Jump to content

Forfilter, er dette dieseldyr?

MR Swe

Recommended Posts

Kommer ann på forsikringen og evt egenandel du har, om det lønner seg. 

ville tilsatt Bio-Protect 2 i anbefalt dosering. Hvis du har mannlokk, ville jeg åpnet og tatt en titt ;)

På min forrige båt skar jeg hull i tanker og rengjorde.  Det kan være du må gå så drastisk tilverks.

Evt ringer du Fuel-service, de lever av dette..

Redigert av Førstefender (see edit history)

På en 10-15-20år gammel båt så er det ganske mye nedfall som legger seg i bunnen av tanker, har du vært i litt dårlig vær og lavt nivå på tanker, kan dette virvles opp og kan se ganske ille ut i filter. Men er den gugga du finner i filter seig gele lignende masse, da er det nok dieseldyr.

Få ut evt vann, finn kilden til vann og fjern denne. Så må dyr drepes med bio, evt er "angrepet" lite, kan du sirkulere dette ut ved å bytte filter ofte, men tror veldig få vil anbefale denne måten å gjøre dette på. Men er nok flere som kjører rundt med litt dieseldyr en vi liker å tro.. Jeg hadde gullene rene tanker, men fikk myye dieseldyr etter en fylling på Sørlandet, så man kan være skikkelig uheldig noen ganger..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Komodo skrev 40 minutter siden:

Dieseldyr kan man få hvis man har vann i tanken. For meg virker det meget merkelig dersom forsikringen skal dekke slikt. 

Har du super hos feks Storebrand som jeg har. Så dekkes dette under feilfyllings delen av forsikringen.

Fikk jo dekket alt mitt, kun ved å sende inn faktura fra Fuelservice.

Men blir ikke sjokkert om dette blir fjernet, eller eget tilleggspunkt snart. blir jo bare mer å mer av dette.

Å med mer å mer bio drivstoff øker nok dette ennå mer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

MR Swe skrev for 2 timer siden:

Driver renseforfiltet og det ser ikke pent ut. Er dette dieseldyr?

Det ser ut som Dieseldyr, har du bunkret på sommeråpent marina stasjon?

Blås rørene tilbake på tanken og få tanken rengjort.

Fyll bare på stasjoner som har omsetning hele året.

Komodo skrev 58 minutter siden:

For meg virker det meget merkelig dersom forsikringen skal dekke slikt. 

Kommer vel an på selskap og hvilken Kasko en har.

Kjøper en forurenset Diesel dekker min det.

-""" På drivstoffsystem og motor - Skade som følge av plutselig og uforutsett tilførsel av forurenset eller infisert drivstoff - Skade som følge av feilfylling på drivstofftank"""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Komodo skrev for 1 time siden:

Dieseldyr kan man få hvis man har vann i tanken. For meg virker det meget merkelig dersom forsikringen skal dekke slikt. 

Har kasko hos if, der dekkes feilfylling og dieseldyr av forsikringen :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Komodo skrev for 23 timer siden:

Men det kan være dieseldyr lever fra pumpestasjonen. Og da stilles saken i et annet lys. Det har skjedd med tre ganger.

Hulda skrev 30 minutter siden:

Men det kan være dieseldyr lever fra pumpestasjonen. Og da stilles saken i et annet lys.

Jeg ser den, og tenkte ikke i akkurat de baner da jeg kommenterte. Mine tanker var på grunnlag av at det å tappe tanken for vann, bytte filter, og  å sørge for å ha en god dieselhygiene om bord er et vedlikeholdsspørsmål. Og ting som går på vedlikehold blir det feil å belemre forsikring/fellesskap med. Men som du sier, det kan jo også være helt uforskyldt i forbindelse med tanking, da stiller saken seg helt annerledes. 

Det er nok mange av oss sjøulker som nesten aldri sjekker "ståa" til drivstofftankene. Bytter filter jevnt og trutt. Sikkert noen som hadde fått bakoversveis av å se all dritten som samler ser der nede....så sjekk av tank er smart med jevne mellomrom, trir nå jeg da.

Fikk store problemer etter noen timer med ruskete vær på Trøndelagskysten men kom meg omsider til havn på dorgefart. Deretter var det å tømme tankene for fuel og renske opp i dritten. Tenkte ikke å høre med forsikringen, da jeg vel følte at dette var min egen feil pga total mangel på vedlikehold av tankene. Heldigvis grei adkomst via mannlokk. Så nå har jeg akkurat tatt en ny rens. Sover bedre om natta da.

Martine29f skrev for 11 timer siden:

Fikk store problemer etter noen timer med ruskete vær på Trøndelagskysten men kom meg omsider til havn på dorgefart. Deretter var det å tømme tankene for fuel og renske opp i dritten. Tenkte ikke å høre med forsikringen, da jeg vel følte at dette var min egen feil pga total mangel på vedlikehold av tankene. Heldigvis grei adkomst via mannlokk. Så nå har jeg akkurat tatt en ny rens. Sover bedre om natta da.

Problemet er at du kan ha renset tankene i går. Så tanker du nye plass i mårå, å er uheldig at du der får dårlig diesel. Da har du ila dager nytt problem. 

Så ikke enkelt dette.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Såvidt jeg har skjønt råtner biodiesel og lager seigt slam som kan klumpe seg ved bevegelse i tanken. For å avgjøre om det er dieseldyr blander du inn 20 -30 % vann i ei brusflaske halvfull av diesel (med gugge) og sørger for at blandingen er lunken. Rist en god stund og sett flaska i ro.

Hvis det ikke er dieseldyr skiller vannet seg ut og legger seg i bunnen i løpet av noen minutter.

Hvis det er dieseldyr skiller ikke vannet seg fra dieselen.

Mons

Antakelig svært få. Har vært perioder der det har vært samme pris for vanlig og grønn diesel, og tankbilene kan ha endel "bildiesel" igjen når de fyller avgiftsfritt.

Er nok mest sannsynlig at slammet er døde dieseldyr eller avfall fra disse. 

Levende dieseldyr må ha vann, ellers dør de.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Jeg har hatt tanksjau to ganger på 12 -14 år pga. dieseldyr. Oppdaget det hver gang pga. gugge i forfilter og vannutskiller. Det kom heldigvis aldri så langt som til tett filter og uventet motorstopp. Jeg mistenker fyllestasjonen i marinaen jeg vanigvis har brukt, men sånt er vanskelig å bevise. Nå sjekker jeg for vann på tanken etter hver tanking (har laget meg avsug fra laveste punkt) og bruker jevnlig dieseldyrdreper. Kommer det mer gugge nå, vet jeg det har det kommet med tankingen. Fyller heller ikke lenger diesel i den marinaen . . . .

Sjekk tanklokket ditt for muig vannlekkasje. Dersom du vet at tanken din er forurenset bør du få fjernet dritten og gjort rent med en gang. Grums på tanken i kombinasjon med sjøgang er en av de vanligste årsakene til motorstopp på sjøen. Og det er i uvær det skjer . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...