Jump to content

Knekte pute knapper som er skrudd i gelcoat, bare skruen sitter igjen. (kommer ikke til skott bak)

1skipper

Recommended Posts

Noen som har en mening om hvordan man skal fjerne knekte skruer som sitter igjen i skroget/gelcoat for så å skru ned nye pute knapper. Kommer som sagt ikke til bak de knekte skruene. Kjøpe et tynt bor og sette i gang? Vi snakker om tykkelsen på skruen er det som sitter igjen i gelcoat. Eller er det andre måter man bør gjøre dette på?

Redigert av 1skipper (see edit history)

Jeg har hatt samme utfordring på Windyen. Jeg brukte en flat tang på et par stykker, som jeg fikk grep nok på til å skru ut. Resten ble enten boret, eller forsiktig slått inn. Så slipte jeg ned, og sparklet med glasfibersparkel, og deretter et lag med gelcoat. Så brukte jeg en roterende rasp, for å komme gjennom det øverste laget på gelcoaten, slik at den ikke sprekker opp, og så var det forboring med et 2mm bor, og nye rustfrie skruer

pappa_wolf skrev 5 minutter siden:

Jeg har hatt samme utfordring på Windyen. Jeg brukte en flat tang på et par stykker, som jeg fikk grep nok på til å skru ut. Resten ble enten boret, eller forsiktig slått inn. Så slipte jeg ned, og sparklet med glasfibersparkel, og deretter et lag med gelcoat. Så brukte jeg en roterende rasp, for å komme gjennom det øverste laget på gelcoaten, slik at den ikke sprekker opp, og så var det forboring med et 2mm bor, og nye rustfrie skruer

Takk for svar! Gruer meg litt til å prøve å slå ned disse "tappene", men skal forsøke meg med en tang først. Problemet er at jeg så vidt klarer å "føle" toppen av skruen når jeg drar fingeren over. Hvilket bor benyttet du deg av? type/merke tykkelse?

Svart (redigert)

Hei, jeg har nå boret i skruene med et 2'mm bor (skruene slipper ikke helt men har nå et lite hull jeg kan skru ned nye trykknapper i. Håper at dette gjør susen og at de nye knappene vil sitte noe bedre enn de gamle. Så da er jakten på disse knappene startet :) 

Ser at Marineshop har disse for kr 270,- for 10 stk. (Går kanskje for dem, må sjekke diameteren først)

https://www.marineshop.no/search?q=104224 

Redigert av 1skipper (see edit history)
1skipper skrev 1 time siden:

Hei, jeg har nå boret i skruene med et 2'mm bor (skruene slipper ikke helt men har nå et lite hull jeg kan skru ned nye trykknapper i. Håper at dette gjør susen og at de nye knappene vil sitte noe bedre enn de gamle.

Høres ut som det er fornikla messingskruer, de har det med å miste hode.

Bor opp med bor som er rett til skruen , målt i bunn av gjengene på  skruen

Bruk rustfrie.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...