene langt bak så man får god sidestøtte når båten er langt bak på vei ut i vannet. Men de med selvjusterende vugge er nok noe bedre på dette.

Selv foretrekker jeg å ha henger med rulle langt bak så man får båten langt ut uten å drukne hjullager og bremser, og jeg har dermed alltid sjøsatt og tatt opp uten å ha disse nedi vannet. Da varer det lenger. Men det kan bli vanskeligere med hengere der bakre rulle er nesten oppå akselen, da må de rygge en drøy meter lenger enn meg for å få rlla like langt ut og da blir det lett drukning av bremser og hjullager.

Men en liten ulempe bør man være forberedt på med denne båten i kombinasjon med  henger og det er at kjølen avsluttes ca en halvmeter fra bakenden av båten. Det betyr at når båten skal av hengeren så vil den måtte opp en motbakke og triler dermed ikke av av seg selv når man slakker vinsjen. Jeg har løst dette ved at jeg bruker en ekstre vinsj til å dra båten bakover. Denne er montert nede på hengerramma og så går stroppen rundt fremste kjølrulle og opp til baugfestet så jeg kan dra båten bakover med denne og holde igjen passe mye med den vanlige vinsjen. Trenger bae en liten vinsj til å dra bakover. Da kan man også dra baugen ned hvis det er langgrunt og man vil løfte bakenden (det var derfor jeg satte på ekstra vinsj, da med tanke på en mindre båt jeg har, også praktisk når minste båten skal over på ei lita tralle og jeg vil løfte hekken litt for å få tralla under.

Velger du en henger med bakerste rulle lenger frem slipper du det problemet, men som nevnt over får du andre problemer. Men jeg synes det går veldig greit å sjøsette og ta opp, det tar som regel ca 15-20 minutter fra jeg kommer kjørende til rampa og til jeg kjører vekk for å parkere.

Skibsplasten tar jeg ikke så ofte av og på henger, men jeg har gjort det mange ganger med en mindre båt jeg har, tipper jeg har passert 100 sjøsettinger og 100 opptak på henger.

Du nevner at dere ikke trenger fart og at det er så store motorer på daycruiserne. Jeg ville ikke sett på dette som et problem, men heller som en mulighet til å kunne gi på litt iblant når dere ser de mørke skyene nærmer seg og dere vet at om en halvtime så pøser det ned og det tar en time i 6 knop.

Selv kjører jeg mest i ca 5 knop og kjøpte båt med 100 hk, som da stort sett gikk i lav fart. Etter å ha fylt 1500 liter pr sesong de to første sesongene på min gamle store 2-takter kjøpte jeg en ny 6 hk som bare bruker 1/4 av bensinen på rolig kjøring. Bruker jo fortsatt den store endel, men mye mindre nå.

His dere ser null nytte i høyere fart enn 6-7 knop så kunne det kanskje være en mulighet å kjøpe en båt med defekt eller gammel (billig) motor slik at selve båten blir billig (uten motor). Så kan dere sette på en ny og god motor med litt færre hk. Med 6 hk Yamaha lang stamme så går den i ca 4 knop på halv gass (lite støy), da kommer jeg meg ca 3,5 nautiske mil (=6 km hvis dere ikke er vant til båt-distansemål pr liter bensin) mens full gass gir ca 5-6 knop og mer bråk og høyere forbruk.

Motoren min kostet 13400 kr ifjor, og sikket litt mer i år. Men skal dere ha det som eneste motor og med ørlitegrann mer fart enn den gir på lavt lydnivå kan det kanskje lønne seg å gå litt opp i effekt uten at jeg vet helt hvor mye det bør være. Men 6 hk er 1 sylindret, mens 8 hk er tosylindret og gir nok mindre støy og litt mer effekt.

Jeg har minste motoren på brakett på siden bak, men hvis dere skal ha bre en motor så kan den jo settes i midten som er en bedre plassering. Men jeg vil tippe det passer best med lang stamme der også hvis man skal ha liten motor, men det kan dere jo sjekke nærmere om det skulle være aktuelt. Det er forøvrig litt ulik lengde på stammene på 6 hk lang stamme om man ser på Mercury og Yamaha. Anbefaler dere forøvrig å styre unna Mercury da det var problemmotor, hvertfall den jeg hadde.

Vær også obs på at de minste motorene (inkl 6 hk Yamaha) ikke er laget for å ha på styrekonsoll med gass og gir. Litt usikker på hvor stor den må være for at det skal være kurant. Jeg lager nå litt hjemme-mekk til min for å få til dette. Ellers så har jeg styrt med den store som ror, og gått bak hvis jeg skal betjene gass og gir før jeg går frem og svinger. men man får jo bedre styring hvis man svinger motor med propellen i drift, så derfor har jeg ofte startet opp den store i trangt farvann for sikkerhets skyld.

Selv synes jeg det var viktig å ha en båt som takler bølger greit, og det synes jeg denne gjør. Legger ved et bilde fra Homborsund en julidag. Der synes jeg forøvrig det var greit å starte opp den store motoren for å ha litt bedre styring og fart enn den lille gir. Der kom egentlig bølgene litt brått på, for noen få minutter tidligere ble jeg forbikjørt av noen hvor en unge satt foran på baugen med beina utafor rekka. Mens kort tid etter bildet ble tatt og jeg nærmet meg der jeg kan svinge innaskjærs så kom det noen store båter på ca 30 fot ut som snudde og dro inn igjen etter å ha vist frem ganske mye av kjølen og til tider også dukket ganske dypt ned i bølgene så de var lite synlige. Men det var en fin tur i Skibsplasten synes jeg. Jeg kom inn med tørr gummilist, men litt senere dukket den nedi da jeg møtte bølgene fra en cabincruiser, for slike bølger kan ofte være mer brutale enn det naturen stiller opp med på sommeren.

Screenshot_20230429_121755_Messages.jpg

Redigert av 19 fot (see edit history)

Jeg har en Skibsplast 550, som er en fot kortere enn familyship. Ellers er båtene ganske like. Det jeg liker best med denne, er at den går veldig fint i sjøen, at det er ståhøyde under kalesjen, og at den er forholdsvis lett å dra opp på henger når den skal på land. 

Det jeg savner mest, er egentlig at det ikke er adskilt kabin - for med en dør til kabinen kunne man hatt en portapotti der, og brukt den uten at resten av passasjerene trenger være med på det. Men det er jo ikke så aktuelt eller praktisk i en såpass liten båt - så det er kanskje mere trefotsyken som slår inn, heller enn en reell bakdel med båten. 

Jeg har en 60HK totakter bakpå, og spretter fort opp i 25 knop hvis jeg vil det. 

Hei. Mulig jeg har oversett noe her, men tenker du bør ha noen tanker om vedlikeholdskostnader og hvor gammel primært da motor du er komfortabel med. 

Jeg har en Rana 530 fra 1991 med en 4t Suzuki 50hk fra 2017. Mao selv om jeg har en forholdsvis gammel båt så har jeg en forholdsvis moderne 4t motor som jeg ikke har hatt et eneste problem med som jeg også føler at jeg kan stole på. Det er suverent. Antar at prisen på denne måten med en motor som er forholdsvis burde være godt innenfor ditt budsjett. Selv er jeg ikke så redd for å ha gammel båt, men gammel motor, det kvier jeg meg for å ha. En båt med påhengsmotor, vs drev vs fast aksel bør en kanskje ha noen tanker om, dersom en vet hva forskjellene innebærer. Jeg tenker at dersom du ikke er villig/ønsker å skru noe særlig så bør du legge vekk tanken om å ha gammel motor. Det fine med en påhengsmotor er at det oppleves enklere å bytte ut motor vs innenbords. Jeg byttet fra 30hk 2-takt til 50 4-takt. Det ble en annen båt. (30hk ville nok fungert til den bruken du skisserer) Nå har jeg en båt som har lavt forbruk, kan brukes til både vannski, fiske, dykking, dagsturer, som klarer seg fint i greit med sjø, men fungerer ikke så godt i planende fart når det blir litt sjø. En moderne 4t motor bråker veldig mye mindre på lave turtall enn en gammel to-takt motor. På høye turtall bråker den imidlertid endel. Den er registrert for 8 personer så vi kan være to familier ombord, da er det fullt, men en kommer seg trygt og lovlig med forsikringen i behold til en holme el. At det er hardtop og skjermet foran gjør at det føles veldig barnesikkert. Jeg ser mine barn mens jeg kjører båten. Barna mine kan også lett se ut. Båten er ikke selvlensende, det kan nok oppfattes som en stor ulempe, men så lenge en har kalesje så har det ikke vært noe trøbbel for meg. Min har elektrisk lensepumpe med automatisk stopp/start. Kombinasjonen av kalesje og lensepumpe gjør at båten kan ligge ute hele året, selv om det på ingen måte er noe vinterbåt. Det at båten ikke er selvlensende gjør at dekket som en står på er lavere enn sjøen. Det er også ikke så veldig fribord på båten, så en opplever å være nærmere vannet enn på en selvlensende båt. Jeg ser at barn liker det. Ser få ulemper selv også utover at en ikke kan spyle båten etter fiske, men så hard fiske har ikke jeg gjort enda at det ikke har vært et problem. Har fisket 20kg skrei i båten min, så fiske går fint. Selvsagt er det bedre å gjøre slike aktiviteter i en båt som er selvlensende og har stort dekk, men båt er kompromiss, og en må velge å vekte ut i fra egne behov. Som familiebåt synes jeg en 530 har fungert godt for oss med små barn. Som vannskibåt finnes det nok bedre båter på markedet, men det fungerer. Som dagsturbåt synes jeg den fungerer veldig godt. Den er for liten til å overnatte for alle som er vokst opp med nordisk standard. Men joda, en kan legge ned ryggene og få en seng for ca 2stk under hardtop. Det kan også fungere fint som en tumleplass for barna. Det er fint med varne og kabin, men det er også fint med åpen båt og sol. En får alt, men må gjøre noen valg (eller kjøpe flere båter). For oss har vår rana fungert som et godt kompromiss. Båten er forøvrig en halvplaner som har en toppfart på ca 27knop. Den fungerer dårlig i 7-13knop er min erfaring. En bør komme seg opp i plan/halv plan, eller ligge og luffe i snekkefart. Båten har også litt kjøl, men ikke så markant som på endel andre båttyper. Det er en båt som er lett å ta opp og ned med henger, men skaff en god henger uansett båttype (tilpasset båten). Det vil spare deg for mye frustrasjon og tid å gjøre det å ta opp båten som en lek, vs som en kamp av dimensjoner om hengeren er dårlig tilpasset / i minste laget for båten el. 

Takk for flere gode innspill! Kjekt at du deler 530-erfaringene dine, @rebop. Dette er nyttig info. Men finnes den i hardtop-versjon, altså? Trodde den med hardtop het Rana 18.
Og vedlikeholdskonstnader (eller enda viktigere: vedlikeholdstidsbruk) er absolutt en faktor. Det får meg til å tro at noe som en Rana 530 eller Hansvik 18 HT vil være et bedre valg enn for eksempel en sjekte, men det er mulig fordommene mine er feil og at sjekter egentlig ikke krever så mye vedlikehold. Og jeg er enig i at jeg bør se etter noe med en ganske ny motor.

Haldorsen skrev On 4.5.2023 at 14.52:

Fart er ikke viktig, så lenge vi kan holde 6-7 knop og ikke blir tatt av vinden.

Ellers er det mange fine daycruisere på Finn. Men de har nesten alltid motor med 90+ HK, som føles helt unødvendig for oss som aldri trenger å kjøre fort.

Om du har en "stor" motor betyr ikke det at du MÅ kjøre fort (hele tiden). De fleste som er på sjøen KOSER seg i snekkefart (6 - 9 knop), men skulle det skje noe (sykdom f.eks) som krever rask behandling er det veldig greit med en motor som gjør at båten flytter seg - gjerne 20 - 30 knop. Har nå selv en 21 fots HT båt med en 90 hk påhenger, kjører nesten aldri over 12 knop, det er mest behagelig. Men lurer uværsskyene i horisonten med lyn og torden er det greit å få parkert båten til brygga noe før regnet øser ned. Bare et tips dette :yesnod: Lykke til med båtkjøpet og KOS deg med "saltvann under ræva" :yesnod:

jeg tørker ut på land....!

@tom Cognac Jeg har hørt at kraftige motorer gjerne krever mer drivstoff (og dermed er mindre økonomiske) enn mindre kraftige motorer. For eksempel at en 115-hester krever mer for å holde 7 knop framdrift på en 500kg tung båt enn det en 30-hester ville gjort. Er dette bare en myte, eller kan det være noe i det?

Haldorsen skrev 30 minutter siden:

Jeg har hørt at kraftige motorer gjerne krever mer drivstoff (og dermed er mindre økonomiske) enn mindre kraftige motorer. For eksempel at en 115-hester krever mer for å holde 7 knop framdrift på en 500kg tung båt enn det en 30-hester ville gjort. Er dette bare en myte, eller kan det være noe i det?

Dette vet jeg egentlig lite om, men med min forrige båt (Fjord 24 Weekender med en V-8 på 225 hk, bensin) sammenlignet jeg gjerne med venner som hadde nesten samme type båt mht størrelse og vekt, men med mindre motor. Jeg mener å huske at når vi f.eks lå i 20 knop så brukte jeg kanskje bare 60 % gasspådrag, mens min venn hadde fullt pådrag - og derved drakk mer bensin. Men - det er folk her på BP som vet dette mye mer eksakt enn det jeg gjør. En annen ting å tenke på er også at i 6 - 9 knop så er alle båter deplasementsbåter (altså fortrengerskrog, ikke semiplanere/halvplanere eller planende båter), jeg er usikker på hvordan det innvirker på drivstofforbruket. For meg har det også vært viktig å komme fort hjem - hvis det trengs. Å lunte avgårde i 6 - 9 knop er "kjedelig" hvis det er noe som haster (huset brenner ned f.eks - dårlig eksempel, men ta det for det det er :yesnod: )

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

• 2 uker senere...
Haldorsen skrev 6 minutter siden:

Vi landet på en eldre Hansvik 18HT med en relativt ny 50hk. Tror det skal være et greit og økonomisk valg for for en småbarnsfamilie. Takk for mange gode forslag og innspill!

Det høres ut som en solid og grei begynnerbåt. Så får dere kjenne på hva dere vil mer av og hva dere vil mindre etter hvert. Hansviken er en solid og grei dagsturbåt, og ikke større enn at den kan tas opp på henger og parkeres i hagen utenom sesong. Enkelt båtliv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...