1skipper Startet 9.Mai.2023 Del på Facebook Startet 9.Mai.2023 (redigert) Noen som har en mening om hvordan man skal fjerne knekte skruer som sitter igjen i skroget/gelcoat for så å skru ned nye pute knapper. Kommer som sagt ikke til bak de knekte skruene. Kjøpe et tynt bor og sette i gang? Vi snakker om tykkelsen på skruen er det som sitter igjen i gelcoat. Eller er det andre måter man bør gjøre dette på? Redigert 9.Mai.2023 av 1skipper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Jeg har hatt samme utfordring på Windyen. Jeg brukte en flat tang på et par stykker, som jeg fikk grep nok på til å skru ut. Resten ble enten boret, eller forsiktig slått inn. Så slipte jeg ned, og sparklet med glasfibersparkel, og deretter et lag med gelcoat. Så brukte jeg en roterende rasp, for å komme gjennom det øverste laget på gelcoaten, slik at den ikke sprekker opp, og så var det forboring med et 2mm bor, og nye rustfrie skruer Sitér dette innlegget Link to post
1skipper Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 pappa_wolf skrev 5 minutter siden: Jeg har hatt samme utfordring på Windyen. Jeg brukte en flat tang på et par stykker, som jeg fikk grep nok på til å skru ut. Resten ble enten boret, eller forsiktig slått inn. Så slipte jeg ned, og sparklet med glasfibersparkel, og deretter et lag med gelcoat. Så brukte jeg en roterende rasp, for å komme gjennom det øverste laget på gelcoaten, slik at den ikke sprekker opp, og så var det forboring med et 2mm bor, og nye rustfrie skruer Takk for svar! Gruer meg litt til å prøve å slå ned disse "tappene", men skal forsøke meg med en tang først. Problemet er at jeg så vidt klarer å "føle" toppen av skruen når jeg drar fingeren over. Hvilket bor benyttet du deg av? type/merke tykkelse? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Et alternativ kan være å skru knappene like ved siden av de knekte skruene. Det er slett ikke sikkert at 3-4mm forskyvning vil gjøre noe negativt med utseendet til putene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 1skipper skrev 1 time siden: Noen som har en mening om hvordan man skal fjerne knekte skruer som sitter igjen i Sett inn nye skruer over eller under pleier i gå fint. Eller grave ut litt så en tak i skruen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GVH1979 Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Ikke helt on topic, men jeg valgte selvklebende YKK Snad for å slippe å lage hull i skrog for å feste solpute på dekk. Disse holder som heia og kan være et alternativ hvis du ønsker en quick fix. Sitér dette innlegget Link to post
1skipper Svart 11.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 (redigert) Hei, jeg har nå boret i skruene med et 2'mm bor (skruene slipper ikke helt men har nå et lite hull jeg kan skru ned nye trykknapper i. Håper at dette gjør susen og at de nye knappene vil sitte noe bedre enn de gamle. Så da er jakten på disse knappene startet :) Ser at Marineshop har disse for kr 270,- for 10 stk. (Går kanskje for dem, må sjekke diameteren først) https://www.marineshop.no/search?q=104224 Redigert 11.Mai.2023 av 1skipper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2023 Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 (redigert) 1skipper skrev 1 time siden: Hei, jeg har nå boret i skruene med et 2'mm bor (skruene slipper ikke helt men har nå et lite hull jeg kan skru ned nye trykknapper i. Håper at dette gjør susen og at de nye knappene vil sitte noe bedre enn de gamle. Høres ut som det er fornikla messingskruer, de har det med å miste hode. Bor opp med bor som er rett til skruen , målt i bunn av gjengene på skruen Bruk rustfrie. Redigert 11.Mai.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.