Redman Startet 6.Mai.2023 Del på Facebook Startet 6.Mai.2023 (redigert) Vi har en Draco 2300 hvor det er plassert et CAV filter/vannutskiller under en benk i aktre sittegruppe. Dette har stått der siden båten var ny(filteret er selvfølgelig skiftet underveis). Båten var opprinnelig motorisert med en Mercruiser 3,7 170 HK. En gang på 2000 tallet(husker ikke når) fikk båten ny motor (Mercruiser 4.3 V6 med vanlig forgasser), og her er filteret plasser på motor. Med andre ord har båten blitt brukt i mange år med 2 filter, uten at jeg har merket noe problemer/utfordringer ved det. Da jeg ønsket å fjerne dette CAV filteret og erstatte dette med noe nytt, ble et "kit" fra Quicksilver innkjøpt. Vel hjemme startet jeg, som alle andre, med å lese bruksanvisningen. Der står det klart å tydelig at dette ikke skal benyttes sammen med Mercruiser 4.3 L/LX som el. fuelpumpe, da denne har filter fra før.Det står at man kan risikere at motoren går lean. Banner litt for meg selv, men monterer det nye "kitet" da jeg tenker at denne båten har kjørt med 2 filter i lang tid. Vel happy med å forsiktig få bøyd kobberrørene slik at alt passer sammen og alt er montert, kommer likevel tvilen snikende. Er det slik at med dobbelt sett filter vil jeg ikke få fuel nok? Kan jeg skade motoren? Hvilke alternativer har jeg, ønsker jo egentlig ikke å benytte mer bensinslange enn nødvendig? Rørene frem til det gamle filteret har også stengekran for bensintilførsel, liker ideen om å beholde den. Finnes det f.eks grovfilter å montere som filter nummer 1? Mener å huske å ha lest at det filteret som har stått der fra før har en "flow rate" på 45 l/t. Hva vil være den beste løsningen her? Kjør debatt. Redigert 6.Mai.2023 av Redman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 6.Mai.2023 Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 Har to filtre på min 350 V8'er, og selv på full gass over lengre turer, så merker jeg ikke noe til at "gasseren" sliter med å levere nok bensin til motoren. jeg sliter nok mer med å levere bensin nok til tanken!! Er du i tvil, så bytt til bensinpumpe til en V8. Ikke 100% sikker her, men mener faktisk at de har samme flowrate. skal sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Redman Svart 6.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 Takk for rask tilbakemelding. Hvilke type filtere benytter du? Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 6.Mai.2023 Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 Jeg bruker WIX på alle båtene, og bilene mine. Etter et uheldig møte med et FRAM filter på en nybygget 318 SBM, har jeg ikke brukt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Redman Svart 6.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 Skjønner. Så bare for å være sikker på at jeg forstår deg rett så har du også byttet ut det gamle CAV filter oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 6.Mai.2023 Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 Ja, det var vel strengt tatt ikke nødvendig, da det fungerte uproblematisk. Men jeg tenkte at det var greit å bytte til nytt og bedre. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.Mai.2023 Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 (redigert) Jeg er litt skeptisk til dette når Mercruiser selv advarer mot det i montering anvisningen på nettopp din spesifike motor. Er det noe produsenten kan og har erfaring med er det jo in house deler til motorer de produserer. Hadde du bare kjøpt en random filterholder i fra en tredje part leverandør som på generelt grunnlag hadde advart mot å kjøre ett oppsett med to fin filtere til alle verdens forskjellige motorer hadde opplegget hatt større muligheter til å lykkes. Jeg ville i det minste ha prøvd å få tak i ett grov filter som passer i den nye filterholderen. Så jeg skjønner tvilen kommer gnagende. Redigert 6.Mai.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 6.Mai.2023 Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 I og med at det er en GM motor, med forgasser, så vil man fort finne ut av om forgasseren og dermed motoren får nok bensin. Begynner den å miste kraft på toppen, så får forgasseren ikke nok bensin. (kjennes ut som om man er i ferd med å gå tom for bensin) slakker man så av på gassen, og den går normalt igjen, da vet man at den får for lite. Hadde det vært et EFI/TBI/MPFI oppsett, hadde jeg nok fulgt produsentens anvisninger, da innsprøytningssystemer er ganske ømfintlige overfor lavt bensintrykk. GM motorene er ganske skuddsikre, så lenge man ikke misbruker de over tid, og bytter olje ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Redman Svart 6.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 (redigert) Blir mer og mer usikker på dette. Her er hva som står på nett om man bestiller dette settet. Betyr det at det kun gjelder 1992 modellen tro? Redigert 6.Mai.2023 av Redman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Redman Svart 6.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 Likevel er det jo slik at den har gått med 2 filter i 20 år. Den nye motor installasjonen er gjort på Mercruiser verksted i sin tid. Skulle tro de burde fjernet CAV filteret om det ville forårsake problemer. Videre skulle man tro at det var høyere flow rate på den nye settet enn på det gamle CAV oppsettet? Ifølge Maritim.no har CAV 296 en flow rate på 45 l/t. Filteret som stod i min CAV var WIX 33166E(10 micron) Det nye filteret fra QuickSilver (35-802893Q01)er på 25 micron. Er jeg fremdeles for optimistisk tro? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.Mai.2023 Del på Facebook Svart 6.Mai.2023 (redigert) Redman skrev for 7 timer siden: Likevel er det jo slik at den har gått med 2 filter i 20 år. Har du hatt 10 micron i CAV holderen så er jo det finere enn det oppsettet du har nå. Jeg ville nok bare kjørt på å du merker jo att motoren detter ned på turtal etter noen minutter så om det skjer vet du hvor du skal sette inn støtet. En annen ting som også peker på att det ikke er noe problem er att CAV filtret har mindre gjennomstrømning enn det filtret du har byttet til nå. Er jo skuddsikker old shcool denne motoren så hadde ikke vært redd for skader som følge av att ikke motoren fikk nok bensin til å oppnå topp turtall over tid. Redigert 6.Mai.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.