Jump to content

Baltic 87 mod, med VP 41A, får ikke riktig turtall og fart


Andhov

Recommended Posts

Hei, 

 

Kjøpte båten i fjor våres. Da var det toppfart 20 knop og 3900 omdr. I løpet av sommeren fikk jeg redusert fart og antall omdreininger, men tenkte at dette har med ferielastet båt og gjøre. Satset på at tom båt og nylig sjøsatt skulle være løsningen.  Båten har nå ligget ute i 3 uker. Ikke ferielastet, ingen groe på propell eller skrog. Jeg får maks 3600 omdr og 15-16 knop i toppfart. Ikke noe mer hvit røyk enn hva som er normalt.

Dieselfilter er ok. Skal sjekke luftfilter. Er det andre feilkilder her?

Link to post
Share on other sites

Hei. 

Jeg ville begynt med å bytte luftfilteret. Andre årsaker kan være for lite luft inn som følge av groe i ladeluftkjøler (intercooler), ville kontrollert/ rengjort den. Turbo kan også være en feilkilde til det du opplever med symptomer på motoren.  Her må du sjekke begge sider av turbo, både innsug og eksos. Hvis klaringen er for stor mellom turbin og hus på eksossiden får den ikke bygget nok trykk. Sjekk også for slark i lager på turbo aksialt. Utføres med stoppet motor og hovedstrøm av! Hold på mutter/turbin å dytt frem og tilbake, her skal det være ingen bevegelse om lager er ok. Innsugssiden på turbo kommer du til ved å skru av luftfilterhus, på eksossiden må eksosbendet av. Har vært borte i at det var tilfelle med for stor klaring på eksossiden som var årsaken til at toppfart og turtall gikk ned. Da må turbo skiftes.  Når var ladeluftkjøler rengjort sist?  

Link to post
Share on other sites

Andhov skrev for 22 timer siden:

Hei, 

 

Kjøpte båten i fjor våres. Da var det toppfart 20 knop og 3900 omdr. I løpet av sommeren fikk jeg redusert fart og antall omdreininger, men tenkte at dette har med ferielastet båt og gjøre. Satset på at tom båt og nylig sjøsatt skulle være løsningen.  Båten har nå ligget ute i 3 uker. Ikke ferielastet, ingen groe på propell eller skrog. Jeg får maks 3600 omdr og 15-16 knop i toppfart. Ikke noe mer hvit røyk enn hva som er normalt.

Dieselfilter er ok. Skal sjekke luftfilter. Er det andre feilkilder her?

Hva legger du i at dieselfilter er ok?

Har du skiftet både forfilter og finfilter?

Luftfilter kan du forsøke uten, og med åpen luke til motorrom. 
Du har ikke tettet luftinntak før vinteren?

Neste kan være å få på manometer for måling av turbotrykk. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...