Jump to content

Eksportere båt tilbake til landet den er importert fra / EU


altmuligbåt

Recommended Posts

Hei 
Vi vurderer og selge en større båt vi har, historien til denne båten er:
Solgt ny i Sverige i 1998. importert til Norge 2011. 

Pga. valuta situasjonen vi er i her hjemme nå, tror jeg dette er en båt som er interessant i det utenlandske markedet. 

 

Men hvordan er det og eksportere en båt tilbake til EU, tenker da på avgifter / mva. inn i EU, (Sverige er jo en del av EU.)

 

Noe med erfaring. ? 

 

Dette er en stor båt som har vært i skipsregisteret i Sverige og Norge. 

 

Mvh

Tony 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke enkelt og varierer med hvilke land og når dette ble gjort.

 

Vi kjøpte tilbake en norsk båt fra Italia. Siden den hadde vært betalt norsk MVA på kunne denne tas inn igjen til Norge uten ny mva. Men med gjennomgang av hva som evt var nyere enn det som var betalt mva på opprinnelig...

 

Dessverre er det stort sett innviklet og dyrt å finne ut av for å finne smutthull, men om du bare betaler full mva inn igjen til det land du skal eksportere til går det fort, men blir dyrt...

Link to post
Share on other sites

Var borte i samme problemstillingen for 8 år siden da jeg hadde en mulig kjøper i Sverige. Båtens første eier var i Sverige, og svensk mva. var betalt når båten kom ut fra verftet. En eller annen gang etter 1980 ble båten importert til Norge.  Når jeg sjekket opp om ny eier, hvis båten ble solgt til Sverige da ville slippe å betale svensk (EU) mva. fikk jeg til svar at båten etter mer enn 10 år (hvis ikke jeg husker feil) ute av Sverige måtte momsen inn på nytt. En kjapp henvendelse til svenske tullen vil gi deg et godt svar, vil jeg tro. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...