Jump to content

På jakt etter førstegangs seilbåt, Maxi, Albin Express eller Beneteau first 7/8

Bekkenøff

Recommended Posts

Nok en tråd om valg av førstegangs seilbåt...

Har periodevis ønsket å lære å seile, og kjøpe en båt. Men før jeg eventuelt legger masse penger (som jeg ikke har) i en båt for de lange turene tenkte jeg det kunne være greit å starte med en mindre båt i et par år for å lære seg å seile, samt se om det er noe for meg før jeg investerer for mye penger i det. Har lest en del på forumet i lignende tråder og har forstått at Lensetakler er neitakk dersom en skal seile alene og gjøre det lett for seg selv. Har og lest litt om maxi 68, Albin Express som førstegangsbåt men så dukket plutselig Beneteau first 7 og 8 opp på radaren som alternativ. Men finner lite om hvordan en first class vil egne seg som førstegangsbåt, og om den kan seiles greit alene. Maxi har gjerne ikke alle fall bak til cockpit, som taler litt i mot, samt den kanskje blir noe traust..

Har vært litt i seilbåt som liten, og seilt en god del brett i ungdommen. Hører til i Ryfylke.

Noen tanker rundt FC 8 eller FC 7 som førstegangs båt?

Albin Express synes jeg er et godt kompromiss mellom seilegenskaper og bokomfort. Den oppfører seg også på mange måter som en større båt. En seiler den lett alene, men det er greit å ha en autopilot (det er litt langt frem til fokkevinsjene i standardløsningen),  Det er en stor klasseklubb, og bra med brukte seil til salgs, hvis en ikke trenger topp regattaseil.

First Class 8 ganske lik, men litt lettere og raskere, mens First Class 7 er enda mer jollepreget.

X-79 er sammenlignbar med First Class 8. Den har lensetakler, og egner seg kanskje best for å seiles av to personer, men en person og autopilot med auto-tack går også helt greit. Jeg har seilt 33 fot og 38 fot båter med lensetakler i over 20 år, og har aldri sett på det som et problem. Heller som en fordel, da en får en veldig trimbar rigg 

Neste skritt er vel egentlig å gå opp til en båt med innenbordsmotor.  Da begynner jo originalmotorene i Maxi båtene å bli ganske gamle, så en må se ganske nøye på motorinstallasjonen. Ellers blir valget i klassen rundt 30 fot veldig avhenging om en prioriterer bokomfort og adskilte lugarer, eller mer sportspregede båter. 

Redigert av J-Å (see edit history)

Du må velge en strategi uten for mye risiko. Jeg vet ikke hvor gammel du er eller hvilken tidshorisont du har, men for meg er et par år ganske lang tid for en førstebåt når du ikke vet noenting.

Jeg sto i samme situasjon for 6 år siden. Trengte en båt å seile, som også skulle kunne boes i uker i slengen. Brukte mye tid på Finn og holdt på å bli sprø av alle valg og kompromisser mellom pris og tilstand/funksjonalitet.

Så jeg kjøpte en Junker 22 med påhengsmotor for 8000 i Verdal. Tok toget opp,  seilte/gikk den til Haugesund og la den ut for salg for samme sum. Panen var aldri å beholde den, men å lære hva jeg måtte legge vekt på når jeg kjøpte båt. Ja og så en del seiling, selvfølgelig. Brukte ca. en måned på turen. Og så kjøpte jeg båten jeg hadde et par år.

Det er en del sjødyktige men billige båter på finn. Mitt råd er å ikke bruke for mye energi på å få det riktig nå, men hoppe i en akseptabel risiko. 

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Ligger en albin ballad til salgs i havna her med splitt ny motor, tror den er gått 10 timer. Båten er helt ok, trenger litt kjærleik men fullt brukbar. Akkurat vært på land for vårklargjøring. 

Vestlandet, utenfor bergen. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Takk for gode svar så langt. Jeg er voksen i full jobb og med barn i slutten av tenårene, så en måned for å hente en båt er ikke særlig aktuelt. Håpet er jo å ha båten et par år, vokse inn i den og bli såpass god på å seile at det føles greit å kjøpe en dyrere og større båt senere.

Enig i at det gjelder å finne en som en kan kjøpe, lære mye og forhåpentligvis selge for sirka samme pris uten å ha tapt noe særlig på det. Frykten er å finne ut at båtlivet ikke var som tenkt og at den ligger ute på Finn igjen før sesongen er omme. Ser det er en del rimelige expresser som sikkert er greie å bli kvitt etterpå. Noe av det kjekke, er å nerde seg ned i dette søke informasjon, spørre og lese. Og det var i denne prosessen plutselig FC 8 dukket opp.

Startet med å lese om maxi 68 - flyttet over mot express og nå er jeg innom FC-8. Men finner ikke like mye informasjon om den. :-)

First class 8 er en morsommere båt å seile enn express. Men finnes noen i ok stand? Er over 20 år siden jeg seilte de, og allerede da var de slitne. Hadde vurdert alt i klassen, også de med lensetakler. Kjøpt en i best mulig stand. Banner 28 for eksempel er bedre båt enn både ekspress og first class. J80, hva er prisen på de? 

Bare å tråle finn. Plutselig dukker det opp noe. 

En annen høvelig førstegangsbåt er Albin 78 Cirrus. Litt kortere og bredere enn Expressen, litt romsligere under dekk, litt mindre regattabåt, men har gode seilegenskaper og er enkel å seile alene. God i sjøen, seiler greit i lite vind, og tåler mye vind ved riktig bruk av reving. Hadde min i et år før jeg fikk meg autopilot, og seilte alene med spinnaker bare med surring av rorkulten. Man kan finne et godt seilbart eksemplar av arten for noen titalls tusen.

Skulle gått an å gi tommel opp på svarene her. 

@Pacauare, du skriver i ok stand, ja hva ligger i det? Det jo båter som gjerne er veldig rimelig priset, så at det er ting på de vil vel være naturlig og greit. Men hva er de største røde flaggene når en skal vurdere slike båter. Og hva skal en ukyndig se etter feks. på en rigg?

Steihy skrev On 10.5.2023 at 14.23:

Så jeg kjøpte en Junker 22 med påhengsmotor for 8000 i Verdal. Tok toget opp,  seilte/gikk den til Haugesund og la den ut for salg for samme sum. Panen var aldri å beholde den, men å lære hva jeg måtte legge vekt på når jeg kjøpte båt. Ja og så en del seiling, selvfølgelig. Brukte ca. en måned på turen. Og så kjøpte jeg båten jeg hadde et par år.

Det er en del sjødyktige men billige båter på finn. Mitt råd er å ikke bruke for mye energi på å få det riktig nå, men hoppe i en akseptabel risiko. 

Var denne båten sjødyktig uten å investere noe utover kjøpesummen på 8000,-?

Du skal være heldig hvis det ikke dukker opp ett eller annet problem som MÅ fikses før det er forsvarlig å legge ut på tur Verdal-Haugesund i en så gammel båt. 

Bekkenøff skrev for 11 timer siden:

Men hva er de største røde flaggene når en skal vurdere slike båter. Og hva skal en ukyndig se etter feks. på en rigg?

First class 8 var en aktiv regattaklasse. De fleste båtene var herpa under dekk. Kom vann inn etter modifikasjoner som ikke var tettet. De ble seilt hardt, de beste båtene ble utstyr byttet i tide, men jo billigere jo mer defekte ting vil det være. Har seilt flere Expresser som har vært veldig bra stand i forhold. 

Rigg, se etter ting som er ødelagt, bøyd eller sprekt. Er en kodell røket på ett vant er det noe som må fikses. Sprekker i aluminiumen er også noe som er risiko. Bare å se nøye på alle detaljer. Ser om det er noe som er feil. Tips, er det usymetrisk er det sannsynligvis feil. Noen skavanker kan en leve med på en billig båt. 

Kan godt seile langt langs norskekysten med en dårlig båt. Det er stort sett beskyttet hele veien, og en kan velge å gå de utsatte strekningene på fine dager. Verre med lange havstrekk. Da må alt fungere. 

Lykke til med valget. 

Geb skrev 51 minutter siden:

Var denne båten sjødyktig uten å investere noe utover kjøpesummen på 8000,-?

Du skal være heldig hvis det ikke dukker opp ett eller annet problem som MÅ fikses før det er forsvarlig å legge ut på tur Verdal-Haugesund i en så gammel båt. 

Båten var solid og tett som ei potte. Yamaha 9,9 hesteren gikk som ei klokke. Jeg la ut uten andre investeringer. Jeg hadde ingen forventning om å komme til Haugesund uten hendelser, de jeg hadde var en del av læringa. Det var puls noen ganger, men aldri fare. Noen reparasjoner ble det. Mulig det var flaks, men valg underveis - værvinduer etc - hadde nok noe å si. Turen er totalt ikke farligere enn enkeltetappene. Det gikk i hvert fall fint. 

Det egentlige poenget bak rådet til trådstarter var at det er risikofritt økonomisk å ha en veldig billig båt et par måneder mens man lærer hva man trenger til sitt behov. Det er selvsagt ikke nødvendig å ta det som en langtur.

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Bekkenøff skrev for 13 timer siden:

Det jo båter som gjerne er veldig rimelig priset, så at det er ting på de vil vel være naturlig og greit. Men hva er de største røde flaggene når en skal vurdere slike båter. Og hva skal en ukyndig se etter feks. på en rigg?

I tillegg til å sjekke riggen som @pacuare snakker om, kan det være lurt å kakke litt på glassfiberen med skaftet til et skrujern e.l. rundt kjølfestet, spesielt i bakkant. Er lyden der forskjellig fra lyden når det knakkes andre steder på skroget, kan det avdekke ikke-reparert eller feil-reparert skade etter grunnstøting. Samt sjekke eventuelle skroggjennomføringer. Da har du dekket de viktigste strukturelle problemområdene. Kosmetikken er en helt annen sak, og kanskje ikke like viktig på en gammel båt.

pacuare skrev for 11 timer siden:

Kan godt seile langt langs norskekysten med en dårlig båt. Det er stort sett beskyttet hele veien, og en kan velge å gå de utsatte strekningene på fine dager. Verre med lange havstrekk. Da må alt fungere. 

Vel, det er mange strekk langs kysten hvor det er langt å svømme til land. Så jeg vil anbefale minst en måte å redde seg på hvis båten synker eller begynner å brenne. En eller annen form for vanntett nødsender bør man også ha

Fordelen langs kysten er at det er stor skipstrafikk og god helikopterdekning, så hvis man kan klare seg noen timer i  en, jolle,  flåte, overlevingsdrakt eller noe annet, uten båten, og får meldt fra, så går det som regel bra.

Redigert av J-Å (see edit history)

Ser at dette går i retning som om det skulle vært en hente tråd. Det er det ikke, enda….?

søking på internetten har og avdekket at Skipjack 22 kan være et morsomt og spennende alternativ. Ser det ligger noen på andre siden av Sørlandet. Men siden noen allerede diskuterer det å ligge i vannet og svømme så kan en ho stille spørsmålet hvordan det ville vært å seile noe slik fra Sørlandet og rundt til Stavanger

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...