Seesnake Startet 9.Mai.2023 Del på Facebook Startet 9.Mai.2023 (redigert) Hei på dere. La ut båten her om dagen.(i grønska) og klarte selvfølgelig å dra inn mye tang i sila under båten. (det måtte jo skje meg også. Har gått klar i mange år). Skrudde av slangen på inntaket i stikk cabinen og den var nesten helt tett. Har blåst i gjennom med vann fra innsiden og brukt en slik klype som du får kjøpt på tema for å fjerne tanga inni der. Fikk ut en del. Det hjalp noe men ikke nok. Mitt alnternativ er å bli taua inn til krana i gjen og opp selvfølgelig.Men vanskelig å taue nå når det bare er alger og tang der hvor vi tar opp og et stykke uten for der. Derfor lurer jeg på hvordan jeg løser dette problemet uten å bade og hoppe nedi under båten? noen som har noe smarte forslag til løsning her?? da hadde jeg blitt glad. Har tenkt litt på en kost-lignende sak å bruke på utsiden under båten men er ikke lett å komme til der nede. Ikke ser jeg noe heller fra utsiden. Inntaket er liksom langt nede innunder kjølen liksom. Håper det er noen som har vært bort i dette problemet før. Her er bilde av krana på innsiden. Stor kran Hilsen Seesnake Redigert 9.Mai.2023 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 Trykkluft, hvis du ikke har en liten kompressor selv, se om du kan få lånt en samt en renblåsingspistol (koster 100 kr på jula) hvis du ikke har strøm på brygga kan det lønne seg å fylle opp kompressoren før du tar den i båten Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 9.Mai.2023 Del på Facebook Svart 9.Mai.2023 (redigert) Hadde samme sak på en Risør 27 jeg hadde for lenge siden, men den gang var inntaket plugget av brennmanet. Fant ut at belg pumpen til gummibåten passet i rørstussen, så jeg holdt slangen imot røret og fruen hoppet oppå belgpumpen, det gjorde susen og åpnet helt ut. Redigert 9.Mai.2023 av Trawler 42 skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Førstefender Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Luft eller vann, fullt vanntrykk bør også gjøre susen. Bare å lage seg en liten slagestuss med kobling. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Kanskje det er bedre å ha et inntak uten sil, og et sjøvannsfilter? Har du evt et annet inntak som kan brukes som reserve ? Slangen i en bøtte med vann fungerer jo også, for en havnemanøver. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Seesnake skrev for 10 timer siden: Håper det er noen som har vært bort i dette problemet før. Tre på en slange stomp med slangeklemme så du kommer over vannlinjen. Grav opp alt ned til silen, stikk vann slangen ned så du får spylt opp alt som er løst. Kople på vann slangen og sett fult trykk på, ha en ventil på vann slangen ombord så du får stegt fort. kjør 10 sek fult trykk 0g 15 sek uten vann , mulig du du greier å pumpe ut tangen på den måten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seesnake Svart 10.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 mange fine forslag her ja. Synd vanntrykket i havna er så dårlig. De jobber med saken. Har sjøvannsfilter inne i båten så til neste år går det kanskje an å fjerne en rille eller to på utsiden. Har en liten kompressor så jeg kan kanskje prøve noe sånt eller koble på en slange på inntaket og en overgang til vannslangen. Ingen som har laget seg en spesialkost for å skrubbe inntaket fra utsiden? alt må jo prøves.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Seesnake skrev 21 minutter siden: Synd vanntrykket i havna er så dårlig. Fyll røret slangen med vann og sjokk med lufttrykk. bare luft kan pakke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Seesnake skrev 25 minutter siden: Ingen som har laget seg en spesialkost for å skrubbe inntaket fra utsiden? Hva med å bruke en helt vanlig flaskekost? De finnes jo i alle størrelser. Men her er det mest sannsynlig at det er rista som er tett, og da må det trykk til. Luft, vann, samme det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Det er vel riller, så en passe tykk ståltråd som går inn i rillene burde kunne renske opp litt. Med en klut rundt bør lekkasjen kunne begrensent. Eller litt mer drastisk, bore hull fra innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Har du prøvd å sette på en slange og blåse med munnen? Det er ikke alltid så mye som skal til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 er det denne typen så må du ha pakket den fra inn siden, prøv med vannstøvsuger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seesnake Svart 10.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Hei. Jeg har prøvd ned å blåse innefra og ut . Hjelper noe der og da.ca 5 sek så er det nesten tett i gjen. Har prøvd hageslange også. Ja det er den ventilen du har på bilde der ja. Men jeg så noe på tema. Hva tror dere om denne? må vel blåse litt denne? Hva tror dere? mulig jeg kjøper den på fredag. Kan jo brukes til så mangt den vel.Er jo bøyelig og den smetter sikkert rundt inne i sila vil jeg tro? Spyleslange med jetmunnstykke - Biltema.no Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Du vil uansett ikke klare å få mer trykk i den enn i slangen på brygga. Har nok mest tro på trykkluft. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2023 Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 Om du har en bit med rustfri wire liggende: Sett den i batteridrillen, rusk opp litt i kordelene i enden og kjør den ned i gjennomføringen. Det blir rene kverna, og moser lett opp alt som er på innsiden av rista i alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
marius Svart 11.Mai.2023 Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 Kan det være en ide å fylle stussen med noe godstoff, f.eks. Systemrens og la det virke over natten? Kan jo tenkes at tangen blir mykere og enklere å spyle ut. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2023 Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 index skrev 1 time siden: Om du har en bit med rustfri wire liggende: Sett den i batteridrillen, rusk opp litt i kordelene i enden og kjør den ned i gjennomføringen. Det blir rene kverna, Den bør funke . sammen med en vannslange så du får spylt det inn i båten har nå trua på en vannstøvsuger. Er det potte tett vil muligvis denne hjelpe. Mudin avløpsåpner, best i test 2016 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seesnake Svart 11.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 Ståltråd hørtes smart ut på drillen. også mudin i sila. Jeg skal prøve først å kverne med ståltråd i morgen. Dette må jo sitte som f.... Aldri vært borte i dette før. Har trua nå gitt!!! Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Mai.2023 Del på Facebook Svart 11.Mai.2023 Hei Ein gang hadde eg eit liknande problem, men då var det maneter i inntaket/slange. Yanmar SD 20 segldrev. Eg holdt tuten til ei dykkeflaska inntil slangen, opna krana litt, og sjøen "fosskokte" rundt båten. Då var manetene bokstaveleg blåst bort. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 15.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Hei. Nå er vanntilførselen riktig. Jeg måtte bruke en hjemme mekka kost med vinkler på for og komme til inntaket under båten. Jeg teipa fast en do børste på enden og skrubba båten under der vi mener inntaket satt. Her var det mye grønt (grøt) ja. Nå er det heldig vis i orden. Takk for all hjelp her ute. Smart forum!!! Hilsen seesnake Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Godt det ordnet seg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trawler 42 Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Fint at det ble orden på det God sommer ! Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Seesnake Svart 15.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 ja glad for det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.