Jump to content

Bitte Bitteliten - liten RIB søkes


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har litt planer om å bytte ut den Bombard Aerotech jolla vi har i dag. Ser for meg at jeg har lyst på en liten RIB i stedet. MAX 3 meter lang, og motor på 4-5 hk. Har tenkt meg ikke over 25.000 kroner.

 

Er det noen som har anbefalinger på motor og båt?

 

Av erfaring vet jeg at enkelte småmoterer er ganske tunge, så jeg vil også legge vekt på vekten på motoren

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt planer om å bytte ut den Bombard Aerotech jolla vi har i dag. Ser for meg at jeg har lyst på en liten RIB i stedet. MAX 3 meter lang, og motor på 4-5 hk. Har tenkt meg ikke over 25.000 kroner.

Har ikke noe merke å anbefale, men har hørt om flere som klager på dårlig kvalitet på disse små billig RIB'ene. Vær litt obs. på det, så du ikke kjøper noe du bare får ergrelser med.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

I mine øyne er vel hovedfordelen med RIB at den takler en litt større motor en tilsvarende størrelse med gummibunn. Skulle jeg ikke ha større motor en 4 hk, tror jeg heller jeg ville satset på en vanlig gummibåt.

 

Tar jeg ikke helt feil er båten på bildet en Zodiac YL-310, og båten alene her har en listepris på 22', men du kan nok få den ned i 18'. Den er godkjent for intil 15 hk mener jeg å huske.

 

-ko

Link to post
Share on other sites

Du tar ikke feil Koh, stemmer alt.

Skal ikke påstå at den forsvarer prisen, men en kjøper ihverfall ikke katta i sekken ved å velge en Zodiac Rib.

Jeg er meget godt fornøyd.

Vekt er 50 Kg.

Zodiac har også kommet med en billig østenprodusert serie som kalles Zodiac Zoom, aner ikke kvaliteten

på disse, men det er kanskje verdt å sjekke.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er vi igang igjen, Tohatsu har både 8 og 9,8 hk med vekt på 25 kg. En 10 fots RIB veier

vel ca 60-70 kg. Kan vel være greit med motor så gjør att du planer med 2. Bakken Motor

Drammen selger ut Zodiac nå, ellers ser jeg West Marine også kjører kjempetilbud.

Vår Johnson 10hk veier 36 kg, mot 4 hk ca 25 .

 

Sjekket akkurat 6hk firetakter selv. 25 kg. Mercury var merket.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Anbefaler så lang som mulig pga bæring, i ditt tilfelle da 3m. Det er enorm forskjell på 2,5 og 3m i kjøreglede planingsterskel og bæring.

 

Vi er godt fornøyd med Valiant 270 m/Tohatsu 8hk, båt 36kg, motor 26kg.

(Worse, jaja!! jeg holder en knapp på yamaha jeg også men den veier jo 10kg mer :headbang: )

 

Nå syntes jeg rib stort sett har fordeler, men en liten bakdel kan være at en på en måte trår direkte i bunnen. Er det en liten skvett vann i bunnen (som det ofte er) trår man i det, disse med oppblåsbar eller trelemm bunn kan ha en skvett skvalpende rundt "under" uten at en trår i det.

 

Og så Bitteliten, snap på en så stor og krafting båt (Windy`en) :headbang: fastmonterte daviter ! :yesnod:

Men dette har jeg nevnt før :smiley::smiley::wink::wink:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Nå syntes jeg rib stort sett har fordeler, men en liten bakdel kan være at en på en måte trår direkte i bunnen. Er det en liten skvett vann i bunnen (som det ofte er) trår men i det, disse med oppblåsbar eller trelemm bunn kan ha en skvett skvalpende rundt "under" uten at en trår i det.

Dette var et merkelig argument, hva mener du egentlig :confused:

En Rib med dobbel glassfiberbunn har fall ned til en grop helt bakerst hvor selvlensings nøglen sitter. Vannet samler seg derfor her.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette var et merkelig argument, hva mener du egentlig :confused:

En Rib med dobbel glassfiberbunn har fall ned til en grop helt bakerst hvor selvlensings nøglen sitter. Vannet samler seg derfor her.

Ja du har helt rett i det, men selvlens "virker" bare når en planer. I putre kjøring med poden skvalper denne vannskvætten litt rundt etterhvert som vekt fordeles i båten. Med "grov" pappa kan skvætten fort komme fremover, "gropen" er ikke stor. Men jolo, dette var ikke noe big deal, vi snakker om 2dl vann på avveie, som etter kort tid er trukket inn i små poders shorts :lol:

 

Ja!! Men så er den jo også 10 kg. bedre!! :flag:

:lol::lol::lol: Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

I putre kjøring med poden skvalper denne vannskvætten litt rundt etterhvert som vekt fordeles i båten.

Man tager en lille svamp til kr. 4,90.- (Kan også fås billig i 5 pack til 11,90.- på Biltema) og legger nedi nevnte grop.

Av og til kan man tage denne svamp og løfte den over ripen på båten, hvis man da presser nemt på svampen vil svampen avhende nevnte desiliter temmelig raskt. Hvis du derefter legger svampen tilbage i nevnte grop vil den atter igjen suge vann.

Denne procedyre kan behøves gjentages opptil flere ganger i løbet av en normal sesong.

Har du ikke økonomi til nevnte svamp kan det nevnes at en gammel kopp eller et beger utmerket kan anvendes til formålet. :lol:

Skjærp dæ gutt! Det får være grenser til toillprat :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...