Jump to content

Erfaring med billige ozongenerator.

heiigjen

Recommended Posts

Jeg har en slik. Betalte 3000. Benyttet i "innrøkt" reilighet. Meget effektiv. Timer går opp til 2 timer, og jeg kunne av og til tenkt meg lengre "på-tid".
Ozon er giftig i de konsentrasjonene som dannes. Luft veldig godt etterpå.

Jo mindre rom den benyttes i, jo mer effektiv (høyere ozonkonsentrasjon).  Åpne alt når perioden er over og vent før du går inn. 

Jeg kjøpte en på ebay for 5 år siden, betalte $118 da. Men prisene har sikkert økt mye siden med prisøkning og kronekursfall.

Fant ut det var vesentlig billigere å kjøpe 110v maskin og løs omformer 220v til 110v enn å kjøpe 220v maskin

Uansett, har brukt den både i vannskader bil (mugg og lukt) gamlebåten og lånt den ut til kompiser med dårlig lukt i båten. Same mes ujevne mellomrom på soverom for å drepe evnt udyr i madrassen.

Kjempegrei sak, men ingen mirakelkur. Grundig vask må en uansett gjøre for å komme unna lukt.

Ozongeneratorer er vel i ferd med å forbys (salg og leie til privatpersoner).

Jeg har selv leid ut ozongeneratoren min på Finn i flere år, men sist gang jeg forsøkte å republisere annonsen fikk jeg beskjed fra Finn om at de ikke tillot det lengre.. Det ligger ingen ozongeneratorer på Finn pt.

De er vel fortsatt å få kjøpt i noen norske nettbutikker..

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/fagmeldinger/2022/september-2022/ozongeneratorer-kan-ikke-selges-til-privatpersoner/

• 2 uker senere...

Kjøpte denne https://cdon.no/hus-hage/ozon-generator-10000-mg-t-120-w-p111522275 for noen uker siden.

Jeg hadde ett snev av båtlukt, som jeg i utgangspunktet synes er koselig, men jeg hadde begynt å klø litt i øynene av og til.

Jeg var usikker på hvor mye effekt en slik maskin faktisk har til den prisen, men merket at det svei på tunga i det jeg skrudde den på, så noe gjorde den, og det umiddelbart.  :blush:

Er ikke så mange ukene siden jeg kjørte da, så usikker på langtids effekt, men båtlukten er foreløpig vekke, og det har ikke klødd mer i øynene, så korttidseffekten var hvert fall bra.

PS : man skal ikke oppholde seg i rom som behandles. Man skal heller ikke ha levende dyr eller planter. Og ikke Latex gummi etc (som det ofte er i mansjetter på overleverings drakter etc), så bruk med omhu.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev for 5 timer siden:

Takk for tipset. Har sett etter en slik en til rimelig pris, men samtidig grei kapasitet. Ser de aller fleste forhandlerne har nå sluttet å selge til privatpersoner, så her var det bare å slå til :yesnod: (Skal selvfølgelig brukes med største forsiktighet, gidder ikke forgiftes).

• 6 måneder senere...
Arne Henriksen skrev 29 minutter siden:

Fikk en reklamemail i dag, om noen vurderer å gå til innkjøp

Ser det står merket «NB Kan kun kjøpes av firmakunder» når man klikker seg inn på de forskjellige maskinene, så det kan virke som privatsalg nå er luket helt ut, noe som også var målet til Miljødirektoratet.

Kjøpte min fra CDON i mai (slo til kjapt, før de forandret vilkårene sine i forhold til privatkunder), men ser den er forsvunnet fra linken Erik la ut. Kjekk maskin, fikk gjort om lukta i båten etter et par runder. Tok selvsagt forhåndsregler og luftet godt ut, selv om maskinen hadde avsluttet tiden sin 6-7 timer før.

Men de selger nok til privatkunder. Det er bare en måte å omgå problemet på.

Grunnen til at det ble forbudt å selge til privatpersoner var fordi folk brukte dem feil. Man skal aldri oppholde seg der det er mye ozon, men det gjorde folk.

Jeg kjøpte en billig generator fra Tyskland for noen år siden. Betalte vel rundt 600 + mva for den. Seks hundre ja. Fungerer meget godt, og den er ganske kraftig.

Fikk en leiebil/ lånebil da bilen måtte på verksted, og den var innrøkt. Vi røyker ikke, og reagerte veldig på den kraftige sigarettlukten. Kjørte én runde med ozongeneratoren, og bilen ble så og si luktfri.

Har brukt den til å fjerne en del lukt på kostymer som henger på et kostymelager som har vond lukt. Fungerer godt til det også. Når vi gjør det så skjer det i en utebod og ikke inne i huset.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg lagte en selv, brukte en datavifte og så kjøpte jeg to moduler jeg monterte i en kasse.

Vær obs på at du ikke må puste inn gassen da du vil kaste opp og bli dårlig, så bruk tidsur eller skjøteledning og vent et par tre timer før du går inn etter å ha skrudd av. 

Når du så går inn holder du pusten, åpner vinduer og så lufter du en time før du går inn igjen.

Modulene finner du på e-bay, min het:

Portable Air Ozonizer Sterilizer 15G Ozone AOE Ceramic Plate -

Kjøpte en relativt ny bil billig for endel år siden da ingen ville ha den da forrige eier hadde røykt More cigarillos inni den.
Vasket den inni etter alle kunstens regler og kjørte en

Ozon behandling på den.
Lukta kom ikke tilbake på de årene vi hadde bilen.
Fikk endel pepper av min bedre halvdel da den ny innkjøpte bilen stanket og jeg er litt treg i trekkeren med å komme i gang med ting som skal gjøres noen ganger

Som andre sier her, så er det ganske effektivt men fjerner ikke kilden til problemet. 

Her er noen tips for videre lesing:

https://bedre-inneklima.no/hvordan-fjerne-batlukt/

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/fagmeldinger/2022/september-2022/ozongeneratorer-kan-ikke-selges-til-privatpersoner/

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Vi har fått mange henvendelser fra folk som har kjøpt billige kinamaskiner og ikke skal gjøre det igjen. Hvordan er det med deler etter noen år, eller garanti og reklamasjon? Men størst problem er kanskje jag etter profitt uten å vite hva man holder på med. Det er nok grunnen til Miljødirektoratets tiltak. Problemet er at de bommer for de synes det er ok at privatpersoner importerer fra Kina og selger på facebook osv. Et tiltak som er unikt i verdenssammenheng. Har skrevet et langt og utfyllende svar til Miljødirektoratet, men kortversjonen kan leses her:

https://www.clima-norge.no/media/PDF/Milj_direktoratet.pdf

Clima Norge AS skrev for 2 timer siden:

Vi har fått mange henvendelser fra folk som har kjøpt billige kinamaskiner og ikke skal gjøre det igjen. Hvordan er det med deler etter noen år, eller garanti og reklamasjon? Men størst problem er kanskje jag etter profitt uten å vite hva man holder på med. Det er nok grunnen til Miljødirektoratets tiltak.

Tja, det der gjelder jo ikke bare ozongeneratorer da. Men når du kan kjøpe en ozongenerator fra ebay for 700 kr og folk flest opplever at den bare går og går og fungerer, så blir det jo et lett valg for de fleste. Deler etter noen år gir man nok beng i, da er enheten nedskrevet. 

Du har det samme eksempelet med dieselvarmere fra Kina. Når du får en komplett dieselvarmer til en pris av det du må betale for ei vifte til en Webasto, så er folk villig til å gamble på at den fungerer en stund selv om man vet at deler blir umulig å oppdrive. Ingen tvil om at en Webasto er mer forseggjort og bedre enn en billig kinavarmer, men det er liksom ikke måte på prisforskjell heller da. Når bransjen priser produktene sine på den måten skyter de seg selv i foten. 

Clima Norge AS skrev 22 minutter siden:

Det er det som er problemet med div. norske nettbutikker, facebooksalg osv.  Profitt uten å vite hva man holder på med.

Hva er problemet? At man ikke får deler? Skjønner at du er hissig på private som konkurrerer med å selge billig på facebook uten garanti og deletilgang, men man må skille på det og de som handler selv til privat bruk på nettet. Da jeg kjøpte min dieselvarmer fra Taiwan for 1700 kr. inkl mva og frakt, tok jeg sjansen på at den ville fungere uten å måtte reklamere, og at den ville fungere en stund uten å måtte kjøpe deler. I så tilfelle hadde jeg tatt det på egen kappe og kastet den i søpla. 

Clima Norge AS skrev 22 minutter siden:

Finn har nå laget sperre for å selge ozongeneratorer eller utleie. 

Tenker du at det er veien å gå?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...