Jump to content

Nidelv 26 med tett sjøvanns inntak. Noen triks her?

Seesnake

Recommended Posts

Hei på dere. La ut båten her om dagen.(i grønska) og klarte selvfølgelig å dra inn mye tang i sila under båten. (det måtte jo skje meg også. Har gått klar i mange år). Skrudde av slangen på inntaket i stikk cabinen og den var nesten helt tett. Har blåst i gjennom med vann fra innsiden og brukt en slik klype som du får kjøpt på tema for å fjerne tanga inni der. Fikk ut en del. Det hjalp noe men ikke nok. Mitt alnternativ er å bli taua inn til krana i gjen og opp selvfølgelig.Men vanskelig å taue nå når det bare er alger og tang der hvor vi tar opp og et stykke uten for der.

Derfor lurer jeg på hvordan jeg løser dette problemet uten å bade og hoppe nedi under båten? noen som har noe smarte forslag til løsning her?? da hadde jeg blitt glad. Har tenkt litt på en kost-lignende sak å bruke på utsiden under båten men er ikke lett å komme til der nede. Ikke ser jeg noe heller fra utsiden. Inntaket er liksom langt nede innunder kjølen liksom. Håper det er noen som har vært bort i dette problemet før. 

Her er bilde av krana på innsiden. Stor kran

Hilsen Seesnakesjvannsinntak.JPG.53f88423b1c5b2912de1dc9ed9f4ef27.JPG

Redigert av Seesnake (see edit history)

Hadde samme sak på en Risør 27 jeg hadde for lenge siden, men den gang var inntaket plugget av brennmanet.

Fant ut at belg pumpen til gummibåten passet i rørstussen, så jeg holdt slangen imot røret og fruen hoppet oppå belgpumpen, det gjorde susen og åpnet helt ut.

Redigert av Trawler 42
skriveleif (see edit history)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Seesnake skrev for 10 timer siden:

Håper det er noen som har vært bort i dette problemet før. 

sjvannsinntak.JPG.53f88423b1c5b2912de1dc9ed9f4ef27.JPG

Tre på en slange stomp  med slangeklemme så  du kommer over  vannlinjen.

Grav opp alt ned til silen, stikk vann slangen ned så  du får spylt opp alt som er løst. 

Kople på vann slangen  og  sett fult trykk på, ha en ventil på vann slangen ombord så du får stegt fort. kjør  10 sek fult trykk 0g 15 sek uten vann , mulig du du greier å pumpe ut tangen på den måten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

mange fine forslag her ja. Synd vanntrykket i havna er så dårlig. De jobber med saken. Har sjøvannsfilter inne i båten så til neste år går det kanskje an å fjerne en rille eller to på utsiden. Har en liten kompressor så jeg kan kanskje prøve noe sånt eller koble på en slange på inntaket og en overgang til vannslangen. Ingen som har laget seg en spesialkost for å skrubbe inntaket fra utsiden? alt må jo prøves....

Seesnake skrev 25 minutter siden:

Ingen som har laget seg en spesialkost for å skrubbe inntaket fra utsiden? 

Hva med å bruke en helt vanlig flaskekost? De finnes jo i alle størrelser. Men her er det mest sannsynlig at det er rista som er tett, og da må det trykk til. Luft, vann, samme det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei. Jeg har prøvd ned å blåse innefra og ut . Hjelper noe der og da.ca 5 sek så er det nesten tett i gjen. Har prøvd hageslange også.

Ja det er den ventilen du har på bilde der ja.

Men jeg så noe på tema. Hva tror dere om denne? må vel blåse litt denne? Hva tror dere? mulig jeg kjøper den på fredag. Kan jo brukes til så mangt den vel.Er jo bøyelig og den smetter sikkert rundt inne i sila vil jeg tro?

Spyleslange med jetmunnstykke - Biltema.no

Om du har en bit med rustfri wire liggende: Sett den i batteridrillen, rusk opp litt i kordelene i enden og kjør den ned i gjennomføringen. Det blir rene kverna, og moser lett opp alt som er på innsiden av rista i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

index skrev 1 time siden:

Om du har en bit med rustfri wire liggende: Sett den i batteridrillen, rusk opp litt i kordelene i enden og kjør den ned i gjennomføringen. Det blir rene kverna,

Den bør funke . sammen med en vannslange så du får spylt det inn i båten

har nå trua på en vannstøvsuger.

Er det potte tett vil muligvis denne hjelpe.

Mudin avløpsåpner, best i test 2016

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei. Nå er vanntilførselen riktig. Jeg måtte bruke en hjemme mekka kost med vinkler på for og komme til inntaket under båten. Jeg teipa fast en do børste på enden og skrubba båten under der vi mener inntaket satt. Her var det mye grønt (grøt) ja. Nå er det :yesnod: heldig vis i orden. Takk for all hjelp her ute. Smart forum!!!

Hilsen seesnake

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...