trebåtinord Startet 8.Mai.2023 Del på Facebook Startet 8.Mai.2023 Hei. Lurte på denne tikkelyden, (se film) syns det kommer fra diesel pumpen.. ellers virker motoren til å gå fint. Men skal denne lyden være der? Kan det evt være luft lekasje? Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 8.Mai.2023 Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 Har du kontrolleret ventil spillerummet.... ? Sitér dette innlegget Link to post
trebåtinord Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 Har ikke kontrollert noe nei, ventiler i pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 8.Mai.2023 Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 Innsug og Eksos ventiler, Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 8.Mai.2023 Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 Hvis det en kort drivaksel på dieselpumpen, kan det være noe med den. Sitér dette innlegget Link to post
trebåtinord Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 Ja det er en kort drivaksel fra den, går ut bak røret på bildet her. Ja får prøve å se litt nærmere på den evt. Sitér dette innlegget Link to post
trebåtinord Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 Her ser man den på en annen film. Kan jo være at den tar borti noe, får prøve å se. Prøve å høre mer om det er fra den eller om det er inni dær Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Prøv å løsne ett og ett dyserør mens motor går, og hør om klikkelyden blir borte når en av rørene er løsnet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Martine29f Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Kan det være at det er luft i drivstoffsystemet hvis du nettopp har bytta filter.... Sitér dette innlegget Link to post
trebåtinord Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Vil det forsvinne etterhvert da isåfall? Eller er det noe måte å lufte det på ?Har ikke bytta filter, men motoren har stått en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Som Nomen skriver. Løsne ett og ett rør til dyser. Kan jo være en mulighet. Uansett, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
trebåtinord Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Takk for svar 😊 Da lurer jeg bare på hvor det er greiest å lufte? Syns alt sittet så fast, hadde ikke løst å ødelegge noe 😊 så begynte jeg å stusse på om det er lufte skruer som er under tilkoblingene til dysene? Disse skruene merket med blått og rødt? Eller er det best å løsne på det som er merket med grønn? Evt noe på bilde 2? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 (redigert) Gul Men det er vel mer som en feilsøking. Når motoren går så klarer som regel dysene å lufte seg selv. Redigert 9.Mai.2023 av J-Å (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Mai.2023 Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 Løsne gul mutter ja. Poenget med å gjøre dette er ikke for å lufte, evt. luft i dyserørene er borte når motoren har starter. Det som er hensikten er at når du løsner ett dyserør mens motoren går, vil det ikke bli bygget noe trykk i det røret. Hvis tikkelyden blir borte når ett av rørene er løsnet, vet du at det er "noe" der som er årsaken. Det kan være dysa, ifåfall kan du verifisere dette ved og bytte plass med en av de andre dysene, og se om ulyden blir med. Om det ikke er dysa, er det antagelig pumpelementer/kammen internt i dieselpumpa som er defekt. Da må isåfall pumpa demonteres og leveres til ett dieselverksted. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2023 Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 (redigert) For å lokalisere hvor tikkingen kommer fra ville jeg brukt et stetoskop. Du får et greit stetoskop hos Biltema til kr.169. Jeg hadde ventiltikking, og fant raskt ut hvilken sylinder det gjaldt. Redigert 11.Mai.2023 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2023 Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 trebåtinord skrev On 9.5.2023 at 20.14: Da lurer jeg bare på hvor det er greiest å lufte? Ved filter bytte så pumper du med forpumpa til du får diesel ut lufteskruen på filtrer Pump videre til du får diesel ut av lufteskruene på HT. pumpa. Det skader ikke å kontrollere ventil klaringen på innsug og eksosventilrne da pleier klapring å bli mindre. Last ned manualene hvis du ikke har de. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
trebåtinord Svart 12.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2023 Heisann, takk for mange svar 😀 jeg fant ut hvor det kom fra, legger ved bilde. Hva er disse hullene for i blokka? Det kommer luft ut av det ene hullet.. når jeg setter fingeren der så forsvinner lyden. Noen pakninger som kan være gåen da? Det er samme hullet på begge bildene, bare et litt lengere unna så man skulle se hvor det var. Sitér dette innlegget Link to post
trebåtinord Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2023 Fikk høre at dette var et "sladder hull" som sier ifra om at det er noe galt der et sted, så kan vel tyde på at det er noe med pakkingen mellom topp og blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.