Jump to content

tips-vindgenerator


greiegry

Recommended Posts

Bør kunne gi ca. 100kw.

100 kW? :eek:

 

Novemberutgaven av Practical Boat Owner hadde en test av 9 vindgeneratorer for båt. Den som kom best ut i den kraftigste klassen var D400 fra Eclectic Energy.

 

Ytelsen til D400 ble målt fra 3 ampere og 12,4 volt i 7 knop vind til 30 ampere og 15 volt i 30 knop vind. Med hensyn til støy ble den beskrevet som veldig stille.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller hva med en på 3 MW? Men da bør du ha en supertanker å montere den på...

ScanWind 3000 DL

Står noen av disse på et fjell i NordTrøndelag. Det ene rotorbladet på en av de knakk under test av nødstopp før helga. Var bilde i avisa, men ikke på nettavisen desverre.

 

Men fra spøk til alvor, så leste jeg selv testen i practical boat owner, og det var D400 som jeg selv kunne ha tenkt meg å montere. Det var den eneste testede vindmøllen som begynte å lade ved 5 knops vind. Gjennomsnittlig vindstyrke er ikke så mange knop på sommers tid i Norge. Men den vindmøllen koster sin del...

Redigert av FDI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måske litt OT, men vi har en Air-X 400W/24V stående haven, meningen var at den skulle forsyne et varmelegeme som skulle varme retur vannet i oljefyret. Men det fungerede ikke så godt da varmelegemet brugte for meget strøm. I vindstyrke op til ca 12 m/sek larmer den ikke så meget, men derover er det helt utroligt den kan larme meget.

Air-X føler på battariets spændig, så man undgår at ødelægge battariet.

Redigert av Brusi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Takker for linken FDI, men nå har jeg fått tilbud på en Air-x Industri med eksternreg og lastdumper (varmeovn) til snaue 10.000 + ca en tusenlapp for stopp-bryter, sikringer og kabler. Det blir nok til at jeg går for den. Bråker litt mer enn marine-modellen fra liten kuling og oppover, men hva gjør vel det. Alltid fulle batterier heretter, pluss litt "gratis" varme året rundt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...