Jump to content

Brann i Båt


Hulda

Recommended Posts

For en uke siden hadde vi brann i en båt, scenario og moral som følger:

 

Hulda satt om kvelden og beundret kveldens jobb. Plutslig gikk lyset, kølamørkt ytterst på en ditto mørk brygge. Stille banning, kava inn på land for å finne feilen, en eller annen tulling med defekt utstyr. Saken var bare at jeg var mutters alene der nede. Så det var ingen andre med defekt drill eller annet utstyr.

 

En eim av brent plastikk. Som sagt, køla mørkt. Lommelykt i sikringsskapet ga ingen løsning, alle sikringer var hele. Lenger bort er det et skap som huser en jordfeilbryter. Den hadde løst ut, bryteren nektet og reaktivisere. Mer stille banning, gikk rundt og nappet ut aktuelle støpsler, untatt mitt eget. Tilbake og jordfeilbryteren stod som en påla og lyset kom på, inkludert flomlyset.

 

Tenkte at det var på tide å gå hjem. Gikk ned i fjæra for å slå lens. Det luktet noe innmari brent plastikk. Noen tåkedotter drev forbi i lampelyset, møkkavær. Jeg snudde meg i retning tåkedottene, og fikk se at tåkegeneratoren var en ca. 40 fot seiler. Røyken vælva ut.

 

Ringte og fikk ordnet brannvesen.

 

Moral 1: Spill ikke helt. Du er alene? Gassene er giftige? Hva er verdien av noen ødelagte båter mot et ødelagt liv? Spill ikke helt, det er ingen som vil betale regningen for et defekt liv.

 

Moral 2: Det har ingen hensikt å sparke opp luka og tømme 12 kg pulver på måfå ned i en brennende båt. Du vet ikke hva som skjer der nede i båten. Cockpitdørken kan være bløt som tyggegummi, slik at du tråkker rett ned i smørja. Du kan få en eksplosjon rett i trynet når du titter ned i luka.

 

Moral 3: Propan og annet lett brennbart materiale? Det avgjort farligste er disse små, blå engangsbeholderene som kan ligge stuet hvor som helst. I følge en brannmann er dette en blanding av brannbombe og håndgranat. Enda en grunn til å vente på proff hjelp.

 

Brannvesenet kom med to biler. Brann i båt der det ligger 600 andre i opplag har et visst sensasjonspotensiale, selv innen brannvesenets rekker. De ankom ferdig med røydykkerutstyr. Slanger og vann ble lagt ut. Førstemann som tittet ned i luka hadde røykdykker 2 rett i hekken med slangen parat. Politiet kom åstedet. Bilder ble tatt av meg og offentligheten. Jeg skal derfor ikke spekulere i årsak av forsikringsgrunner, men:

 

Moral 4: Mister man et støpsel/stikkontakt i sjøen, får sakene oversprøytet av sjøvann, klipp dem av ledningen og kast dem. Det holder ikke at de blir tørket. Korrosjonen fortsetter, det irrer og broer over.

 

I dette tilfellet løste ikke 10 A sikringer ut. 30 mA jordfeilbryter løste først ut etter at brannen var startet. Det var trolig først da elektriske deler smeltet og ledere kom i kontakt med jordleder at jordfeilbryteren løste ut. Strømtrekket ombord begrenset seg til en vedlikeholdslader med beskjeden effekt. Båtens elektriske anlegg så ryddig og greit ut. Det ser værre ut hos Hulda. Som etter seansen tuslet ombord og gredde ut de verste kabelklysene, trakk ut de støpslene som ikke er nødvendig å ha inne.

 

Moral 5: Bruk helgen til å sjekke 220-volten ombord. Det kan være en bra investering.

Link to post
Share on other sites

Ufyselig opplevelse! Tiltreder dine punkter og kloke betraktninger Hulda - siden det åpenbart kun måtte dreie seg om materielle skader: ingen grunn til å aktivisere heltemot!

Måtte sjøl rykke ut på en brannalarm på jobben i kveld, noen hadde sølt fett på ei kokeplate og alarmen gikk. Fikk hedigvis stanset brannbilene før de rykket ut - unødvendig i dette tilfellet, men jeg fikk en kraftig støkk!

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...